Yelp רוכשת ב-134 מ' ד' את Eat24 של שני ישראלים

חברת Eat24, שלא גייסה מעולם הון ממשקיעים, מפעילה אפליקציה להזמנת משלוחים מ-20 אלף מסעדות ברחבי ארה"ב ■ הקימו אותה שני יזמים ישראלים - נדב שרון וחיים ארז

המוח הישראלי עושה תאבון: חברת Yelp, המפעילה אפליקציהפופולרית במיוחד להמלצות על מסעדות, מקומות בילוי ותיירות, הודיעה היום (ג') על רכישתה של חברת Eat24, המפעילה אפליקציה להזמנת משלוחים בארה"ב ושאותה הקימו שני יזמים ישראלים. היקף העסקה עומד על 134 מיליון דולר - כש-78 מיליון מתוכם במזומן והשאר במניות.

שני היזמים, נדב שרון וחיים ארז, יכולים להיות מרוצים כיוון שהקימו את החברה בכוחות עצמם וללא אף משקיע חיצוני. העסקה היא תולדה של שיתוף פעולה מתמשך בין Eat24 ו-Yelp שראשיתו ביולי 2013.

חברת Eat24 הוקמה ב-2008 בסן פרנסיסקו על-ידי נדב שרון וחיים ארז ומעסיקה 150 עובדים. השירות של החברה זמין בכל מערכות ההפעלה הקיימות למובייל וניתן דרכו להזמין אוכל מ-20 אלף מסעדות ומ-1,500 ערים בארה"ב.

באשר לשאלה איך הצליחו להקים ללא משקיעים סטארט-אפ גדול ומצליח, הסביר שרון בשיחה עם "גלובס" כי "צריך הרבה חוצפה ישראלית, ביצים גדולות וידע על תעשיית המסעדות והבנה מה אנשים רעבים רוצים". בתשובה לשאלה אם הייתה זו החלטה קלה למכור את החברה לשותפה הוותיקה Yelp, אמר שרון כי "שום דבר לא קל בעולם העסקים. אבל עם האהבה של אלוהים, קיבלנו את ההחלטה הנכונה".

באתר CNBC כתבו כי חברת Eat24 משתמשת באפיקי פרסום שונים כדי לבדל את עצמה מהמתחרות - עדכונים תכופים במיוחד ברשתות החברתיות, פרסומות באתרי פורנו וגם הפרסומת האחרונה לסופרבול בכיכובו של הראפר סנופ דוג. המודל העסקי של החברה, בדומה לשירותי משלוחים אחרים, מתבסס על עמלה מהמכירות של המסעדות.

החברה זכתה לכותרות לא צפויות פעמיים מאז הוקמה. הראשונה הייתה בסוף מארס 2014, כשהחליטה לפרסם מכתב פומבי שבו היא נפרדת מפייסבוק וסוגרת את העמוד העסקי שלה ברשת החברתית הפופולרית, בטענה כי פייסבוק הפכה לכוח דומיננטי מדי וכזה שפוגע בעסקים. הטענה התמקדה בעיקר בכך שעסקים פעלו במשך שנים לבנות קהילה גדולה של גולשים סביבם (כ-70 אלף במקרה של Eat24) ואז פייסבוק באה ובאופן חד-צדדי מגבילה את החשיפה האורגנית של הפוסטים של העסקים ומכריחה אותם לקדם פוסטים בתשלום.

הפעם השנייה הייתה כמה חודשים מאוחר יותר, שכשהדוגמנית בר רפאלי הגיעה לבקר את חבריה, שרון וארז, מייסדי Eat24, בכנס המפתחים השנתי של גוגל שנערך ביוני אשתקד בקליפורניה. במסגרת הרצון לעודד ולקדם את החברים, רפאלי העלתה לאינסטגרם שלה כמה תמונות שלה ושל המייסדים, כשהיא לובשת לגופה חולצה עם הלוגו של Eat24.

עבור Yelp, המנוהלת על-ידי ג'רמי סטופלמן, מדובר בהרחבת העסקים מעבר לביקורות גולשים על עסקים מקומיים ובהכנסת מודל כלכלי חדש לחברה. מאז שהוקמה ב-2004, החברה פיתחה פלטפורמה להמלצות גולשים שהפכה לאחת הגדולות והמובילות בעולם עם ממוצע של 135 מיליון משתמשים בחודש, כש-72 מיליון מהם מגיעים מהמובייל. המנוע הכלכלי נשען על פרסומות, בעוד סטופלמן דאג להשאיר ביקורות בתשלום מחוץ לדלתות החברה.

"אם תיכנס היום לאתרי מודעות כמו Craig's list ואחרים, תמצא עסקים שמחפשים אנשים שיכתבו עבורם ביקורות ב=yelp. מה שעשינו זה להעסיק אנשים שמפרסמים שהם רוצים לכתוב ביקורות בתשלום וברגע שעסקים פונים אליהם, אנחנו חושפים אותם ב-yelp ומזהירים את המשתמשים", סיפר סטופלמן במהלך כנס DLD במינכן שבו לקח חלק בשנה שעברה.

הכניסה לעולם משלוחי האוכל שם את Yelp, מגובה ב-Eat24, בתחרות ישירה מול GrubHub, שפועלת באותו השוק ובשנה שעברה הונפקה לפי שווי של 3 מיליארד דולר - בדומה לשווי של Yelp עצמה. חברות מובילות נוספות שפועלות בארה"ב הן JustEat, Seamless ו-DeliveryHero.

"תחום הזמנות האוכל באינטרנט ובמובייל נמצא בשלב הינקות, כשבמקביל אנחנו רואים שהחיפושים הכי פופולריים ב-Yelp הם סביב מסעדות ואוכל", כתב סטופלמן בפוסט שהעלה לבלוג החברה. "אנחנו מאמינים שרכישת Eat24 תעזור לנו לבנות חוויית טובה וחלקה יותר בתחום הזמנת משלוחים".