עוד לא ראינו הכל

את ההשפעה החיובית של המהלך היורד בנפט עוד לא ראינו

חביות נפט / צילום: שאטרסטוק
חביות נפט / צילום: שאטרסטוק

אומרים לנו שנמצאה התחתית.

מה שקרה הייתה אכן עצירה, ופניית פרסה מעלה פתאומיים וחזקים. לא רק זאת, אלא שעצירה זו הייתה סימן לכל נכסי הסיכון הנסחרים כנגד הדולר האמריקאי לעשות גם הם אחורה פנה, במידה זו אחרת של תנודתיות, כאשר נשמר אופיים הטכני הייחודי של כל אחד מהם.

על מה מדובר? על הנפט כמובן.

הנה הגרף השבועי של חוזה הברנט, זה שמדינת ישראל קונה על פי שעריו את הנפט שלה בחו"ל:

משה-שלום-ברנט-10-02
 משה-שלום-ברנט-10-02

לקוראי הטור השבועי הזה ידוע היטב שאני נוטה לראות את מה שקורה בעולם הפיננסי מן האספקלריה הטכנית. לכן, לא תופתעו אם אומר שהעובדה שסיבוב הפרסה קרה בדיוק באחת מרמות התמיכה שציינתי כאן בדעה קודמת הייתה הגיונית ומשמחת: רמה התמיכה ההיסטורית של 47 דולר לחבית.

כידוע לעוסקים בשווקים הפיננסיים דרך משקפי אותה מתודולוגיה, המנתחים הטכניים אינם מתיימרים לדעת מראש היכן נכס כמו הנפט יעשה פרסה, או יתחיל לדשדש. הדבר היחיד שאנו יכולים לומר הם האזורים שבהם הסבירות לכך גבוהה יותר. לשם כך, בידנו כלים כמו רמות תמיכה והתנגדות היסטוריות, או מחושבות. כזו הייתה 47 דולר (1 סגול).

ירידה גדולה במחיר חוזה הברנט הייתה בלתי נמנעת אחרי שבירת הגבול התחתון של המשולש המתכנס (4 סגול). מדוע? כי אורך בנייתו, ביחידות זמן, של המשולש, דהיינו כשנתיים ימים, נתן לתבנית הזו חשיבות גדולה מאוד. חשיבות שיצרה במוחם של הפעילים פוטנציאל אדיר מימדים של תנועה, כאשר קרתה אותה יציאה מאותה תבנית מדשדשת.

אולם, חייבים להודות שהמגמה היורדת החדשה הפתיעה בכל זאת בעוצמתה, ובמיוחד בחוסר תחנות הביניים שבה. שימו לב איך התאוצה השלילית, המבוטאת על ידי קווי ההיסטוגרמה של אינדיקאטור המומנטום (2 סגול), גדלה בהתמדה במשך כל אותה תקופה.

זה לא הזמן להזכיר כאן את הסיבות הפונדמנטליות המיוחסות למהלך היורד הזה. מן האמת, ועד שמועות הקונספירציה, ניתן למלא על כך ספרים, ואין ספק שחלק מהם אכן ייכתבו בעתיד. כסוחרי מגמה, העניין שלנו היה ונשאר בתנועה, ולכן, מה שמעורר בנו עניין עכשיו הוא העומק שאותו מהלך מתקן עולה יכול להגיע אליו.

למען התרגיל האינטלקטואלי הזה, ציירתי בגרף את שני סוגי הקווים שהזכרתי לעיל:

ההתנגדויות ההיסטוריות הרלוונטיות (מספרים שחורים בריבועים צהובים, וקווים צהובים), וסרגל Fibonacci בירוק בהיר (3 סגול), עם הרמות שלו (מספרים ירוקים בריבועים שחורים).

כאמור, אין הרבה נקודות אחיזה מן הסוג הראשון. למעשה, רק שלושה: השיא סביב 116 דולר, 88 דולר, וסביבות ה-65 דולר.

יש לציין ששילוב בין רמות היסטוריות ורמות Fibonacci הוא תמיד שילוב מעניין וראוי לציון. יש לנו כזה סביב ה-23.6% תיקון, כאשר רמת המחיר סביב 65 דולר משמשת את שתי השיטות. יש גם לומר שהחזרה מעלה היא לא פחות אלימה כרגע מן הירידה עצמה, וגם היא חסרת תחנות ביניים.

האם זה נותן חוזק, ושכנוע עצמי לחזרה הזו? לא ממש. זה פשוט אומר שהיו הרבה מאוד עמדות שורט, שהיו צריכות להיסגר (Short Squeeze), ועל זה כבר נאמר שכאשר כולם נוטים לצד אחד, כדאי להצטייד בחגורת הצלה.

מניסיוני, הדבר החשוב באמת הוא עומק התיקון, ופחות עוצמתו ההתחלתית. שוב: לפניכם אזורים שאותו תיקון יכול, יכול ולא חייב, להיעצר בהם. באחד מהם יכול להתפתח דשדוש לקראת חידוש הירידות, או שינוי המגמה. נבואה אין כאן, אלא הצגת סבירויות. לכן, מי שיפעל על בסיס ניהול פוזיציה מסודר, ונוהל סיכונים ברור ועקבי, יוכל ליהנות ממהלך לא קטן.

מה המשמעות הכלכלית האמיתית של הדברים? את זה נדע רק כאשר התנועות האלימות ייפסקו, והנפט יימצא אזור התייצבות של הטווח הארוך יותר. תנודתיות קיצונית אינה מועילה לאף אחד, כי בזמנה לא ניתן לעשות תכנון כלכלי או עסקי כשלהו.

את ההשפעה החיובית של המהלך היורד עוד לא ראינו, והוא התגברות הצריכה במקום לבזבז את המזומנים במשאבת הדלק. נקודת ההתייצבות תקבע את גודל ועומק השינוי הזה בהרגלי האזרחים.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.