עובדי שטראוס מים: ההנהלה קונסת אותנו על איחורים

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בשטראוס מים, לאחר שהמו"מ על הסכם קיבוצי נקלע למבוי סתום ■ ההנהלה: "הצעותינו נדיבות. נשמח להמשיך במו"מ"

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברת שטראוס מים, חברה-בת של קבוצת שטראוס, על רקע מבוי סתום שאליו נקלעו הצדדים במשא-ומתן על הסכם קיבוצי.

שטראוס מים עוסקת בפיתוח מערכות לטיהור ולסינון המים ואחראית לייצור ושיווק ברי המים של המותג תמי 4. תחילת פעילותה של החברה ב-2009, כשקבוצת שטראוס רכשה את חברת תמי 4. גם כיום מרבית עובדי שטראוס מים הם עובדים לשעבר של תמי 4.

בחברה מועסקים כיום 830 עובדים; 130 מהם חברי הנהלה. לדברי אלי באטה, יו"ר ועד עובדי שטראוס מים, כ-600 מתוך 700 העובדים הזוטרים הצטרפו להתאגדות.

"אנחנו במשא-ומתן פעיל עם נציגות הנהלת שטראוס מים למעלה מ-10 חודשים, וכבר נתקלנו במבוי סתום פעם אחת, והודענו כי בכוונתנו להכריז על סכסוך עבודה", אמר יו"ר הוועד. "כבר למעלה מ-4 חודשים שאנחנו נתקלים בקיר אטום ובחוסר רצינות מצד ההנהלה, שלא באה למשא-ומתן בנפש חפצה. אנחנו מרגישים שתוקעים לנו טריז ולא מעוניינים להגיע לפשרות ולהיטיב עם העובדים.

"אנחנו רוצים להגיע להסכם קיבוצי שייטיב עם העובדים וידאג להם. יש לנו עובדים עם ותק של 15 ו-16 שנה, ואני רוצה לראות שעתידם של כל העובדים מובטח, ושיהיה להם ביטחון תעסוקתי; ששטראוס מים לא תהיה רק מקום בטוח כעוגן אלא גם פרנסה טובה, ושלא יפגעו בעובדים, כי כיום פוגעים בחלקם, ושיהיו להם כל הזכויות".

- איך פוגעים בהם?

באטה: "שינוי עמלות מכירה על ימין ועל שמאל ללא הסכמה של העובדים אלא רק בקביעה של ההנהלה. קונסים את העובדים בניגוד לחוק. נניח עובד שאיחר פעם, פעמיים או שלוש - הוא משלם על כך באחוזים מהשכר שלו. אם נניח איחרתי 3 פעמים - מורידים לי 10% משכר העמלות שלי שיכולות להגיע ל-6,000-7,000 שקל בחודש. ולשם כך מספיק איחור של 30 שניות למשמרת. זה נהפך להיות כך לפני שנתיים, ולכן הקמנו את התאגדות העובדים. לפני כן הייתה בחברה הרגשה של משפחה".

- למה אתם לא נאבקים משפטית בקנסות?

"גם בפן הזה אנחנו עושים את המאבק. אנחנו רוצים שתהיה לנו נציגות עובדים, שההנהלה תחבק אותנו ותיקח אותנו בחשבון".

- איך סכסוך העבודה יבוא לידי ביטוי?

"יש להנהלה בערך שבועיים עד שנוכל לנקוט אמצעים. אני מקווה שלא נגיע לכך. אם לא נגיע להסכם, נחריף את הצעדים הארגוניים. אנחנו יכולים לא לענות לטלפון בשירות הלקוחות ובמכירות, לא לשלוח טכנאים לבתי הלקוחות ולא להתקין מכשירים. יש לנו הרבה אפיקים שבאמצעותם אנחנו יכולים לטרפד את העבודה השוטפת בחברה. אנחנו לא מעוניינים בכך, אבל אם צריך - נעשה את זה".

משטראוס מים נמסר בתגובה: "לאורך השנים החברה נהגה בהגינות עם עובדיה ואף תגמלה אותם הרבה מעבר למינימום הנדרש על-פי דין. החברה מכבדת את התאגדות העובדים במסגרת ההסתדרות ומקיימת עם נציגות העובדים משא-ומתן אינטנסיבי מזה מספר חודשים, תוך שהיא מציעה הצעות הוגנות ונדיבות. הנהלת שטראוס מים לא עצרה את התהליך ותשמח להמשיך במשא-ומתן על מנת להשיג הסכם מאוזן לטובת החברה ועובדיה".

שטראוס מים לא התייחסה בתגובתה לטענות החמורות שהעלו העובדים.