מנהל מחוז ירושלים ברמ"י הורשע בחריגות בנייה ופרש מתפקידו

חמי כסיף הורשע במסגרת עסקת טיעון בחריגות בנייה בבית מגוריו במושב בית חנן, ונדון לקנס של 75 אלף שקל ■ בעקבות ההרשעה הודיע כסיף על פרישתו מרמ"י והתחייב שלא להתמודד על תפקיד ציבורי במשך 7 שנים

חמי כסיף / צילום: גיל יוחנן
חמי כסיף / צילום: גיל יוחנן

מנהל מחוז ירושלים ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י), חמי כסיף, הורשע במסגרת עסקת טיעון בחריגות בנייה בבית מגוריו במושב בית חנן, ונדון לקנס של 75 אלף שקל. בעקבות ההרשעה הודיע כסיף על פרישתו מרמ"י והתחייב שלא להתמודד על תפקיד ציבורי ב-7 השנים הקרובות.

ביוני 2012 מונה כסיף לתפקיד מנהל מחוז ירושלים ברמ"י, מינוי שנחשב בשעתו למפתיע. סמוך לאחר המינוי הגיע לרמ"י מידע על עבירות הבנייה בקשר לביתו של כסיף בבית חנן, והחלו להיבדק החשדות.

באפריל 2013 חשף משה ליכטמן ב"גלובס" שורה של טענות בקשר לאי-חתימתו של כסיף על הסדר ניגוד עניינים, לרבות אי-יידוע רשות המקרקעין על עניין הנחלה בבית חנן. בפרסום נחשפו נכסים נוספים שכסיף קשור אליהם, לרבות נכסים ברמת-גן, בשליטת החברות סיביל וטנוקסיד, ונכסים של חברות נדל"ן שבשליטת משפחת רורברג - שכסיף היה מנכ"ל שלהן טרם מינויו לתפקיד ברמ"י. עוד פורסם כי שותף לשעבר של כסיף טען כי האחרון הבטיח להם "לטפל מהצד" בענייני פרויקט ברמת-גן.

כסיף מצדו הכחיש באמצעות עורך דינו כל התחייבות ל"טיפול מהצד". רמ"י מסרה בשעתו כי "נושא העיסוק בעבודה נוספת של כסיף נמצא בבדיקה מזה שבוע ומעלה של אגף המשמעת של נציבות שירות המדינה. באשר לניגוד העניינים של נושאי תפקידים ברשות: מדובר בנושא סבוך ומורכב, נערכו מספר ישיבות עם משרד המשפטים, ולהערכתנו הנושא יסתיים בשבועות הקרובים".

פיצול למספר יחידות

באוגוסט 2013 חשף "גלובס" לראשונה כי פרקליטות המדינה מתכוונת להעמיד לדין את כסיף בגין חריגות הבנייה בקשר לביתו בבית חנן. בסוף 2013 הושעה כסיף מתפקידו עקב כתב האישום, אך הוא ממשיך לקבל משכורת מהמדינה עד היום.

לכל אורך התקופה זכה כסיף לגיבוי ממנהל רמ"י הפורש, בנצי ליברמן, שאף עמד בראש הוועדה שהחליטה על מינויו של כסיף. עד היום, יותר משנה מאז הפסיק לתפקד כמנהל מחוז ברמ"י, לא מונה מנהל מחוז חדש במקום כסיף. בכירים במחוז ירושלים התריעו במשך החודשים האחרונים כי היעדרו של מנהל פגעה קשות בפעילות מחוז ירושלים ברמ"י.

בכתב האישום המתוקן, שהוגש עם השגת הסדר הטיעון בעניינו, הואשם כסיף בכך שלאחר שהגיש תוכניות לבניית ביתו והשלים את הבנייה כחוק, הוא הרס את המחיצות בבית ופיצל אותו למספר יחידות, בניגוד לתוכנית שאושרה.

"על-פי הוראות תוכנית המתאר, שטח יחידת דיור לא יעלה על 220 מ"ר, ואילו הנאשם בנה למעשה יחידת דיור בשטח גדול יותר מהאמור, תוך סטייה מהוראות התוכנית, ללא שביקש וממילא בלא שקיבל לכך הקלה או כל אישור אחר על-פי דין, וכן תוך שינוי של התמהיל בין שתי היחידות שהוקמו", נכתב באישום.

השופט צחי עוזיאל מבית משפט השלום בתל-אביב, שקיבל את הסדר הטיעון, הרשיע את כסיף והטיל עליו קנס של 75 אלף שקל וחתימה על התחייבות כספית בסך 100 אלף שקל להימנע מעבירות תכנון ובנייה.

"רשמתי בפניי", ציין השופט בגזר הדין, "כי הסדר הטיעון שהוצג על-ידי הצדדים כולל, בנוסף לרכיבי הענישה שפורטו לעיל, גם את הודעתו של הנאשם על התפטרותו מכל תפקיד ברשות מקרקעי ישראל, והתחייבותו כי בתקופה של 7 שנים לא יתמודד למכרז בשירות ציבורי".

לצד ההרשעה הורה בית המשפט על הריסת הבנייה החורגת בנחלתו של כסיף בבית חנן.

כסיף: ההר הוליד עכבר

חמי כסיף מסר בתגובה: "ההר הוליד עכבר! לאחר שלקחו אותי לחקירה של כ-10 שעות במשרדי להב 433, בעודי מתאושש מניתוח שבר בקרסול ובניגוד להוראת הרופא, בחרה הפרקליטות להאשימני, ללא בדל ראיה, באישומים של זיוף בכוונה לקבל דבר, ב-3 עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות וכן במסירת ידיעה כוזבת למוסד תכנון.

"ואולם, לאור המלצת בית המשפט הנכבד, נאלצה הפרקליטות לסגת מכל אישומיה אלה. לא זיוף, לא קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות לגבי כל 3 העבירות, ולא מסירת ידיעה כוזבת למוסד תכנון!

"פטור בלי כלום הרי אי-אפשר, ובאופן מצער בחרה הפרקליטות להתעקש על אישום מינורי לפי חוק התכנון והבנייה של סטייה מהיתר/תוכנית ושימוש בסטייה מהיתר, תוך שהיא יודעת שמדובר אך ורק על הזזת שני קירות בתוך הבית שנעשו על-פי חוות-דעתם של אדריכלי הבית.

"עצם העובדה שהואשמתי לבד, ללא אשתי, שגם היא בעלת זכויות; ועצם העובדה שהוחלט שלא למצות את הדין עם האדריכלים, כמתבקש על-פי חוק, וזאת מטעמים שיש לבודקם - מעלים כביכול ריח כבד של תחושת רדיפה והרגשה שכל מטרת ההליך הייתה ניסיון של גורמים אינטרסנטיים להזיזני מתפקיד מנהל מחוז ירושלים, היות ולא יכלו לשאת את הצלחותיי ואת הישגיי הרבים".