הסטארט-אפ הישראלי שהגשים את חלומו של כל מוכר

למה צרכנים רוכשים פריט בצבע מסוים, מדוע מוצר דגל לא נמכר דווקא בסניף אחד של רשת קמעונאית, ומה הקשר בין קולב וכלי הגשה בחנות ספציפית? ■ כל התשובות נמצאות אצל החברה הישראלית C-B4

יוני בן־שאול, פרופ' עירד בן־גל וד"ר גונן זינגר / צילום: איל יצהר
יוני בן־שאול, פרופ' עירד בן־גל וד"ר גונן זינגר / צילום: איל יצהר

רשת צעצועים גדולה עמדה בפני תעלומה: בחנויות מסוימות נמכר סוס עץ עם ידית כחולה, ובאחרת - עם ידית אדומה. היות שהמלאי לא תמיד תואם את הביקוש בחנות, לא היה ברור כיצד יש לנווט את המוצרים לחנויות השונות. גם מחוץ לעולם הצעצועים ניכרו בעיות דומות. חברת מזון התקשתה להבין ירידה במכירות של מוצר כלשהו, שנמכר פחות בסניפים מסוימים, וברשת אחרת ניסו להבין איך למכור יותר מכשירים להסרת שיער שנותרו זמן ארוך מדי על המדפים.

את הפתרון לתהיות של הרשתות הללו סיפקה חברה כמעט אנונימית עד לאחרונה, C-B4, שפיתחה אלגוריתם מתוחכם לעיבוד נתונים ולזיהוי דפוסי צריכה ספציפיים, שבאמצעותם אפשר לבצע שינויים נקודתיים שיגדילו את המכירות וישפרו את התפעול.

כך, בעזרת האלגוריתם, התברר כי בחנויות צעצועים שבהן נמכר מוצר מסוים שאינו קשור לסוס - נמכר הסוס הכחול דווקא. בחנויות ללא המוצר הנוסף, קיימת העדפה ברורה לאדום. גם במקרה של חברת המזון, הוכח קשר למכירה של מוצר חדש בסניפים מסוימים, שפגע במכירות המוצר הוותיק, גם אם נראה שונה לכאורה. והמכשיר להסרת שיער? במקרה הזה, התברר שהיה צורך בהעלאת המחיר בשילוב פרסום באתרים מסוימים - והמכירות פרחו.

ענקית ההון-סיכון סקויה, החתומה על השקעות ענק ביוטיוב, גוגל, וואטסאפ ודרופבוקס, כבר החליטה להשקיע בחברה 6 מיליון דולר לקראת ההתרחבות הצפויה לשוק האמריקאי. מי שעומדים מאחורי ההצלחה הישראלית החדשה הם פרופ' עירד בן-גל וד"ר גונן זינגר, שניהם מומחים במדעי המחשב.