אלה הסיבות שבגללן מחירי הדירות לא יירדו בשנים הקרובות

לרוב הציבור יש דירה בבעלות, הבנקים חשופים מאוד לשוק הנדל"ן ולמדינה אין שום אינטרס להוזיל את עלות הקרקע ■ דעה / אבי כץ

מחירי הדירות בישראל לא צפויים לרדת בשנים הקרובות. למה? הם, פשוט מאוד, לא יכולים. מאז ומתמיד, בכל מהלך בעל השפעה עסקית, יש צד שמרוויח וצד שמפסיד, וגורל המהלך מושפע מדעת הרוב. כלומר, מה יש יותר - מפסידים או מרוויחים - כאשר ברור שריבוי מפסידים יכשיל את המהלך. בנוסף, אם כוחם של המפסידים חזק יותר סביר להניח שהם בין כה וכה יכשילו את המהלך, גם אם המרוויחים נחשבים ל"קולניים" יותר.

68% מהציבור מחזיק בדירה בבעלותו, כאשר 25% מהם מחזיקים ביותר מדירה אחת. המשמעות היא של-32% אין דירה בבעלותם. המשמעות היא שמשקלם של בעלי הדירות שעתידים להפסיד מירידת ערך נכסיהם רב לאין שיעור מזה של מחוסרי הדיור שעתידים להרוויח מהאפשרות לרכוש דירה. וכדי שאותם 32% מהאוכלוסייה יוכלו גם הם לרכוש דירה למגורים, מחירי הדירות צריכים לרדת מסכום של כשני מיליון שקל לכמיליון שקל, והתשובה מי ירוויח ומי יפסיד מכך היא די ברורה. אם כוחם של המרוויחים היה שווה ערך לקולם - מחירי הדירות היו יורדים כבר אתמול.

בנוסף, על מנת שמחירי הדירות ירדו בצורה משמעותית צריכים לקרות שלושה מהלכים שייצרו מפסידים נוספים: הפעולה הראשונה והחיונית ביותר לטיפול בבעיה היא הוזלת מחירי הקרקעות על ידי המדינה. זה אמנם נשמע פשוט, אבל זה לא. לשם כך, המדינה צריכה להיות מוכנה להפסיד הרבה מיליארדי שקלים. הפעולה השנייה צריכה להיעשות על ידי הבנקים בישראל. עליהם לתת יותר כסף לבנייה, שהרי קרקעות בלי מימון שוכבות כאבן שאין לה הופכין. המשמעות היא העברת ההון ממשקי הבית לחברות הבנייה, ואין ספק שמדובר בצעד שמערער את היציבות של הבנקים... מקרה קלאסי של מפסידים.

הפעולה השלישית היא הבאת עשרות אלפי פועלים זרים שחסרים כל כך לשוק הבנייה בישראל, שהרי הבתים לא יבנו מעצמם. עם זאת, מדובר במהלך שקשה מאוד ליישם אותו מבחינה ציבורית משום שלא פשוט להציף את המדינה בעשרות אלפי עובדים זרים.

כל זאת עוד לפני שדיברנו על ערעור יציבות הבנקים למשכנתאות ששווי הביטחונות שבידם צפוי לרדת למחצית.

שלושת ההחלטות הללו - שחרור קרקעות בזול, הרחבת מתן אשראי על ידי הבנקים וייבוא עשרות אלפי עובדים זרים - יקרו אך ורק בשלטון של ממשלה יציבה, רחבה, גדולה וחזקה שאינה נתונה ללחצים פוליטיים. כך שאם נהיה ריאליים קצת קשה לראות איך זה קורה בשנים הקרובות.

* הכותב הוא נשיא ומייסד קרן הגשמה