ראש לשכת נתניהו נפגש עם ועד העובדים בתרכובות ברום

נתניהו נגד כיל: "הפיטורים בברום הם מנוף לחץ על הממשלה כדי לקבל כספים" ■ ראש ההסתדרות ניסנקורן: המאבק יורחב

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

חברי ועד העובדים בתרכובות ברום שמקבוצת כימיקלים לישראל (כיל) נפגשו היום (ה') בצהריים עם ראש לשכת ראש הממשלה, דוד שרן. הפגישה התקיימה על רקע הימשכות השביתה בחברת הברום, בעקבות כוונת הנהלת כיל לפטר 140 מתוך כ-850 עובדי החברה.

אמש, לראשונה מאז פרוץ המשבר בכיל, התייחס רה"מ בנימין נתניהו לפיטורי העובדים בברום ותקף בחריפות בעמוד הפייסבוק שלו את הנהלות כיל והחברה לישראל: "אני רואה בחומרה רבה את הדרך הבלתי ראויה שבה משתמשות הנהלות כיל והחברה לישראל בפיטורי עובדים בחברת הברום כמנוף ללחץ על הממשלה, כדי להוציא מהמדינה הטבות כלכליות וכספיות בהיקף עצום וזאת בתקופת בחירות". נתניהו הוסיף כי "על הנהלות כיל והחברה לישראל לעצור מיידית את הפיטורים ולהיכנס להידברות עם העובדים ועם הממשלה לאחר הבחירות". לאחר הפגישה עם שרן נמסר מהוועד כי "שרן אמר 'נראה מה ניתן לעשות'".

לגינוי מצד נתניהו ולפגישה עם שרן קדמה ביקורת חריפה מצד עובדי כיל, שרבים מהם מזוהים עם הליכוד, על חוסר מעורבותם במשבר. אתמול קרעו חלק מהעובדים שחברים בליכוד את כרטיסי החבר שלהם והודיעו שהם ובני משפחותיהם לא יצביעו לליכוד בבחירות בחודש הבא.

בכיר בכיל התייחס להצהרות ולדברי הביקורת: "לא נתייחס להצהרות פוליטיות בתקופת בחירות. השאלה היחידה שעומדת על הפרק היא אם הנהלת המפעל רשאית להוציא עובדים לפנסיה מוקדמת ואף לפטר עובדים כדי לייעל מפעל שהפסיד 1.5 מיליארד של בשנים האחרונות ונמצא בתקופת משבר חריפה".

לטענת הגורם, "ההסתדרות, באמצעות ועד עובדים כוחני שבע ותאב כוח, נאבקת לשלול מההנהלה את יכולותיה, סמכויותיה ואחריותה לנהל את המפעל ולהוביל תוכנית התייעלות חיונית. אנו בטוחים שאף פוליטיקאי, מלבד הקיצוניים שבהם, לא מקבל את טענת ההסתדרות ולפיה אין להנהלה זכות לפטר עובדים בשעת משבר ובעת של הפסדים מתמשכים".

גם יו"ר ההסתדרות הכללית אבי ניסנקורן תקף היום את הנהלת כיל, עת הודיע על הכוונה להרחיב בשבוע הבא את המאבק בעקבות הפיטורים בחברת הברום. לדברי ניסנקורן, "על הנהלת החברה לצאת מהאטימות ולהבין שמדובר בבני אדם ולא במכונות".

מיום ראשון יצטרפו למאבק העובדים גם עובדי חברות נוספות בארץ, שבבעלות החברה לישראל שבשליטת איש העסקים עידן עופר. עיצומים לאות הזדהות עם עובדי הברום צפויים בבז"ן, בכרמל אולפינים, בחברת הדשנים ובמכון המחקר תמ"י שנמצאים במפרץ חיפה. בהסתדרות הכללית אמרו כי העובדים יקיימו אסיפות הסברה, ייעדרו מישיבות עבודה ולא ישתפו פעולה עם דרישות ההנהלה במפעלים השונים.

החשב הכללי באוצר לשעבר, הפרופ' ירון זליכה, שמייעץ לוועד עובדי הברום, התייחס היום לדוחות הכספים שפרסמה אתמול כיל ומהם עולה כי רווחי החברה ירדו ברבעון הרביעי של 2014 ב-28%. זליכה טען כי "מגזר הברום השיג תוצאות מצוינות ורשם רווח בסך של 128 מיליון דולר. הלוואי שיהיו תוצאות כאלה לכלל החברות בישראל".

לטענת זליכה, "עדות טובה לאיכות התוצאות יש למצוא במלל שנלווה לדוחות ונכתב בידי מנהלי כיל: רבים הביטויים החיוביים בתיאור הסביבה העסקית והתוצאות הכספיות שכוללים דיווחים על התחזקות ביקושים, התייעלות, התחזקות הדולר שתומכת ברווחיות ולבסוף התקדמות בשיפור בשולי הרווח באמצעות הפחתת עלויות ייצור והעלאת מחירי מוצרים שצפויה לספק תוצאות ב-2015".

בכיל טענו כי דברי זליכה "חסרי בסיס, נטולי מידע שלם ואמין ולכן מדובר בסיסמאות ריקות מתוכן ודמגוגיה ריקה וזולה שלא צריכה להיות נחלתו של פרופסור שמכבד את עצמו. זליכה סירב לחתום על התחייבות לשמור על סודיות ולכן הוא לא חשוף לתמונה המלאה". בכיל טענו כי זליכה כולל את פעילות הברום גם בסדום, במפעלים אחרים בהולנד, צרפת, סין וארה"ב ומכאן שאין בהם כדי להעיד על מצבו הכספי של תרכובות ברום שברמת חובב שהפסיד ב-2014 כ-170 מיליון דולר ומאז 2007 הפסיד כ-1.5 מיליארד שקל.