מנכ"ל פסגות מסביר למה החליט לא להשתתף בהנפקת דלק

דלק החלה היום בגיוס של 400 מיליון שקל מהציבור ומנכ"ל פסגות מסביר את החלטתו להיעדר מההנפקה בכך ש"מדובר באג"ח ללא ביטחונות, ובהסדר החוב בקבוצה הזאת מחקו מאות מיליונים של הציבור, והוא היה לא ראוי"

חגי בדש / צילום: יונתן בלום
חגי בדש / צילום: יונתן בלום

קבוצת דלק של יצחק תשובה חזרה היום (ד') לשוק גיוסי החוב, אחרי שנתיים וחצי של היעדרות מאז אישור הסדר החוב של דלק נדל"ן. מדובר בתחילת השלב המוסדי של הנפקת אג"ח ללא ביטחונות, בהיקף צפוי של כ-400 מיליון שקל.

למרות היעדרם הצפוי של מספר גופים מוסדיים גדולים מההנפקה, בראשות בית ההשקעות פסגות, הרי שאם לא יחולו הפתעות מרעישות, תשלים כנראה דלק את המהלך בתוך ימים ספורים. את גיוס האג"ח מובילות חברות החיתום של אקסלנס, לידר ומנורה מבטחים.

האג"ח המונפקת (סדרה ל"א) היא שקלית במח"מ של 6.8 שנים, מדורגת A על-ידי S&P מעלות ו-A1 על-ידי מידרוג, ופירעון הקרן שלה ייעשה בשנים 2020-2025. ריבית המקסימום במכרז המוסדי נקבעה על 5.3%, המשקפת תשואה אפקטיבית של 5.1%. היקף החוב הקיים של קבוצת דלק למחזיקי האג"ח עומד כיום על 7.5 מיליארד שקל, בתשואות של פחות מ-2%.

קבוצת דלק חוזרת לשוק האג"ח, בשל רצונה ליהנות מסביבת הריבית הנמוכה בשוק. זאת כאמור, לאחר שבספטמבר 2012 אושר הסדר החוב בחברת דלק נדל"ן, שבעבר הייתה חלק מקבוצת דלק ובהמשך פוצלה ממנה ועברה לשליטתו הישירה של תשובה. במסגרת הסדר החוב ויתרו נושי האג"ח על כ-65% מחוב של 2.15 מיליארד שקל, כלומר ספגו תספורת של כ-1.4 מיליארד שקל.

"יכול להיות שנקנה את האג"ח בשוק"

בראיון למגזין G שיתפרסם מחר, מסביר מנכ"ל פסגות, חגי בדש, כי ההחלטה שלא להשתתף בהנפקה התקבלה "מפני שמדובר באג"ח ללא ביטחונות, והיה הסדר חוב בקבוצה הזאת לפני מעל שנתיים. מחקו מאות מיליונים של הציבור, והיה הסדר חוב לא ראוי. המסר הזה, של לא להשתתף בהנפקה, הוא גם כלכלי וגם נורמטיבי: יש מחיר להתנהלות לא ראויה. הנורמות החדשות שאנחנו מתווים ייצרו לדעתנו שוק הון ראוי והוגן יותר. אני מאמין בכל רמ"ח איבריי שיש קשר ישיר בין הפרמטר הכלכלי שלשמו אני כאן - תפקידי לייצר תשואה למשקיעים - לבין ההיבטים הנורמטיביים".

עוד אומר בדש, כי "בדצמבר 2012 עשינו מעשה מאוד אמיץ, והשקנו אמנה שקובעת סטנדרטים מאוד ברורים בדיאלוג שלנו מול החברות הציבוריות שבהן אנחנו משקיעים: במי אנחנו משקיעים, מה נעשה במהלך חיי ההשקעה ומהם האירועים שיגרמו לנו להתערב בחיי החברה. בין השאר, האמנה קובעת איסור על רכישת אג"ח ללא ביטחונות בחברות שבהן בעל השליטה היה מעורב בחמש השנים האחרונות בהסדר חוב, שפסגות התנגדה לו".

- אז למה אתם מחזיקים כל כך הרבה אג"ח של דלק בתיקי הלקוחות?

בדש: "קודם כל, חלקם עוד שם מהעבר. שנית, התפקיד שלי הוא לייצר תשואה".

- אז ייתכן ששבוע לאחר ההנפקה שלא השתתפת בה, תקנה בשוק אג"ח של דלק מההנפקה, כי הן במחיר טוב?

"נבחן את זה, ויכול להיות שנקנה. יש הבדל מהותי בין לתת כסף להנפקה חדשה לבין לקנות בשוק המשני. אבל הדברים נבחנים בסוף ברמה הכלכלית, לצד פרמטרים נורמטיביים".

עוד בענייני קבוצת דלק, עידן וולאס, יד ימינו של תשובה - בעסקיו הציבוריים והפרטיים, מונה לדירקטור בדלק. וולאס (38), כיהן עד כה כיועץ בקבוצת דלק הציבורית (מאז יולי האחרון) וכיועץ אסטרטגי למנכ"לים וליושבי ראש הדירקטוריונים בחברות הבנות דלק קידוחים ואבנר (מאז 2010). הוא המנהל היחידי שמכהן בשורת תפקידים הן בזרוע הציבורית של פעילויות תשובה והן בזרוע הפרטית, בתשובה אחזקות ובנוספות.

פרטי גיוס האג"ח של קבוצת דלק

■ היקף מתוכנן: 400 מיליון שקל

■ ריבית מקסימום: 5.3%

■ מח"מ: 6.8 שנים

■ מועד פירעון הקרן: 2020-2025