כך עיריית ראשל"צ נלחמת במאכערים של תמ"א 38

החברה הכלכלית בראשון לציון החלה לשמש יזמית בתוכנית תמ"א 38 ומקדמת נכון להיום לא פחות מ-61 פרויקטים שונים בעצמה

בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר
בניין בשיפוץ של תמ"א 38 / צילום: איל יצהר

החברה הכלכלית בראשון לציון החלה לשמש כיזמית בתוכנית תמ"א 38. מדובר במהלך שהולך ותופס תאוצה גם בערים אחרות כאשר בעיריות הגיעו למסקנה שבעוד היקף הגורמים המציעים לבעלי דיור להתקדם במסגרת פרויקט חיזוק מבנים רק עולה, לרבים מהם אין עדיין את הניסיון הנדרש, מה שגורם לא פעם דווקא לעיכובים ובעיות בפרויקטים. בעיר ראשון לציון כאלף בתים משותפים הזקוקים לחיזוק במסגרת תמ"א 38, ובעירייה מקווים שמהלך זה יקדם את חיזוקם.

במסגרת פעילות החברה הכלכלית בעיר, הוקם מאגר קבלנים על פי תנאי סף הכוללים סיווג קבלני מתאים, ניסיון קודם בביצוע פרויקט תמ"א 38, ואיתנות פיננסית שנכון להיום כולל 10 חברות. ההתקשרות מול החברות הללו לבין החברה הכלכלית נחתמה לתקופה של 36 חודשים. בעלי הדירות שיבחרו לקדם פרויקט תמ"א 38 בעזרת החברה הכלכלית יוכלו לבחור קבלן ביצוע מתוך הרשימה הזו בלבד. במקביל הקימה החברה הכלכלית גם מאגר מפקחי בניה בעבור בעלי הדירות.

בעיריית ראשון לציון מסבירים כי במסגרת פעילותה של החברה הכלכלית בתחום, היא מוותרת על רווח יזמי, מה שמאפשר גם לפרויקטים גבוליים מבחינה כלכלית בתמ"א 38 לצאת אל הדרך. נציין שהחברה הכלכלית מקדמת את התהליך בעבור בעלי דירות שמתאגדים ופונים אליה.

כאמור, נכון להיום מקדמת בחברה 61 פרויקטים, בשלבים שונים, הן במסלול תוספת בנייה על הקיים והן במסלול הריסה ובניה מחדש. הפרויקטים המתקדמים ביותר במקודמים על ידי החברה הכלכלית נמצאים בשלב בו בעלי הדירות בחרו קבלני ביצוע. מדובר בחמישה פרויקטים בכתובות ויגודסקי 7, דרור 43, ברניצקי 34, עולי הגרדום 46 ועולי הגרדום 48.

נציין שאחת הבעיות איתן מתמודדים בעלי דירות שרוצים לקדם פרויקטים של תמ"א 38 היא הקושי למצוא חברות עם ניסיון בתחום, ולהבדיל בין מאכרים שמציעים הצעות ללא בסיס לבין הצעות של חברות המתבססות על נתוני תכנון ריאליים. מכיוון שבמקרים רבים בעלי הדירות יעדיפו הצעה שתבטיח להם תמורה גדולה יותר, מבלי לעמוד על הניסון בתחום או יכולת ביצועית מוכחת, לא פעם נתקעים פרויקטים שכאלו ולא יוצאים לפועל.

"כיום השוק החופשי שבו דיירים מתקשרים עם יזמים שונים, מזמן לעיתים מציאות עגומה שבה העבודות מתארכות ומתעכבות, ובינתיים הדיירים מתגוררים באתר בנייה", כך מספרים בעיריית ראשון לציון, "ישנם גם מקרים שבהם הקבלנים מפסיקים לגמרי את העבודות ועוזבים את הבניין כשעליו עוד פיגומים. השורש לבעיה הוא חוסר הניסיון של הדיירים משום שאין להם את היכולת להבין לעומק מהן הדרישות שכדאי להכליל בחוזי התקשרות, הם אינם מכירים את הקבלנים בשוק ומה הניסיון והיכולת שלהם להשלים את הפרויקט. החברה הכלכלית מובילה ומממנת את הפרויקט עד לאישור הועדה המקומית. לאחר קבלת ההיתר בתנאים, מוצמד לדיירים מפקח מהנדס והדיירים בוחרים את הקבלן מרשימת מאגר הקבלנים ויוצאים לדרך".

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, התייחס לנושא ואמר: "מטרת היוזמה היא לעודד את התושבים המתגוררים במבנים ותיקים בעיר לקחת חלק בתוכנית תמ"א 38. ליווי של החברה הכלכלית הופך את התהליך לקל ופשוט יותר עבור התושבים".