כך טרפד לפיד עסקה חלומית שיכולה הייתה למנוע הפיטורים בכיל ולהכניס למדינה מיליארדי ש'

"גלובס" חושף מצגת שהכינה פוטאש למדינה במו"מ לרכישת כיל, שבה הבטיחה לשמור על מצבת העובדים, על אופי החברה הישראלי ועל מניית הזהב של המדינה ■ רה"מ נתניהו דווקא תמך בעסקה; לפיד עדיין מחזיק בעמדתו

יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר
יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר

יו"ר יש עתיד,יאיר לפיד, הגיע אתמול (א') לתמוך בעובדי כיל הנאבקים בכוונה לפטרם ותקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו על הזנחתם, אולם ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי אלמלא התנגדותו העיקשת של שר האוצר לשעבר לפיד לעסקת הרכישה של כיל על-ידי פוטאש, ייתכן שהפיטורים הנוכחיים היו נמנעים, ויותר מכך - המדינה הייתה מרוויחה מיליארדי שקלים. דווקא נתניהו תמך בעסקה.

כימיקלים לישראל
 כימיקלים לישראל

בשלהי 2012 עלתה על השולחן הצעה של חברת פוטאש הקנדית לרכוש את השליטה בכיל. לידי "גלובס" הגיעה מצגת שהכינה הנהלת פוטאש לראש הממשלה, ובה התחייבה החברה כי אם תאשר הממשלה את עסקת הרכישה, אף עובד במפעלי כיל בישראל לא יפוטר ויישמרו כל ההסכמים ותנאי העבודה של העובדים.

עוד התחייבה הנהלת פוטאש לשמור על כמויות הייצור במתקני כיל בישראל וכן לשמור על צביונה הישראלי של החברה - גם ברמת ההנהלה והדירקטוריון, כלומר לשמור על מועצת המנהלים וצוות הנהלה כמו שהם. כמו כן התחייבה פוטאש לשמר את תנאי מניית הזהב של המדינה בכיל.

את המצגת לנתניהו, שהתקיימה לפני שנתיים במשרד ראש הממשלה, הוביל מנכ"ל פוטאש, ביל דויל, לצד מנהל הכספים של פוטאש, ויין בראוני. השנייים הגיעו לישראל במיוחד כדי לקדם את עסקת המיזוג עם פוטאש, שהייתה אמורה להתבצע במזומן ובמניות. לצד נתניהו ישב בפגישה מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא, הראל לוקר.

דויל ובראוני הציגו לנתניהו וללוקר את היתרונות למשק הישראלי מהעסקה: חיזוק כושר התחרות של משאבי הטבע של ישראל, חיזוק הייצוא הישראלי וחדירת כיל לשווקים חדשים, איתות חיובי להשקעות זרות בישראל מצד משקיע גלובלי, וכן הידוק נוסף של הקשרים בין ישראל ובת בריתה קנדה.

שר החוץ הקנדי ויו"ר פוטאש היו מוכנים להתקדם במשא ומתן על-פי המתווה שהוצג, וגם במשרד ראש הממשלה לא נרשמה התנגדות. נתניהו תמך במכירת השליטה בכיל ממשפחת עופר לחברה הקנדית, בין השאר בגלל הקשרים המדיניים עם ממשלת קנדה, בראשות סטיבן הארפר הנחשב תומך נלהב ובן ברית גדול של ישראל. במקביל, התקיימו שיחות בנושא גם עם יו"ר ההסתדרות אז עופר עיני. ועדי העובדים התנגדו לעסקת הרכישה.

לאחר הצגת המתווה הראשוני נראה היה שהעסקה מתקדמת, אולם במארס 2013, עם השבעת הממשלה החדשה, מונה לפיד לשר האוצר. ב-10 באפריל, פחות מחודש לאחר שקיבל את המפתחות למשרד, הודיע לפיד שהוא מתנגד לכל מהלך איחוד בין פוטאש לכיל וכי יסרב לאשרו.

אישור שר האוצר לעסקת מיזוג כזאת הוא הכרחי, כיוון שמדינת ישראל, שהייתה בעבר הבעלים של כיל, מחזיקה עדיין במניית זהב בחברה המאפשרת לה להתנגד לעסקאות המובילות לשינוי בעלות בחברה.

העסקה למכירת כיל לפוטאש הייתה אמורה להתבצע חלקה במזומן וחלקה בהחלפת מניות. בעלי מניות כיל היו אמורים לקבל מניות של החברה הקנדית. ביטול העסקה גם מנע הכנסות לקופת המדינה בהיקף של מיליארדי שקלים כמס רווחי הון. על-פי הערכות, מדובר ב-4-5 מיליארד שקל. מאז בוטלה עסקת פוטאש, צנחה מניית כיל בבורסה ב-40% ושווייה נחתך מ-60 מיליארד שקל לכ-35 מיליארד שקל.

"הצלתי את מפעל המגנזיום"

אתמול יצא כאמור לפיד להפגין עם העובדים וקרא לביטול הפיטורים. "שלא תתבלבלו, אין שום התייעלות. יש פה ניסיון ציני של ההנהלה על הגב של העובדים לקבל הקלות במס שלא מגיעות להם, ולבטל את מסקנות ששינסקי 2, ולהחזיר את כל מה שהם היו רגילים לקבל על חשבונכם ועל הגב שלכם, ואנחנו לא ניתן להם. אפשר לעצור את זה", אמר לפיד.

שר האוצר לשעבר התגאה בהחלטתו לעצור את העסקה והוסיף: "אני עצרתי את עסקת פוטאש, אני הצלתי את מפעל המגנזיום, אפשר לעצור את זה. ראש הממשלה, במקום לנסוע לוושינגטון שייסע הנה, שיבוא הנה. מה שנתניהו היה צריך לעשות כשר האוצר זה לזמן אליו את עידן עופר ואת המנכ"ל ולהגיד, אני אפעיל את מניית הזהב, אני אבטל לכם את כל הקלות המס, אני וכל עוצמתה של המדינה תופנה אליכם אם לא תבטלו את הפיטורים המכוערים והמיותרים האלה... עובדה שכשהייתי שר אוצר לא היו פיטורים כי ידעו שאנחנו לא בכיס של אף אחד. העובדה שרה"מ לא מטפל בזה היא חוסר אחריות כפול ומכופל... הוא יכול למנוע את הפיטורים האלה אבל פשוט לא אכפת לו".

לפיד מסר בתגובה: "אני עדיין חושב שלא היה צריך למכור את כיל לפוטאש. ים המלח הוא של עם ישראל, לא של חברה פרטית כזו או אחרת. זה נכס לאומי, ולא מוכרים נכסים לאומיים לחברות זרות. האיום של עידן עופר בפיטורי עובדי כיל נועד להוליך שולל את הציבורי הישראלי. המלצות ועדת ששינסקי 2 מתמקדות בגביית מס רווחי יתר, כלומר, גביית מס על רווחים עודפים ואינן פוגעות בהכנסות החברה.

"המודל שנקבע לא פוגע בתמריץ לבצע השקעות חדשות ומבטיח איזון, כך שהתעשייה, במיוחד בנגב, לא תיפגע ותמשיך להיות אטרקטיבית ולהוות חלק משמעותי ממנועי הצמיחה במשק. בשנים 2006-2012 בעוד שחלקם של בעלי מניות כיל עלה פי 10, חלקה של המדינה מפעילותה של ממפעלי ים המלח במשך אותה תקופה עלה רק פי 3.

"המצב הנוכחי מביא לידי כך שהנהנים העיקריים מעליית מחירי המשאבים הם בעלי מניות חברת כיל ולא הציבור, שהוא הבעלים של המחצבים האלה. מטרת מסקנות הוועדה היא שהציבור יקבל את הכסף שמגיע לו ולא בעלי החברה. אין שום קשר בין מסי רווחי יתר לפיטורי עובדים".

מיש עתיד נמסר בתגובה: "מדובר במתקפה פחדנית ומכוערת של עידן עופר. לפיד לא נכנע בעבר לטייקונים וימשיך להילחם כל העת במלוא העוצמה למען אזרחי ישראל הזכאים להנות ממשאבי הטבע של מדינת ישראל, ובתוכם עובדי כיל שפוטרו. עובדי כיל היו הראשונים להתריע אז ולבקש את ההגנה של המדינה כדי למנוע את העסקה הרעה שתכניס מיליונים למשפחת עופר אבל תפגע קשות באינטרסים של מדינת ישראל ובזכויות של אזרחי המדינה".