משבר הגז: אדיסון תקפיא את פעילותה בישראל?

מפעילת הקידוחים האיטלקית שהיתה מועמדת בין היתר לרכוש את מאגרי "כריש" ו"תנין" מנובל ודלק, מנמקת את צעדיה בחוסר הוודאות השורר במשק הגז הישראלי

קידוח גז מול חופי ישראל  / צילום: ענת כהן
קידוח גז מול חופי ישראל / צילום: ענת כהן

מפעילת קידוחי הגז האיטלקית אדיסון שוקלת להקפיא את פעילותה בישראל, כך אישרו היום ל"גלובס" גורמים בחברה. אדיסון תהיה מוכנה להמשיך ולפעול בישראל אם בתוך כמה חודשים יוסדר מבנה משק הגז.

בטרם החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, לפרק את שותפות לוויתן, הייתה אדיסון מועמדת לקנות את מאגרי הגז "כריש" ו"תנין". כמו כן, משמשת אדיסון כמפעילה של הרישיונות "נטע" ו"רועי". אדיסון מיוצגת בישראל על ידי מנכ"ל האוצר לשעבר ירום אריאב.

אדיסון, חברת בת של EDF, תאגיד האנרגיה הלאומי של צרפת, נחשבת למפעילת קידוחים בליגה של נובל אנרג'י, שכיום מפעילה את מאגר תמר וצפויה להפעיל גם את לווייתן. באפריל 2013 העניק הממונה על ענייני הנפט והגז במשרד האנרגיה והמים את רישיונות "נטע" ו"רועי" לרציו ואדיסון. כיום מחזיקה רציו ב-70% מהזכויות ברישיונות, אדיסון ב-20% והזדמנות ישראלית ב-10%. בעוד 10 ימים צריכות השותפות ברישיונות לדווח למשרד האנרגיה איפה הן מעוניינות לבצע את הקידוח, כאשר הקידוח הראשון אמור להתבצע עד סוף 2015.

בנוסף לאחזקות ברישיונות, היתה אמורה אדיסון להתמודד על קניית מאגרי הגז "כריש" ו"תנין" מידי נובל ודלק. מדובר במאגרים המכילים כ-80 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי (BCM). הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה קבע בעבר כי מכירת שני המאגרים לצד שלישי הוא תנאי לקבלת פטור מהסדר כובל עבור האחזקות של השותפויות במאגר לווייתן.

ואולם, בדצמבר 2014 האחרון חזר בו גילה מהצו המוסכם אליו הגיע עם שותפות לווייתן בטענה כי ההסכם לא יאפשר תחרות אמתית במשק הגז. החלטתו של גילה יצרה סערה במשק, וכך גם כעס ובלבול אצל החברה האיטלקית שעד כה שמרה על פרופיל נמוך.

ההחלטה לפרק את שותפות לוויתן משפיעה כמובן על מכירת "כריש" ו"תנין", אך קיימת לה גם השפעה על יתר המאגרים והרישיונות. כך למשל, על פי החלטת הממשלה מיוני 2013, הממונה על ענייני הנפט יהיה רשאי להעניק לשותפות במאגר כלשהו אישור ייצוא גז, רק במידה ותעמוד למשק המקומי כמות זמינה של 540 BCM של גז.

לפיכך, אם יוקפא או יעוכב פיתוח מאגר לוויתן, ולא יעמוד לרשות המשק המקומי כמות מספקת ומאגרי גז עתידיים לא יוכלו לייצא את הגז. האיסור על הייצוא הינה מגבלה משמעותית, בעיקר עבור מאגרי גז קטנים שיכולים לייצא עד 75% מהמאגר.

כפי שצוין קודם, אדיסון מוכנה לחכות עוד מספר חודשים על מנת לתת "צ'אנס אחרון" למשק הגז בישראל, אך אם בחודשים אלו לא תושג וודאות רגולטורית במשק, היא תעזוב את פעילותה לטובת מדינות שבהן קיימת לדעתה וודאות גדולה יותר. בחודש שעבר דיווחה החברה כי החליטה לממש את האופציה לקנות רישיון קידוח בים הצפוני, וכמו כן רכשה רישיונות במצרים.

מאז החלטת הממונה מתכנסים בשבועות האחרונים נציגים של משרדי האוצר והאנרגיה כמו גם נציגים של רשות ההגבלים העסקיים, על מנת להגיע למתווה פשרה מוסכם על כלל המשרדים. הצדדים מנסים להגיע למתווה שיאפשר מצד אחד תחרות במשק האנרגיה, ומצד אחר את פיתוחו המהיר של מאגר לוויתן ואספקת הגז ממנו למשק המקומי.