רשת מגה מתכננת לסגור 10 סניפים; חשש מפיטורי מאות עובדים

יו"ר ועד עובדי מגה: "ההחלטה לסגור סניפים חפוזה. בעלי השליטה כשלו בניהול, אך העובדים הם היחידים הנדרשים לשאת בנטל ההתייעלות" ■ מגה: "נתאים את מבנה ההוצאות החברה למצב שוק הקמעונאות"

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

מה קורה ברשת השיווק מגה? הנהלת הרשת הודיעה לעובדים כי היא מתכוונת לסגור 10 סניפים, ובתגובה מאיימים העובדים וההסתדרות בהשבתת הרשת אם מגה לא תחזור בה מהודעה זו. התראה ברוח זו נמסרה למנכ"ל מגה, מוטי קרן, במכתב ששיגר אליו ראובן פרי, ראש חטיבת המסחר והקמעונאות בהסתדרות.

ועד העובדים טוען כי סגירה נוספת של סניפים מעמידה בסכנת פיטורין מאות עובדים ברשת ולאור זאת הוא דורש כי ההנהלה תיכנס למו"מ מיידי עם העובדים בכל הנוגע לצעדי ההתייעלות. במקביל מתכנן הוועד לפנות לבית הדין לעבודה בניסיון לעצור את הפיטורים ברשת.

יו"ר ועד העובדים, אייל אלי, טוען כי היריבות בין בעלי המניות בקבוצת אלון השולטת ברשת, שרגא בירן ודודי ויסמן, מזיקה לחברה ומותח ביקורת על החלטות הנהלת הרשת. לדבריו, "ההחלטות על סגירות הסניפים היו שליפות מן המותן. החלטות נחפזות. כך להערכתי האישית. לא מוצו צעדים אחרים. המריבות בין הבעלים גורמות לנזק בלתי הפיך במגה. כתוצאה מזה אנחנו רואים סגירה של עשרות סניפים ולצערי הרב, סניפים שעזבנו אותם, אלה שקנו אותם מאתנו משלשים ומרבעים את הפדיון באותם סניפים", אומר אלי.

- איך אתה יכול להסביר את העלייה במכירות אותם סניפים אחרי יציאתה של מגה?

"אין לי הסבר".

- הצרכן אולי לא מאמין למגה?

"אני יכול להגיד לך שהצרכן מקבל את השירות והמוצרים הטובים במחירים טובים. העובדים של מגה נותנים את השירות הכי טוב גם בימים אלה. אנחנו מצפים שבעלי המניות יתעשתו ויזמנו ישיבה יחד עם ההנהלה ההסתדרות והעובדים כדי לראות איך מוציאים את העגלה מהבוץ כי בדיבורים לא יוצא כלום. אני כל יום שומע שרוצים להשביח את מגה ולמכור אותה ואני מודיע שלא תהיה שום מכירה עתידית ללא שיתוף עובדי החברה".

- כמה סניפים נסגרו בשנה החולפת?

"כ-20 סניפים".

- כמה עובדים פוטרו בשנה החולפת?

"מעריך שכ-100 עובדים. זה בטוח. אנחנו לא קוראים לעובדים ואומרים להם אתם מפוטרים. לדוגמא, לפני שנה סגרנו את צפת אז קופאית שעבדה 4 שעות, לא תיסע לקריות, אמרה שהיא רוצה לסיים וקיבלה את הפיצויים שלה".

- מה קורה עם ההחלטה לפטר מאות עובדים זמניים?

"כרגע הפיטורים שלהם הוקפאו ואני לא יודע מה יהיה".

רשת מגה רושמת הערה בביצועיה הכספיים מזה תקופה ארוכה כשהפעילות כולה גררה הפסדים קשים. כחלק מהניסיון לשפר את מצב הרשת, הוחלט במגה לצאת מסניפים הפסדיים תוך שאיפה למכור את פעילות אותם סניפים כדי למזער נזקים. היציאה מסניפים הפסדיים החלה כבר בשנת 2012 אז מכרה מגה 6 סניפים לרשת מחסני השוק. ברבעון האחרון של 2013 יצאה הרשת מ-6 סניפים מפסידים של מגה בול באשקלון, בת-ים, נתניה, רגבה-נהריה, חוצות המפרץ ונצרת. במהלך 2014 מכרה הרשת 11 סניפים נוספים בירושלים (4), אשקלון (2), מודיעין, קרית גת, חולון, אשדוד, ורחובות. 8 מהסניפים נמכרו לרשת החדשה "שוק העיר", 2 ל"אושר עד" וסניף אחד ל"מחסני השוק".

"הוצג מתווה ללא פיטורים"

אלי עצמו עובד במגה 21 שנים ובעשר השנים האחרונות הוא מכהן כיו"ר ועד העובדים. עד לפני שנים אחדות נחשבה מגה לרשת השיווק המצליחה בישראל גם בביצועיה הכספיים. אז מה קרה? לדברי אלי, "היתה מחאה חברתית קשה שלצערי הופנתה כלפי הרשתות המאורגנות. המדינה גם אשמה בכך שהיא לא אוכפת את צו ההרחבה על הרשתות הפרטיות והתחרות היא לא הוגנת". אלי מתייחס לצו ההרחבה להעסקת עובדים ברשתות שהוחל בפועל גם על כל הרשתות הפרטיות ומעגן את זכויות העובדים. למרות זאת הוא טוען כי "בפועל, ברשתות הפרטיות יש דלת מסתובבת והעובדים לא זוכים לקבל קרן השתלמות".

- לאחרונה אמר לכם מנכ"ל מגה ש"אתם לא רוצים להיות במצב של קלאב מרקט". מה המסר שעובר לעובדים באמירה כזאת?

"אני לא צריך שהמנכ"ל יגיד לי. אני יודע לבד כי אני חי את השטח ואנחנו מספיק מבינים את המצב הקשה שהחברה נמצאת בו. אני יכול להבטיח לכולם שהוועד לא ייתן לחברה ליפול בשום מצב. יש כאן אלפי משפחות שמתפרנסות מהחברה ולוועד ולי יש אחריות עליונה לדאוג לפרנסה של העובדים".

- העובדים מוטרדים?

"העובדים סומכים על הוועד וההסתדרות. אני מתאר לעצמי שמתוך אלפי עובדים, יש גם עובדים מוטרדים".

- אתה חושב שסגירת סניפים היא פתרון?

"זה דבר רע ביותר".

- סגירת סניפים הפסדיים מאפשרת לרשת להיפטר לכאורה מפעילות הפסדית?

"מבחינת הרשת, היא מצמצמת הפסדים. לעובדים זה רע כי הם מאבדים מקום פרנסה. הגם שיש מקומות שקשה לנייד עובדים כי אין לנו סניפים קרובים".

במכתב ששלח פרי לקרן הוא כותב כי ההנהלה והבעלים מובילים את מגה "לדרך שאין בה מוצא" ואינם מגלים נכונות אמיתית להשקיע בחברה למרות שהם האחראים למצב אליו נקלעה הרשת. עוד נטען כי תחת זאת פועלת ההנלה מאחורי גבם של העובדים לפיטורי עובדים ללא הסכמה ולביצוע "מהלכים לצמצום פעילות החברה באופן הפוגע בחוסנה".

בחודשים האחרונים מנהל הוועד מו"מ עם הנהלת הרשת על רקע רצונה של הרשת לקצץ בתנאי העובדים בהיקף של 26 מיליון שקל בשנה.

לדברי אלי, "הצגנו להנהלה מתווה ובו צמצום בהוצאות ללא פיטורים. בעלי השליטה כשלו בניהול החברה אך העובדים הם היחידים הנדרשים לשאת בנטל ההתייעלות. נפעל בכל הדרכים העומדות לרשותנו בכדי למנוע את הפיטורים".

ממגה נמסר בתגובה: "מזה חודשים רבים מתנהל מו"מ שקוף עם ועד העובדים וההסתדרות להתאים את מבנה הוצאות החברה לתנאי ומצב שוק הקמעונאות המשתנה ובעיית יוקר המחייה. צר לנו כי הסתדרות העובדים, ממניעים השמורים לה בחרה לפעול דרך התקשורת, בדרך של עשיית מהומה תוך שימוש בעובדות לא נכונות. כחלק מההתנהלות העסקית השוטפת, הרשת בוחנת כל העת פתיחת וסגירת סניפים.

"הרשת הודיעה לאחרונה לוועד העובדים כי בכוונתה לסגור 5 סניפים כשסך העובדים בהם הוא כ-65 עובדים ולא מאות עובדים כפי שפורסם. כמו כן בכוונת הרשת לנסות ולמצוא לעובדים בסניפים שעתידים להסגר עבודה חלופית באחד מסניפי הרשת. כדי להמשיך ולדאוג לפרנסת 6,500 עובדינו ולתמוך במדיניות הוזלת המחירים לצרכנים, עלינו להתאים את מבנה ההוצאות לתנאי ומצב שוק הקמעונאות המשתנה ולשם כך אנו מבצעים מספר מהלכים ביניהם צמצום שטחי מסחר ויציאה מסניפים מפסידים".