"מי שחושב שמרתון ת"א יותר חשוב מהילד שלי, שיחשוב שוב"

הבחירה של עיריית ת"א להשקיע מיליונים במרתון בעת שאלפי ילדים משוועים לעוד סייעת בגן, מקוממת הורים רבים ■ קריאתם לקשור בין מחאת הסייעות לבין המרתון נתקלת אמנם בהתנגדות, אבל הם לא נרתעים

מחאה למרחקים ארוכים/ צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של יוזמי המחאה
מחאה למרחקים ארוכים/ צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של יוזמי המחאה

תחת הכותרת "אין סייעת? אין מרתון", נפתח השבוע דף פייסבוק הקורא לשיבוש מרתון תל-אביב אם העירייה לא תממן תוספת סייעת לכל גן ילדים בתל-אביב.

מאבק ההורים למען סייעות אינו לגמרי חדש: הוא מתנהל בחודשים האחרונים במלוא המרץ סביב עליית מספר הילדים בגנים בעקבות הרחבת חוק חינוך חובה לגיל 3 החל משנת הלימודים הקרובה - כשההתנהלות מול ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי, מולו ישירות מכוונת המתקפה, הגיעה לחילופי דברים בעייתיים בין הצדדים, שזכו לסיקור תקשורתי נרחב.

קבוצת ההורים שעומדת מאחורי ההתארגנות הנוכחית מבקשת לשמור על אנונימיות לעת עתה; "אנחנו לא מעוניינים להיחשף בשלב הזה לביקורות אישיות", מספרת ל"גלובס" ג', אם לילד בן 3 (ולילד נוסף בדרך), המגדירה את עצמה מעורבת ואקטיביסטית בענייני חינוך. "קיבלנו הרבה תגובות לא סימפטיות מאנשים שאמורים לקחת חלק במרתון, שעבורם לפעמים האירועים האלה הם כל החיים".

לדבריה, "העמוד עצמו לא נועד ליצור דיון עם אף אחד, לחיוב או לשלילה. אני לא צריכה שאנשים יבואו ויגידו לי שאני מפריעה להם, כשאני בקושי יודעת איך אני יוצאת לעבודה ומשאירה את הילד שלי ככה".

התגובות, כפי שמגלה הרשת, אכן מעורבות: לצד קריאות תמיכה, יש לא מעט המבקשים להפריד בין הדברים ולא לפגוע באירוע האהוד.

"מרתון תל-אביב לא ייצא לדרך ולא יושלם באופן תקין אם לילדינו לא תהיה סייעת נוספת", קובעים היוזמים נחרצות בדף הפייסבוק. "המרתון ממומן ברובו המכריע מתקציב העירייה! אם לחולדאי יש כסף למרתון ולא לילדים שלנו - אז אנחנו ניקח לו את הצעצוע".

חולדאי במוקד

"הגרעין שלנו כולל כרגע כמה עשרות אימהות ואבות - בעיקר אימהות", אומרת ג', "שהכירו דרך המחאות והמאבקים שהיו עד עכשיו סביב הנושא. הגענו למצב שהפגנות ושביתות לא עוזרות - חולדאי בז לנו, מתעלם מאיתנו ושולח אותנו לגור בערים אחרות.

"קיבלנו מתנה, חינוך חינם בגיל 3, אבל זו מתנה אומללה שמעמידה אותנו במצב בעייתי, וכבר המון זמן ההידברות לא מובילה לשום מקום. אנחנו היום חרדות לגורל הילדים: הילדים חשובים לנו יותר מהכול - אם משהו יקרה, לא נוכל להסתכל על עצמנו ולומר שעשינו הכול כדי לא למנוע את זה. לכן החלטנו לקחת את זה עכשיו למגרש של חולדאי".

המתקפה אכן מכוונת ישירות לראש העיר: "רון חולדאי לא סופר אותנו", נכתב בקבוצה. "גרוע מזה, הוא לא סופר את ילדי הגן. מה כן חשוב לו? אירועי ראווה, יחסי ציבור, פרסום עולמי. המרתון חשוב לו, הלילה הלבן חשוב לו, כל מה שמקבל תקשורת חשוב לו. רון חולדאי מנהל מדיניות של רהב ושחץ - קד"מ ויח"צ. הוא מוציא מיליונים על דוברות, על פרסומו האישי בארץ ובחו"ל. על אירועים יוקרתיים, על הכנסת אייטמים למגזינים בעולם.

"רון חולדאי פוגע בנו במקום שהכי כואב לנו - הילדים הקטנים שלנו. אנו נפגע בו במקום שהכי כואב לו - יחסי הציבור שלו. ב-27/2/2015 אמור להתקיים מרתון תל-אביב. אם עד אז לא תהיה לבני ה-3 סייעת שלישית, נצא איתם למסלול המרתון ונתיישב על המסלול, ב-35 נקודות שונות לאורכו. אולי אז חולדאי ישים לב אלינו".

- מה זה אומר בפועל? מה תעשו אם הדרישה להוספת סייעת לכל גן עדיין לא תיענה?

"העלינו לדף הפייסבוק שלנו פוסט מפורט על דרכי הביצוע - התכנון הוא ליצור כמה נקודות חסימה במהלך המירוץ. נגיע עם הילדים, עם בימבות, תחפושות, רעש, מוזיקה - אנחנו לא נעורר מהומה או אלימות, לא רוצות להתעמת עם אנשי חוק או עם הרצים עצמם. המטרה היא לבוא, להתיישב על המסלול ולעכב לכמה דקות".

הנחיות המדוברות כוללות, בין השאר, סעיף חשאיות מחמיר, למידה קפדנית של המסלולים מראש וקריאה לכל גן בעיר לייצר קבוצת חסימה מסוימת שבה יצוצו ברגע האמת על עולליהם וטפיהם.

"מאבטחי המסלול אינם בעלי סמכות", נכתב בין השאר, "הם יכולים לבקש מכם לפנות את המקום, אך זה כל מה שהם יכולים לעשות. עונים להם שאין כוונה להתפנות ושמדובר בילדים שלכם. פקחי עירייה ועובדי הסיירת הירוקה גם הם אינם בעלי סמכות של ממש. הם צפויים להיות היסטריים, אך אין להתרגש מהם, ואין להיבהל מהם. הכי הרבה שהם יכולים לעשות זה לקרוא לשוטר. אם מגיע שוטר, עושים מה שהוא אומר. אומר ללכת - הולכים. מי שחושב שנכון להתפנות עוד לפני שהשוטר מורה ללכת אלא ישר כשהוא מגיע - זה בסדר. המטרה אינה להתעמת".

גם הרצים כאמור אינם על הכוונת: "אין להתעמת עם הרצים", קובעות ההנחיות בדף. "המוטו שלנו הוא: 'אנחנו כאן למען בטיחותם, שלומם וחייהם של הילדים שלנו - זה חשוב בעינינו יותר מהכול. גם יותר מהמרתון'. קשה למצוא אנשים שיטענו שהריצה שלהם חשובה יותר מבטיחותו של ילדכם, ואם יהיו כאלה - לחייך ולהפנות מבט".

- מה הסיכוי שזה ישפיע בכל זאת על חולדאי?

"מדובר בפגיעה בבטן הרכה שלו. המעטפת החיצונית של העיר מאוד חשובה לו. יכול להיות שזה יעבוד".

- הטענה היא שהמרתון ממומן בעיקר מחסויות. זה לא הופך את המיקוד בו לפחות רלוונטי?

"בפרסומי העירייה נאמר מפורשות כי עלות המרתון האחרון הייתה 13 מיליון שקל, 'רוב-רובו מעיריית תל-אביב'. עבור תקציב לסייעות נדרשים 5 מיליון שקל - זה פחות מ'רוב-רובו' של המרתון. הפער בין הצורך לממן מרתון לבין השמירה על הילד שלי עצום. מי שחושב שהריצה שלו יותר חשובה משלום הילד שלי, שיחשוב שוב".

עיריית תל-אביב: "אין קשר למרתון"

תגובת העירייה: "עיריית תל-אביב-יפו מאמינה כי המדינה אכן צריכה להוסיף סייעת, אבל ההחלטה צריכה להיות שוויונית וארצית, כך שמספר הסייעות לילד יהיה שווה ביישובים בהם אוכלוסיות אמידות או חלשות. ההשוואה למרתון מופרכת, מאחר שהוא ממומן בחלקו הגדול על-ידי נותני חסויות".