ישראל נותרת ללא גיבוי: נותקה אוניית הגז הנוזלי

בשל גלים של מעל 8 מטרים, נותקה אוניית הגז הנוזלי (LNG) המהווה כרית ביטחון לאספקת גז טבעי בשעות שיא צריכת חשמל ומצבי חירום

קידוח גז מול חופי ישראל  / צילום: ענת כהן
קידוח גז מול חופי ישראל / צילום: ענת כהן

בשל גלים של מעל 8 מטרים, נותקה אוניית הגז הנוזלי (LNG) המהווה כרית ביטחון לאספקת גז טבעי בשעות שיא צריכת חשמל ומצבי חירום - כך מדווחת היום (ג') חברת החשמל. האונייה נותקה מחשש לפגיעה בתשתית, וצפויה לשוב להתחבר למצוף הימי ביום ו' הקרוב.

אוניית ה-LNG ממוקמת כ-10 ק"מ מערבית לחדרה, והיא מכילה מטענים של גז טבעי נוזלי. במקרים של צריכת שיא חשמל או בעיות של הזרמת גז ממאגר הגז תמר לחוף הישראלי, יכולה האונייה להתחיל את פעילותה בתוך מספר דקות. האונייה הופכת את הגז הנוזלי למצב "גזי", מזרימה אותו לישראל ובכך נמנע מצב של הפסקת חשמל.

חברת החשמל אשר עד 60% מהחשמל שלה מיוצר באמצעות גז טבעי מקבלת את אספקת הגז שלה באמצעות צינור יחיד המגיע ממאגר יחיד - מאגר "תמר". הצינור שדרכו מגיע הגז ממאגר "תמר" מסוגל להעביר מספיק גז אשר יספיק לייצור של עד כ-5,000 מגה-וואט של חשמל. כל מגה-וואט המיוצר מעבר לכמות זו מיוצר באמצעות פחם ודלקים יקרים יותר.

בסערה שהתחוללה בחודש שעבר, נאלצה חברת החשמל לצרוך דלקים יקרים פי 2 ויותר מגז טבעי, משום שהגז שהגיע מ"תמר" לא הספיק על מנת למלא את הביקוש לחשמל. על פי הערכה, חברת החשמל נאלצה לשלם בשבוע הסערה תוספת של כ-60 מיליון שקל.