השוכרים שהם גם משכירים

נכון, מחירי הדירות בישראל גבוהים. אך מסתבר כי לא כל מי שמתקשה לקנות דירה בשדרות רוטשילד, ורוצה לגור רק בה, מוותר על החלום לרכוש דירה. הכירו את האנשים שהצליחו לקנות דירה, אך לא מתגוררים בה ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

"אם משהו יקרה, תהיה לי קורת גג לחזור אליה"

"אנחנו בעלי דירה יותר סימפטים"

משפחת בן חיים עזבה את דירתה הקטנה כשנהיה צפוף. "סך הכל שכר הדירה שקיבלנו על הדירה שלנו והמשכנתא שאנחנו משלמים עליה התקזזו די יפה כל השנים"

לצורית ובצלאל בן חיים דירה בבעלותם ברחוב וילסון בלב תל אביב, אך הם מתגוררים עם שני ילדיהם בדירה אחרת, מרחק כמה רחובות ממנה. "את הדירה ברחוב וילסון קנינו לפני 18 שנה וגרנו בה 7-8 שנים טובות", מספרת צורית. "מאחר שהיא דירת 2.5 חדרים בשטח 72 מ"ר, גרנו בה עד שנהיה לנו צפוף, עם ילד אחד וכאשר שנינו עבדנו מהבית. מחירי השכירות אז היו שפויים ויכולנו להרשות לעצמנו להשכיר את הדירה שלנו בוילסון, שעליה אנחנו מקבלים היום כ-4,000 שקל, ולשכור דירה גדולה יותר באותו אזור. מצאנו דירה שבדיוק שיפצו ברחוב רמח"ל, וגרנו בה שלוש שנים, עד שהגיעה התקופה שכל בעלי הדירות בתל אביב העלו את שכר הדירה בסכומים לא הגיוניים וביום אחד דרשו מאיתנו עוד 3,000 שקל לשכר הדירה והחלטנו לעזוב.

"לשמחתנו מצאנו דירה של 120 מ"ר ברחוב ביל"ו, אמנם ישנה ומוזנחת ובלי מעלית או חניה, אבל מרווחת מאוד, עם מרפסות 'של פעם' - ואנחנו גרים בה עד היום כבר עם שני ילדים. מרווח לנו גם כי היום שנינו כבר לא עובדים מהבית: בצלאל עובד כמעצב גרפי שכיר, ואני במשך שנים עבדתי כארכיטקטית, והיום כספרית במספרה בגן החשמל.

"על הדירה הזאת אנחנו משלמים היום כ-6,000 שקל שכר דירה בנוסף למשכנתא על הדירה שלנו, שסוף סוף אנחנו רואים את הסוף שלה באופק".

לא מרגיז לשלם שכר דירה ולהתנהל מול בעל דירה כשיש לכם דירה בבעלותכם?

"כן, כי הדירה לא משופצת וכל הזמן מתקלקל משהו. בדירה שלנו זה קורה הרבה פחות. בכלל, אנחנו בעלי דירה יותר סימפטים. בכל מקרה לא חשבנו למכור את הדירה שלנו כי לא ידענו מה יהיה בטווח הארוך, וגם בגלל שבעלי הדירה שלנו מחדשים לנו בכל פעם את השכירות לשנה אחת ולא לטווח ארוך כי הם שוקלים למכור אותה. אבל בסך הכל שכר הדירה שקיבלנו על הדירה שלנו והמשכנתא שאנחנו משלמים עליה התקזזו די יפה כל השנים".

לא חשבתם לצאת מתל אביב עם הילדים?

"המחשבה הזאת חולפת בראש רק כשאנחנו מבקרים בדירות של חברים מחוץ לעיר. שהן יפות ומושקעות. אבל ברגע שיוצאים החוצה אל אותם מקומות, אנחנו שמחים לחזור לפה. אנחנו אוהבים לחיות בעיר, זה כיף ונוח, וגם לילדים שלנו, בני 8 ו-13, זה בעצם קצת כמו קיבוץ. לכל מקום הם הולכים ברגל או באופניים, לא צריך להסיע אותם לקניון או דברים מהסוג הזה".

עדי סיצ'וק שכרה דירת גן גדולה יותר באותה שכונה שבה התגוררה בעבר: "לא כדאי למכור את הדירה"

די סיצ'וק (43) מתגוררת עם ילדיה ערן (12) ועלמה (9) בנס ציונה. "לפני למעלה מ-10 שנים אני ובעלי לשעבר קנינו דירת 4 חדרים בשכונת הדרי סמל", מספרת סיצ'וק. "גרנו בה חצי שנה בלבד, ואז עברנו לגור בארה"ב למשך כמעט 4 שנים. בסוף התקופה הוא נשאר בחו"ל ואני חזרתי לארץ, לאותה שכונה ולאותו מקום עבודה".

סיצ'וק עובדת כמנהלת ספקים בתחום הרכש בחברת אינטל בקרית גת. "רציתי מאוד דירה עם גינה, אפילו קטנה, שהילדים יוכלו לשחק בחוץ. רציתי גם עוד חדר מאחר שאני צריכה לקיים לא מעט שיחות ועידה גם מהבית, ולא רציתי לדבר מחדר השינה או מהסלון".

לפיכך שכרה סיצ'וק דירת גן 5 חדרים באותה שכונה, ואת דירת 4 החדרים שקנתה בזמנו עם בעלה, הם משכירים. עבור דירת הגן היא מוסיפה כ-2,000 שקל בחודש. "לדעתי לא כדאי למכור את הדירה שלנו היום", אומרת סיצ'וק. "הערך שלה הכפיל את עצמו מאז שקנינו אותה, ודמי השכירות שאנחנו מקבלים גבוהים".

לא מרגיז לשלם שכירות ולהתנהל מול בעל דירה כשיש לך דירה בבעלותך?

"לא. היחסים בינינו טובים מאוד, מה גם שהשכונה חדשה יחסית ולכן אין פה הרבה בעיות תחזוקה. מאז שנסענו לארה"ב מתגוררת אצלנו בדירה אותה שוכרת שמשלמת בזמן ושומרת על הדירה וגם לי יש ביטחון כלכלי - גם אם משהו יקרה, תמיד תהיה לי קורת גג".

"הייתי הרווק היחיד בשני בניינים עם 124 דירות"

חיים פנירי דווקא גר בדירה המושקעת שקנה בבאר יעקב, אבל אז נמאס לו לישון אצל חברים בתל אביב בכל פעם ששתה בירה

שחיים פנירי, רווק (34) ומהנדס מערכות במקצועו, החליט לקנות דירה בגיל 28, הוא דווקא התכוון לגור בה. "זה היה בשנת 2009. הרגשתי שאני זורק לפח כסף על שכירות בכל חודש, ורציתי לגור בדירה משלי", הוא מספר. "התקציב שלי היה בערך מיליון שקל, וראיתי הרבה דירות בפתח תקווה, ברמת גן ואפילו באורנית ובמודיעין. ואז מישהו המליץ לי ללכת לראות את באר יעקב שבדיוק התחילה להתפתח.

"נסעתי לשם ואיך שהגעתי למקום נדלקתי עליו. הייתי אצל כמה קבלנים ובסוף קניתי דירה מחברת רוטשטיין, 4 חדרים, 110 מ"ר עם מחסן ומרפסת בקומה 9 ב-980 אלף שקל. עשו לי הנחה של 50 אלף שקל כי הדירה היתה 'על הנייר', ועוד לא התחילו לבנות את הבניין".

איך גייסת כסף?

"זה היה רגע לפני שבנק ישראל הגביל את גובה המשכנתא והצלחתי לקבל משכנתא בגובה 83% ממחיר הדירה. 150 אלף שקל מזומן הבאתי מהלוואות שלקחתי משני חברים ומההורים שלי. המשפחה שלי חששה מההתחייבות הגדולה ואפילו התנגדה, אבל ברגע שהבנק אישר לתת לי משכנתא בזכות עצמי - הלכתי עם האמת שלי.

"גרתי בשכירות ברמת גן, ולא יכולתי לעמוד גם בתשלום המשכנתא וגם בתשלום השכירות, וחזרתי לגור עם ההורים בפתח תקווה. זה לא היה פשוט בשבילי כי מאז שהשתחררתי מהצבא אני גר מחוץ לבית של ההורים, אבל בשביל שאוכל לקנות את הדירה, לקחתי אוויר ועשיתי את זה".

"שדרגתי כל מה שאפשר"

אחרי שנה וחצי קיבל פנירי את המפתח לדירה החדשה. "איך שקיבלתי את המפתח לדירה, שדרגתי בה כל דבר אפשרי: את המטבח, האמבטיה, בניתי חדר ארונות, השקעתי בתאורה ובעיצוב וערך הדירה היה כבר 40% יותר ממה שהיה כשקניתי אותה", הוא מספר. "גרתי בה כמעט שלוש שנים. אבל כמה שהיא דירה מפנקת, הרגשתי בה בודד. כל האזור הוא של זוגות צעירים ומשפחות עם ילדים קטנים והייתי הרווק היחיד בשני מגדלים של 124 דירות.

"רציתי לגור ליד החברים שלי בתל אביב, שם ביליתי את רוב הזמן הפנוי שלי. אף שמדובר בנסיעה קצרה יחסית, כשהייתי יוצא לבלות עם חברים בתל אביב, אף פעם לא יכולתי לשתות אלכוהול בגלל הנסיעה חזרה הביתה, ואם הייתי שותה הייתי צריך לישון כל פעם אצל חבר אחר.

"יום אחד, זוג חברים שלי שגר בשדרות רוטשילד נסע לחו"ל וביקש ממני לגור בדירה לשבועיים ולשמור להם על החתולים. כבר ביום הראשון בתל אביב הרגשתי שזה הדבר הנכון בשבילי וכמה ימים אחרי שהם חזרו שכרתי דירה ברחוב בן יהודה תל אביב. חששתי להשכיר את הדירה המושקעת שלי, וגם הריהוט בה לא להתאים לדרית סטודיו קטנה בתל אביב. אבל ברגע שהחלטתי פרסמתי אותה - והמשפחה הראשונה שבאה לראות את הדירה שכרה אותה.

"אני מקבל עבורה 4,900 שקל לחודש, ומשלם שכר דירה של 3,600 שקל בתל אביב נוסף להחזר משכנתא של 3,200 שקל. הדירה בתל אביב אמנם קטנה מאוד אבל אני מאושר בה.

"מבחינה כלכלית הקנייה היתה צעד חכם. יש לי תשואה מצוינת על הדירה, היא נותנת לי ביטחון כלכלי ומתי שארצה למכור אותה אוכל לעשות את זה וברווח גדול, וגם המשפחה שלי היום יודעת שזה היה צעד נבון".

מה תציע לרווק שמתלבט אם לקנות דירה?

"העצה שלי היא שברגע שהבנק מאשר משכנתא, לקנות דירה. רצוי באזור מתפתח, ולא במקום שכבר כל התשתיות בו קיימות ואז המחיר בהתאם. באזור מתפתח הערך עולה כשמשלימים את העבודות. אין היום ביטחון כלכלי בשוק התעסוקה והביטחון הכלכלי הכי טוב לבנאדם צעיר זה נכס. מחירי הדירות רק עולים למרות תוכניות הממשלה, וגם אם הם עלו ב-50% הם לא יירדו לעולם ב-50% אלא באחוזים בודדים".

"לקחתי את המשכנתא המקסימלית שאפשר - 75%"

ליזי צפריר רוצה לעזוב את בית ההורים ולגור בדירה שכורה במרכז. בינתים קנתה דירה להשקעה: "השכירות תכסה לי את המשכנתא"

ליזי צפריר (33), היא צעירה רווקה שגרה עם ההורים בבת ים. צפריר, שלמדה אדריכלות ועבדה במשרדי אדריכלים, החלה לפני שנתיים לעבוד כמנהלת תכנון וביצוע בחברת הנדל"ן גבאי. "שלושה חודשים אחרי שהתחלתי לעבוד שם, קניתי דירה בפרויקט של החברה באשקלון", מספרת צפריר, שרכשה דירת 5 חדרים בקומה שנייה בפרויקט של החברה בשכונת ברנע באשקלון ב-1.2 מיליון שקל.

"ניצלתי את זה שקיבלתי הנחה מהחברה שאני עובדת בה, ואת זה שבאשקלון המחירים נמוכים יחסית. לדירה חדשה באזור המרכז לא היה לי ההון העצמי הדרוש. לקחתי את המשכנתא המקסימאלית שנותנים - 75%, וכל השאר הון עצמי מחסכונות שחסכתי".

בעוד חודשיים תושלם בניית הפרויקט ובכוונת צפריר להשכיר את הדירה, ואז לעזוב את בית הוריה לדירה שכורה באזור המרכז. "אוכל לקבל על הדירה בין 3,800 ל-4,000 שקל לחודש דמי שכירות, שזה בדיוק ההחזר החודשי של המשכנתא שלי", היא אומרת. "השכירות תכסה לי את המשכנתא ואני בכלל לא ארגיש את זה".

את בטוחה שתמצאי שוכרים?

"הרבה צרפתים עומדים להגיע עכשיו לאשקלון, ובגלל שהדירה קרובה לים אני מאמינה שיהיה לה ביקוש גדול. בכל מקרה, המטרה שלי היא למכור אותה בעוד כמה שנים ולעשות רווח של כמה מאות אלפי שקלים. כבר עכשיו שהבניין יהיה גמור הדירה תהיה שווה 1.5 מיליון שקל. אני גם אנצל את החוק שקובע שצריך להמתין שנה וחצי כדי לא לשלם מס שבח על מכירת הדירה, ורק אחר כך אמכור אותה".

מה העצה שלך לצעירים שחושבים לעשות של רכישת דירה לפני שהתמסדו?

"אני מציעה לא להיות בזבזנים ולחשוב על העתיד. אמנם לא הייתי מתחייבת לדירה כדי לגור בה, אבל מחיר הנדל"ן כל הזמן עולה ואפשר לקנות לא במרכז, אלא באזורים כמו באר שבע ואשקלון, גם אם אין כוונה לגור שם. ככה אפשר להשכיר את הדירה שקונים ולגור בשכירות איפה שרוצים".