פתרון פשוט וקסום למצוקת הדיור של הסטודנטים

העירייה תעזור לבנות מאות דירות לסטודנטים - וכולם ירוויחו ■ דעה / אמיר יקותיאל

אמיר יקותיאל / צילום: איקי פ.דינו
אמיר יקותיאל / צילום: איקי פ.דינו

כל מי שקצת מעורב בענף הנדל"ן יודע שהדבר החשוב ביותר הוא יסודות הבניין. אין כאן מקום לטעויות: יסודות שלא יהיו יציבים דיים לא יחזיקו את הבניין ויגרמו לקריסתו. גם בעולמות אחרים קיימים כמובן יסודות חשובים. כך למשל, בעולם האקדמי מי שלא ילמד את קורסי המבוא לא יצליח בדרך כלל להבין מה נדרש ממנו בהמשך הדרך. אבל העולם האקדמי מגלה לנו גם, לצערנו, שלא תמיד חשבו על יסודות.

בשנות ה-90, בשל סיבות שונות, ביניהן הרצון להוריד חסמים בפני מי שרוצה לרכוש השכלה גבוהה, הוקמו בישראל עשרות מכללות. בתחילה רובן היו תחת חסות אקדמית של אחת האוניברסיטאות הגדולות, אך לקראת שנת 2000 רובן עברו לעצמאות מלאה או חלקית. הגידול במספר הסטודנטים היה חד, וכך גם מספר המקבלים תארים אקדמיים. אלא שדבר אחד שכחו אותם קברניטים שהחליטו לקדם את ההשכלה הגבוהה והוא שהסטודנטים החדשים צריכים גם מקומות בהם יוכלו להתגורר, וכאן אנו מדברים על אחד המאבקים הקשים של סטודנטים בישראל - מציאת דירה.

עם הגידול העצום במספר הסטודנטים נשכחו היסודות שעליהם מושתתים חייהם, וביניהם אולי גם הדבר החשוב ביותר - קורת הגג. נכון, רבים מהסטודנטים מצליחים איכשהו להסתדר בדירות עתירות שותפים, במעונות שנראים כמו במדינות העולם השלישי או במגורים אצל ההורים. אבל, מדינת ישראל הייתה צריכה להבין כבר מזמן שכדי שהסטודנטים יצליחו להגיע לסוף המרוץ לתואר היא חייבת לספק להם את ארגז הכלים בדרך להצלחה. אלא, שהמדינה מצויה במצב כלכלי לא פשוט והדרך לבניית מעונות לסטודנטים עוד ארוכה ושכר הדירה רק עולה מדי חודש.

כאן נכנסות לסיפור הרשויות המקומיות. בשנים האחרונות החלו כמה מהן להבין שהשקעה כספית בסטודנטים, גם אם לא בצורה ישירה, תניב תוצאות. למרבה המזל, הריצה למרחקים קצרים שאפיינה ראשי רשויות ומשרדי ממשלה בעבר התחלפה, ובערים רבות החלו להבין שלא מספיק שיש בעיר מוסד להשכלה גבוהה שמושך אליו צעירים וצעירות איכותיים, אלא שצריך גם לספק להם את הסביבה התומכת. מציאת פתרון דיור לסטודנטים תעמיק את הקשר בין האקדמיה לעיר, תזרים הון אנושי שיתגורר בעיר ותספק מענה אמיתי לסטודנטים שבמקום ללמוד צריכים להיאבק במשמרות עבודה בשעות בלתי אפשריות.

הנוסחה היא מאוד פשוטה ומקנה בחובה רווח פשוט לכל הצדדים: העירייה תעזור לבנות מאות דירות שבהן יתגוררו הסטודנטים, היזמים ירוויחו כסף מהשכירות והעיריות ירוויחו קהל צעיר ואיכותי שיקדם את העיר ואת העסקים בה.

* הכותבה הוא יו"ר קבוצת א.מ.י. יקותיאל