ביהמ"ש קיצר תקופת המונופול של פנגו - מכרז יקבע למי נשלם מיליארדים

לפני 8 שנים נבחרה פנגו, ספקית התשלום על החניות בערים באמצעות הטלפונים הסלולריים ■ מתחריה משוכנעים שגם עתה, משהו או מישהו עדיין מונעים תחרות ■ המכרז הקרוב יקבע דרך מי נשלם עד 6.5 שקלים לשעת חניה

חניה בעיר  /  / צלם:תמר מצפי
חניה בעיר / / צלם:תמר מצפי

ענף החניה, המגלגל לפי הערכות מיליארדי שקלים בכל שנה, שרוי בימים אלו בציפייה דרוכה לקראת פרסומו של מכרז לספק ארצי לתשלום בטלפון הסלולרי.

הפעם הראשונה והאחרונה שבה נערך מכרז כזה הייתה ב-2007 - כשרבים מאיתנו עדיין גירדו את כרטיסי החניה הישנים - אז זכתה בו חברת מילגם, המפעילה את אפליקציית פנגו פלוס. לטענת גורמים בשוק מועט שחקנים זה, מאז ועד היום פנגו היא מונופול הפוגע בצרכנים - הנהגים, ופוגע אף ברשויות המקומיות עצמן, ובקופתן.

המכרז לבחירת ספק החדש צפוי להיערך ביום שלישי הקרוב (17 בפברואר), מועד שעלול להתארך בהוראת בית המשפט (ראו מסגרת). מפיקה אותו החברה למשק וכלכלה (משכ"ל) שבבעלות מרכז השלטון המקומי, חברה שתפקידה לספק שירותים שונים לרשויות המקומיות, ובכלל זה הסדרי חניה.

במצב השורר כיום, שהוא תוצאת המכרז מלפני שמונה שנים, חייבות הרשויות לאפשר לנהגים לחנות באמצעות אפליקציית פנגו, שנבחרה אז כספק ארצי. הן רשאיות להתיר לאפליקציות נוספות לפעול בתחומן, דרך מה שמכונה "הסדר מקומי", אלא שאינן חייבות לעשות הסדר כזה. לכן, למשל, נהג המגיע לירושלים וחפץ לחנות את מכוניתו בכחול-לבן, ייאלץ כיום להשתמש בפנגו - גם אם הוא מעדיף או רגיל להשתמש באפליקציה אחרת. כך גם בחיפה, בכרמיאל, באשקלון, באילת וברשויות רבות נוספות שבהן פנגו היא הספקית היחידה.

הבדל בשירות ובתשלומים נלווים

קיראו עוד ב"גלובס"


לכאורה, אין משמעות לאפשרות לבחור בין ספקים, כי גובה דמי החניה קבוע במחירים שעליהם מחליטה כל רשות מקומית בנפרד, וממילא מוגבלים בתעריפי משרד התחבורה (ואינם עולים על 6 וחצי שקלים לשעה). עם זאת, זהות הספק משפיעה על עלות שירותים אחרים הכרוכים בחניה, כמו תשלום עבור הפעלת האפליקציה, תזכורות ועוד. הספקים נבדלים גם באיכות השירות בכלל, ובמקרה של תקלות בפרט.

המשמעות של זכיין ארצי, יחיד או יותר, היא שרוב הרווח זורם לכיס אחד, וגם עלול להתברר כלא משתלם לרשויות עצמן. זאת משום שהעמלה שמשלשל הזכיין הארצי לכיסו במכרז המשכ"ל היא קבועה ואין עליה מיקוח (3.5% מהמחזור במצב הנוכחי). בשוק תחרותי, ספק שיתקשר עם הרשות באופן ישיר עשוי להציע עמלה נמוכה יותר, וכך לחסוך בשורה התחתונה כסף רב לרשות המקומית. נציין כי ההבדל אינו פוגע ישירות בצרכנים, הנהגים החונים, כי אם נגרע מהתמורה שמגיעה לקופה הציבורית, שגם היא בסופו של דבר שלנו.

"יעשו הכול כדי שפנגו יזכו"

גורמים בענף מעריכים שפנגו מחזיקה ביותר מ-80% משוק החניה הסלולרי בישראל, והכנסותיה השנתיות מפעילות זו מגיעות ל-200 מיליון שקל, פי שישה ויותר מאשר המתחרות שלה. אלה, מצדן, מתקשות לקדם את עסקיהן ברשויות כל עוד אין גורם שמחייב אותן לצרף ספק נוסף על הזוכה הרשמי במכרז הארצי.

לפני תשעה חודשים הורה בית המשפט המחוזי בתל אביב למשכ"ל לערוך מכרז שמבטל את ההסכם שחתמה עם פנגו, ולפיו תקופת ההתקשרות ביניהן תימשך עד 2019, וללא מכרז.הסכם זה גובש בלחצה של פנגו, שטענה כי התנהלותן של כמה רשויות מקומיות בשנים הראשונות להסדר הסבו לה נזקים כספיים. ההסכם בוטל בפסיקת בית משפט בעקבות עתירה שהגישה החברה המפעילה את האפליקציה המתחרה, סלופארק, שמנסה כבר שנים לנגוס בהגמוניה של פנגו בשוק. אלא שאף שמשכ"ל צפויה כאמור לצאת בימים הקרובים במכרז לספק חדש בהוראת בית המשפט, יש מי שסבור כי אין לאף חברה, מלבד פנגו, כל אפשרות לזכות בו.

"יש מניעים שיכולים להשפיע על החלטת המשכ"ל בבחירת הספק", אומר ל"גלובס" מנכ"ל סלופארק, גיא סלוק. "מרגע שבית המשפט ביטל את הסכם ההתקשרות עד 2019, משכ"ל תעשה הכל כדי שפנגו יזכו". סלוק סבור כך בגלל הערה בפסק הדין, ולפיה אף שההסכם בוטל מכיוון שהוא פוגע בתחרות, פנגו "תהיה רשאית לנקוט הליכים כנגד הגופים אשר גרמו או תרמו לנזקיה הכלכליים", ובכללם משכ"ל. "מבחינת פנגו, או שהם זוכים או שהם תובעים כספית את משכ"ל", טוען סלוק. "לכן כל מכרז לבחירת ספק יחיד יהיה מכרז 'תפור', וינציח את המונופול של פנגו".

ירושלים בודקת היתכנות כלכלית

אבל לא בכל הרשויות בישראל מתקיים מונופול בסגנון שאותו מתאר סלוק.

בתל אביב, כאמור, יכול בעל רכב לבחור בכל אחד מארבעת אמצעי התשלום הטכנולוגיים: פנגו, סלופארק, איזי פארק ומדחנים. גם ברמת גן, ברמת השרון, באור יהודה ובגבעתיים אפשר להשתמש בסלופארק. אבל את סלוק, שרשויות מקומיות גדולות כמו ירושלים, חיפה ופתח תקווה מסרבות בעיקשות לאפשר לו לפעול בתחומן, הדבר אינו מנחם. "לא חשבתי שאפילו אחרי שבע שנים עדיין לא אצליח להתחבר לכל המדינה", הוא אומר, "לא סביר שיש רק ספק אחד של שירותי חניה. האם החלטה כזו היתה הגיונית בשוק הסלולר?"

בחיפה מנמקים את הבלעדיות של פנגו בעיר בהיעדר הבדל בתעריפים, "טובת הנהגים אינה תלויה בספק השירות". כמו כן, ביקשו להדגיש כי "לרשות הנהגים עומדים כל אמצעי התשלום האפשריים לרבות כרטיסים ומדחנים".

בירושלים העניינים דווקא זזים. מהעירייה נמסר כי, "היא נמצאת בשלבים מתקדמים לביצוע התקשרות עם חברת סלופארק, בנוסף להתקשרות עם פנגו". כרגע ירושלים בודקת את "ההיתכנות הכלכלית" של ההתקשרות עם ספק נוסף. "לאחר קבלת תוצאות בדיקת ההיתכנות התפעולית הכלכלית לנושא זה, תקודם ההתקשרות כאמור לעיל", נמסר מהעירייה.

מהחברה למשק וכלכלה נמסר כי "החברה אינה מתכוונת להתייחס לטענות או לשמועות ולכל מידע בלתי מבוסס ביחס לתנאי המכרז טרם פרסומו. מכרז להפעלת שירות לתקופה קצובה, הוא הליך מחולל תחרות המסייע לאינטרס הציבורי, ולפיכך כל טענה בדבר 'יצירת מונופול' אינה ברורה והיא מופרכת מיסודה. בשוק קיימות מספר חברות המסוגלות להפעיל את השירות הנדרש במכרז, והן רשאיות להשתתף בתחרות".

מחברת פנגו נמסר: "הטענות משוללות יסוד ומופרכות. פנגו פועלת בשוק תחרותי שיש בו חלופות רבות. אין לנו ידיעה לגבי תנאי המכרז החדש, ואין אנו יודעים מה הוא הנתח שלנו בשוק החניה".

מסרבים למסור מידע כמחויב במכרז

דבר מטריד נוסף בהתנהלות פנגו הוא סירובה להעביר את מאגר נתוני הלקוחות שלה לידי משכ"ל, כפי שמחייבים תנאי המכרז הארצי שבו זכתה מ-2007. לפני שבוע (א') הגישה משכ"ל לבית המשפט העליון בקשה דחופה שהגיעה לידי גלובס, לדחות את מועד פרסום תנאי המכרז החדש, הקבוע ליום שלישי הקרוב, עד אשר תקבל מפנגו את הנתונים.

גורם במשכ"ל אמר ל"גלובס" כי לפי תנאי המכרז, על הזכיין לעשות שימוש במאגר הנתונים בעת ההתקשרות, ולהחזירם למשכ"ל בסוף החוזה. לדבריו, בתקופה האחרונה פנתה משכ"ל לפנגו בדרישה שתעביר לידיה את הנתונים, אך זו סירבה במטרה "למשוך זמן" ולעכב את פרסום המכרז החדש. פנגו בתגובה: "להד"ם".