תוכנית הדיור של כחלון: ריכוז כל הסמכויות במשרד אחד

"בטווח הקצר נתחיל בבנייה של 250 אלף יחידות דיור שתקועות בפקק שיצרו לפיד ונתניהו" ■ בגיבוש התוכנית לקח חלק גם בכיר האוצר לשעבר, גל הרשקוביץ

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

משה כחלון, יו"ר מפלגת "כולנו", הציג היום (ד') את תוכנית הדיור של המפלגה כחלק מהמצע המפלגתי. מדובר בתוכנית רחבה ומרחיקת לכת המציעה לשנות מהיסוד את מבנה התכנון, השיווק והרגולציה בשוק הנדל"ן הישראלי. בגיבוש התוכנית לקח חלק גם מי שכיהן כראש אגף תקציבים באוצר, גל הרשקוביץ.

אחד העקרונות המרכזיים של התוכנית קובע כי חייב להיות שר ממונה אחד שירכז תחתיו את כל הגורמים המשפיעים על ענף הנדל"ן.

"אנחנו מציגים את התוכנית החשובה ביותר בקמפיין שלנו ובכל מערכת הבחירות. משבר הדיור מציב אותנו בפני קטסטרופה חברתית וכלכלית", פתח ואמר כחלון במסיבת העיתונאים שכינס היום בכפר המכביה ברמת-גן.

"אני התחתנתי בשנת 1984. באתי ממשפחה לא עשירה אבל אפילו המשפחה שלי עם כל הקושי, עם עזרה קטנה מההורים ומשכנתא הצלחנו לרכוש דירה. 2.5 חדרים אומנם, אבל יכולנו להתחיל החיים בצורה נורמלית. אנחנו רוצים שזה מה שיהיה לכל צעירי ישראל.

"התוכנית שלנו היא תוכנית למצב חירום, כי אנחנו נמצאים במצב חירום. בישראל צריכים 150 משכורות כדי לרכוש דירה, בעוד בכל העולם דרושות רק 70 משכורות. התוכנית שלנו היא לא גימיק, היא גובשה במשך חודשים, ושמענו גורמים בכל ענף הנדל"ן בכל התחומים וכל השלבים. זו לא תוכנית קלה, והיא דורשת נחישות ואומץ-לב, ובלי חשש להתמודד עם כוחות חזקים.

"זה לא מקרה שהבעיה לא יכולה להיפתר, כי עד היום לא הייתה מנהיגות אמיצה שהייתה יכולה להתמודד עם הבעיה והאינטרסים. זה אחד המשברים היחידים שאינם תלויים בגורמים חיצוניים. אין קשר לדאעש, לוושינגטון או לכל דבר אחר. אפשר לפתור את המשבר בהחלטה. לא ביום אחד, אבל אפשר לפתור אותו. צריך מנהיגות אמיצה והחלטה", אמר כחלון.

הוא הוסיף: "מנופול רשות מקרקעי ישראל זו המכונה הטובה ביותר להעביר את הכסף לממשלה ולטייקונים. ראינו התוכנית של המחנה הציוני - אין בה פתרונות אמיתיים. הם לא מתייחסים למאבק מול כוחות גדולים ומלחמה ומאבק כדי להגיע לפיתרון. אנחנו צריכים כח על מנת לפתור את משבר הדיור. צריך לרכז את מינהל התכנון ורמ"י ביחד. והכל במשרד האוצר, ואם אגיע למשרד האוצר אצליח לשנות את זה.

"השאיפה שלנו היא שלכל משפחה תהיה דירה ראשונה אחת. זו המשימה שלנו. האשמים העיקריים במשבר הם ממשלת נתניהו-לפיד שלא טיפלו בתחום. מחירי הדירות המשיכו לעלות, 150 אלף שקל עלייה במחיר, שהרחיקו את הזוגות הצעירים מהחלום שלהם. שלא יגלגלו את זה על אף אחד אחר - התחייבתם בפני הציבור ולא עשיתם. אנחנו וילדנו משעבדים עצמנו לבנק, לדירה, וזה מעגל שקשה מאוד לצאת ממנו", לדבריו.

להפקיע סמכויות מרמ"י

בין היתר מציעה התוכנית לצמצם באופן משמעותי את תפקידה של רשות מקרקעי ישראל בהליכי התכנון ושיווק הקרקע ולחלק את מה שעושים אנשי רמ"י היום לגופים פרטיים וגם לרשויות המקומיות. במקביל, מציעים ב"כולנו" לערוך שינוי לא פחות מהיסטורי ולהוציא את מינהל התכנון מידי משרד הפנים. במקביל מציעה התוכנית גם להוציא את קק"ל ורשות הפיתוח, המחזיקים בכמות לא מבוטלת של קרקעות, מאחיזתה של רמ"י ולאפשר להם לפעול עצמאית תחת פיקוח, ויעדים מוגדרים בהם יצטרכו לעמוד.

עוד מציעים ב"כולנו" לשנות את שיטת מכרזי הקרקע בישראל, לשווק רק תוכניות הזמינות לבנייה, להפסיק את שיטת השיווק ב"מנות" במסגרתה משווקות קרקעות באותו המתחם במועדים שונים, דבר התורם לעליית מחירי הקרקעות, וגם להכניס במכרזים פרמטר שיחייב את הזוכים להגיע לשלב של הוצאת טופס אכלוס (טופס 4) תוך זמן קבוע מראש.

תוכנית "כולנו" בתחום הדיור מתייחסת גם לדיור בר-השגה ומציעה לייעד מכרזים ופרויקטים למחוסרי דירה, מה שעל-פי אנשי המפלגה עשוי להוריד את הלחץ על דירות המיועדות לפלח שוק זה מה שיאפשר הוזלה במחיר. במקביל, בנייה להשכרה ארוכת טווח וגם העלאת הסיוע בשכר דירה לממתיני הדיור הציבורי.

עוד המשיך ואמר כחלון: "אי אפשר לפתור משבר שיש חמישה רגולטורים שצריכים להסכים ביניהם. אנחנו נפרק את רמ"י ונשווק קרקעות בצורה מאסיבית. הקרקעות הם מצרך ששייך לציבור, נעביר קרקעות לרשויות מקומיות וליזמים - אבל לא לטייקונים. לא נאפשר אחזקות של למעלה מאחוז מסויים בידי גורם אחד. מי שיחזיק בקרקע יצטרך לבנות תוך זמן קבוע מראש.

"לא נאפשר לגופים לרכוש קרקע כדי לשבת עליה ולהמתין לעליית מחירים. תהיה אכיפה משמעותית וקנסות כבדים, לא נאפשר ספקולציה בקרקע. היום אנשים זוכים במכרזים ושומרים על הקרקע מבלי לבנות, אנחנו נפסיק את זה. אנחנו גם נפסיק את השיווק בחלקים, שממקסם את מחיר הקרקע. אם יש 1,000 יחידות דיור ברמת-גן, כולן ישווקו יחד, לא 100 היום ועוד מאה עוד שנה. ניתן עדיפות לאנשים שרוכשים דירה ראשונה.

"הכסף ממכירת הקרקע שהולך היום להחזר החוב, יחזור לטובת פתרונות הדיור. אנחנו נייצר בכסף הזה תשתיות ופתרונות דיור ותהיה לזה השפעה משמעותית יותר מהחזר החוב. נטפל גם בתחום השכירות, שכירות לטווח ארוך. נקבע שהיתרי בנייה יינתנו תוך שלושה חודשים ולא שלוש שנים כמו היום. הימשכות התהליכים בענף הנדל"ן חייבת להיפסק, זה גם גורם לעליית מחירים".

כחלון הוסיף: "בטווח הקצר נתחיל בבנייה של 250 אלף יחידות דיור שתקועות בפקק שיצרו לפיד ונתניהו, בחסמים שלא רצו לגעת בהם. בטווח הבינוני נכווץ את הזמן לקידום תוכניות. היום זה 13 שנים, וזה יכול להיות קצר בחצי. אנחנו רואים כאן עשור של דיבורי סרק. פתרונות הדיור הוזנחו אולי כי חשבו שזה יסתדר לבד, זה לא יסתדר לבד, רק במאמצים. זה לא ייפתר בפייסבוק, בטוויטר או בהצהרות. חייב להיות כאן קרב מול בעלי אינטרסים ואנחנו מחוייבים לעניין הזה. אנחנו רוצים את תיק האוצר שהיום אף אחד לא רוצה אותו".

מירב בן ארי, מרשימת כולנו לכנסת, דיברה גם היא על תחום הדיור: "אני גרה בשכירות ואני שייכת לדור של הומלסים. אנשים שעושים צבא ומילואים, משלמים מיסים, אנשים ציוניים, אנשים שעובדים ומרוויחים כסף אבל לא מסוגלים לקנות בית. הגענו למצב איום ונורא בו אנשים לא מביאים ילד לעולם בגלל שיקול כלכלי. הממשלות הקודמות העדיפו את עצמם על פני הדור הצעיר שלנו. הגיע הזמן לשנות ולשים את יוקר הדיור ויוקר המחיה במרכז".

גל הרשקוביץ, ראש אגף תקציבים באוצר לשעבר, התייחס גם הוא לתוכנית הדיור: "אנחנו רוצים ליצור את התנאים ליצירת היצע גדול כדי להוריד את המחירים. הדגש הוא על פשטות וביצוע. השלב הראשון הוא שלב הסמכות והאחריות ופירוק הריכוזיות הקיימת היום בענף הנדל"ן. צריך לשחרר באופן מיידי תוכניות לבנייה, ויש 244 אלף יחידות דיור שניתן לקדם בהליך מהיר. צריך לטפל גם בפריפריה, יש שם בעיית ביקוש, ושם צריך לפעול בצורה אחרת וגם לפתח תשתיות שיביאו את הביקוש.

"נייצר תוכנית מיתאר ארצית חדשה, שתאפשר קידום תוכניות, ותקבע גם כללים למי שלא יקדם בנייה על הקרקע. אם לא יבנו יהיו קנסות, והתוכנית המאושרת תתבטל. לא נרשה לגופים להחזיק בקרקע שנים. בנוסף, נקבע גם צעדים שיובילו את הרשויות המקומיות לטפל במהירות בהיתרים ולקדם בנייה למגורים. על מתן היתרים יינתן תמריץ, ועל אי קידום היתרים או תוכניות יהיו עונשים כמו הורדת דירוג הועדות המקומיות מחד וגם הורדת תעריף הארנונה לעסקים בתחומן".

עיקרי התכנית
 עיקרי התכנית