רוב הישראלים לא יודעים מתי תתבטל אגרת רשות השידור

סקר גיאוקרטוגרפיה עבור "גלובס" מגלה כי כשליש מהישראלים לא יודעים אם האגרה בוטלה, 20% סבורים כי היא לא בוטלה ולא תתבטל, ו-15% בטוחים שהיא כבר בוטלה ■ אז מה הפלא שכל ישראלי עשירי הפסיק לשלם את האגרה?

רשות השידור בת"א / צילום: רון פז
רשות השידור בת"א / צילום: רון פז

דרישות התשלום שנחתו בפתחם של אזרחים רבים עם פרוס השנה האזרחית החדשה הפתיעו רבים מהם. על החתום: רשות השידור, זו שכבר רבים הספידו אותה ואת האגרה הלא ממש פופולרית שהיא גובה - מאז עבר ביולי האחרון החוק המאשר את רפורמת ארדן לפירוקה והקמתה מחדש. החוק, כפי שהבינו רבים, כולל גם ביטול של אגרת הטלוויזיה - אולם חוסר בהירות רב חל סביב המועד המדויק לכך.

רק שיעור נמוך מהאוכלוסייה, על-פי סקר שערכה קבוצת גיאוקרטוגרפיה עבור "גלובס", יודעים לומר מה עלה בגורל החיוב לתשלום אגרת השידור - ומתי-מעט מתכוונים לנצל את מבצע הגבייה הנוכחי שבו פתחה הרשות כדי להסדיר את חובותיהם, אם קיימים.

יש מי שהפסיקו לשלם בינתיים את התשלום הנדרש על-פי חוק, יש שפשוט ממשיכים כסדרם עד שלא יידרש אחרת; וזה, מסתמן השבוע, הולך להתעכב - אם בתחילה דובר על אפריל הקרוב, לכל היותר, כעת ייתכן שהפסקת הגבייה תידחה רק ליולי או לאוקטובר.

בינתיים, כאמור, יצאה רשות השידור במבצע גבייה - שמטרתו לעודד את סגירת החובות בהקדם ולמקסם את שיעור הגבייה של הרשות: המבצע יימשך עד ל-27 בפברואר, ויעניק - על-פי סמנכ"ל הגבייה בפועל ברשות השידור, יואב אשכנזי - הזדמנות חד-פעמית לחייבים שלא הסדירו את חובם לפרוע את סכום קרן החוב ללא קנסות והפרשי הצמדה, ולחייבים אשר נפתחו כנגדם תיקי הוצאה לפועל תינתן גם הפחתה של 50% בשכר-הטרחה המשולם לעורכי הדין.

סך-כל החובות לרשות השידור עולה על 850 מיליון שקל, מספרים ברשות עצמה, ולאחר הפחתת הקנסות וההצמדה עומד החוב המצטבר לרשות השידור על למעלה מ-27 מיליון שקל.

במהלך מבצע הגבייה הנוכחי נשלחו דרישות תשלום ללמעלה מ-480 אלף חייבים, ולאחר המועד האמור - בתחילת חודש מארס 2015 - תתחיל פעילות אכיפה מוגברת כנגד חייבים שלא יסדירו את חובם.

במסגרת הזו, אגב, קיבל אגף הגבייה של רשות השידור אישור ממפרק הרשות לעשות שימוש במשרדי גבייה לצורך גביית האגרה - על אף הביקורת הציבורית הרחבה סביב שימוש במשרדי עורכי דין דורסניים בהם בוצע שימוש בעבר.

החברות אמנם אינן בהכרח אותן חברות, ויש לקוות שגם דרכי הגבייה יהיו הגיוניות יותר.

חוסר ידיעה מוחלט

וחזרה לאזרח המבולבל: במסגרת סקר גיאוקרטוגרפיה נוסחה השאלה כך: "במהלך שנת 2014 עברה בכנסת רפורמת רשות השידור, במסגרתה הוצע לבטל את אגרת הטלוויזיה המשולמת לרשות השידור. למיטב ידיעתך, מה אירע בפועל?". התשובות מעידות על חוסר ידיעה גורף.

15% מהנשאלים סבורים כי אגרת השידור כבר בוטלה הלכה למעשה; 30% יודעים כי היא צפויה להתבטל, גם אם לא יודעים בהכרח לנקוט במועד הצפוי לכך; וחמישית מהנשאלים סבורים כי האגרה כלל לא צפויה לחלוף מן העולם.

35% ממשתתפי הסקר הודו, בכנות, שאינם יודעים.

כיצד הם נוהגים בפועל מאז אישור הרפורמה? 44% מעידים כי הם ממשיכים לשלם את האגרה באופן סדיר, כפי שכנראה היה קודם לכן. 9% הפסיקו לשלם מאז עבר החוק - אם בשל חוסר הבנה לגבי הנדרש מהם, ואם מתוך כוונה שהחובות לא ייגבו עת תפורק הרשות; ו-9% נוספים מודים כי אינם מקפידים לשלם, ללא קשר לחוק. 40% מהנשאלים סירבו לענות לשאלה או שציינו שכלל אינם מחזיקים במכשיר טלוויזיה.

אגב, ראוי לציין את הניצחון המשפטי שחל לפני מעל לשנה, לאחר שנים רבות בהן נגבתה על-פי חוק אגרת השידור מכל אדם שהחזיק בביתו מקלט טלוויזיה - גם ללא כל חיבור לאפיק שידור כזה או אחר, בטענה של "פוטנציאל קליטה". בעקבות תביעה ייצוגית בנושא, נקבע בסוף 2013 כי על רשות השידור להפסיק לגבות אגרה מבעלי מכשיר טלוויזיה שאינו מחובר לממיר עידן פלוס או לאחת מחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, על אף התעקשותה על הנושא בעבר.

האם ינצלו את מבצע הגבייה?

בהתייחס למבצע הגבייה הספציפי, אומרים רק 2% כי הם מתכוונים להסדיר במסגרתו את חובותיהם - בעוד 83% טוענים כי אין להם כל חוב לרשות, טענה שלא יהי מוגזם להניח שאמיתותה מוטלת בספק. 15% סירבו להתייחס לשאלה.

רק לפני שנה סוכם בכישלון יחסי מבצע גבייה קודם, שבו הצליחה הרשות לגייס סכום כולל של 5 מיליון שקל בלבד מ-15 אלף חייבים - כשבקרוב לחצי מיליון בתי-אב התקבלה פנייה מהרשות בקריאה לשלם את האגרה בסכום מוזל, תוך שמיטת חובות העבר.

האם ניתן לשער מממצאי הסקר שגם הפעם לא צפויה הצלחה מסחררת? את זה, כנראה, נדע לומר בוודאות רק בהמשך.

ההודעה על ביטול האגרה הייתה טעות, ואנחנו נשלם עליה / דעה: לי-אור אברבך

אגרה
 אגרה

אגרה
 אגרה