רק אחרי הבחירות: מכרזי מחיר מטרה נדחו לחודשים מאי-יוני

חוברות המכרז למכרזים בראש-העין ובמודיעין-מכבים-רעות טרם מוכנות לפרסום, ובימים האחרונים פורסמה מודעת דחיית מועדי הסגירה

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

עיכוב במועדי פרסום חוברות המכרז במסגרת תוכנית מחיר מטרה ודחיית מועדי הסגירה של המכרזים בראש-העין ובמודיעין-מכבים-רעות. למרות ההבטחות וההצהרות במשרד הבינוי וברשות מקרקעי ישראל אודות יציאתה לדרך של תוכנית מחיר מטרה ופרסום המכרזים, חוברות המכרז טרם מוכנות לפרסום ובימים האחרונים פורסמה מודעת דחיית מועדים באתר רמ"י.

כפי שפורסם ב"גלובס" בתחילת החודש, המכרזים שפורסמו בדצמבר 2014, פורסמו ללא חוברת מכרז ונכון להיום, העבודה על חוברות אלה, המהוות למעשה את המכרז עצמו, טרם הסתיימה. ללא פרסום החוברות לא יוכלו המכרזים להתקדם ואף יזם או קבלן לא יוכל לבחון את התנאים כדי להגיש הצעה.

מדובר בשלושה מכרזים שפורסמו במסגרת תוכנית מחיר מטרה, שניים בראש-העין ואחר במודיעין-מכבים-רעות. בראש-העין מדובר במכרזים המתייחסים לבניית 2,792 יחידות דיור, מתוכן 1,695 יחידות דיור מוזלות, שהיה אמור להיסגר להגשת הצעות ב-9 במארס הקרוב. במודיעין-מכבים-רעות מתייחס המכרז לבניית 697 יחידות דיור, 524 מתוכן במחיר מופחת. מכרז שהיה אמור להיסגר ב-23 במארס. כעת, עודכנו כל המכרזים, כך שמועד הסגירה של המכרזים בראש-העין נדחה ל-18 במאי ובמודיעין-מכבים-רעות נדחה המועד ל-22 ביוני.

במהלך דצמבר התקיים ויכוח גדול בין משרד הבינוי, המועצה הלאומית לכלכלה ומשרד האוצר בדבר הפרדתה של תוכנית מחיר מטרה מתוכנית מע"מ אפס ועל הצורך האקוטי לקדם את התוכנית כדי שהמכרזים יוכלו להתפרסם. בעוד שבאוצר טענו כי מדובר בהחלטה שיכולה להמתין עד אחרי הבחירות, במשרד הבינוי טענו בתוקף כי מדובר במהלך חיוני לאור המצב הקשה בענף הנדל"ן.

היועץ המשפטי של משרד הבינוי אלעזר במברגר כתב אז ליועץ המשפטי לממשלה, כי "בולטת לעין זכותה, שלא לומר חובתה, של הממשלה הנוכחית, להוציא לפועל תוכנית ממשלתית מקצועית, שגובשה באופן סדור זמן רב קודם ההכרזה על בחירות, ושיש בה כדי לתת פתרון מסוים למצוקה הנובעת מעליית מחירי הדירות, המונחת לפתחו של הציבור במלוא חריפותה בימים אלה ממש". כך, בעוד במשרד הבינוי הדגישו את הבהילות בקידום תוכנית מחיר מטרה ופרסום המכרזים, נראה שלאחר שהסתיימה השנה ונספרו שיווקי הקרקע לסיכום 2014, הבהילות לקידום המכרזים פחתה.

במשרד הבינוי התייחסו היום לעיכוב המכרזים במסגרת מחיר מטרה, וגורם בכיר במשרד מסר ל"גלובס" כי העבודה על המכרזים התעכבה בשל בעיות משפטיות שנפתרו לאחרונה. עוד הוסיף הגורם כי חוברות המכרזים בראש-העין ומודיעין-מכבים-רעות עתידות להתפרסם בימים הקרובים.