נדחה הערעור של עיריית הרצליה נגד הרחבת מלון דן אכדיה

ראש העירייה משה פדלון מאשים את קודמתו בתפקיד, יעל גרמן, שתמכה באישורה: "לא הבינה את הפוטנציאל ההרסני של התוכנית"

מלון דן אכדיה / צילום: איל יצהר
מלון דן אכדיה / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה היום (א') את הערר שהגישה עיריית הרצליה נגד התוכנית הגרנדיוזית להרחבת מלון דן אכדיה. ראש העירייה הנוכחי משה פדלון, שמתנגד לתוכנית, טוען כי ימשיך להיאבק בה, ומאשים את קודמתו בתפקיד יעל גרמן בתמיכה בתוכנית הרסנית.

מדובר בתוכנית שקודמה על ידי רשת מלונות דן שבשליטת משפחת פדרמן ועל ידי עיריית הרצליה בתקופתה של גרמן, טרם פרישתה לכנסת. התוכנית אושרה במוסדות התכנון ביולי 2012, וכללה הגדלה משמעותית של שטחי המלון מ-200 חדרי מלון הקיימים כיום ל-1,350 חדרי מלון, נוסף על שטחי מסחר, מרכז כנסים, ובסך הכול 70 אלף מ"ר. תושבים המתגוררים בהרצליה פיתוח, סמוך למלון, שהביעו התנגדות נחרצת לתוכנית, עתרו לבית המשפט כנגד אישורה, וזה דחה את הערעור, אך הורה לוועדה המחוזית לבחון שנית את הנושא התחבורתי עליו התריעו התושבים, שמקורו בעומסי תנועה הנגרמים במקום בחודשי הקיץ, מאחר שהתוכנית שאושרה התבססה על בדיקות תחבורה שבוצעו בשנת 2008.

בחודש אפריל 2014 קבעה הוועדה המחוזית כי לאחר בדיקה תחבורתית נוספת שבוצעה, מימוש התוכנית לא יגרום לבעיות תנועתיות. בינתיים, פרשה ראש עיריית הרצליה יעל גרמן מתפקידה, ובבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בסוף 2013 נבחר משה פדלון. האחרון הביע עמדה שונה מזו של גרמן בנוגע לתוכנית דן אכדיה, והתנגד לה. העירייה בראשות פדלון הגישה ערר למועצה הארצית וטענה כי בעוד התוכנית הוגשה על ידי העירייה בראשות גרמן, הרי שהעירייה בראשות פדלון סבורה כי התוכנית אינה תואמת את סביבתה, עלולה להביא לקריסת מערך התחבורה במקום ולפגוע בתושבים. לטענתה, גם הבדיקה התחבורתית המעודכנת שעליה התבססה הוועדה המחוזית בוצעה ב-2012 ואינה רלוונטית, שכן מאז אושרה תוכנית נוספת דרומית למלון דן אכדיה על קרקע של משפחת עופר, שבמסגרתה יוקמו 232 יחידות דיור, 3,000 מ"ר שטחי מלונאות, ו-1,500 מ"ר שטחי מסחר. גם תוכנית זו עשויה להחריף את עומסי התחבורה במקום. בנוסף טענה כי מאחר שהיא בעלת הקרקע, המחכירה אותה לרשת מלונות דן, אי אפשר לאשר את התוכנית ללא הסכמתה וללא שמיעת עמדתה. על כן דרשה העירייה להפקיד את התוכנית מחדש או לאפשר לעירייה להגיש את התנגדותה לתוכנית.

המועצה הארצית בראשות היו"ר עו"ד משה גולן החליטה לדחות את הערר ולקבל את נימוקי הוועדה המחוזית. בנוסף ציינה המועצה הארצית כי ברגע שהתוכנית שהעירייה בעצמה הגישה, הופקדה להתנגדויות הציבור, קידומה אינו כרוך עוד בתמיכתה של העירייה בתוכנית.

אלא שלדברי ראש עיריית הרצליה משה פדלון, בכוונת העירייה להמשיך ולהיאבק בתוכנית. "לפני כמה חודשים התרעתי כי מדובר בתוכנית שעלולה לפגוע בתושבי הרצליה ובאזרחים שירצו להגיע אל קו החוף, ותגרום לאטימת עורקי התחבורה לכל אזור מערב העיר", אמר פדלון, "הבנייה עלולה לפגוע בצורה בלתי הפיכה בקו החוף של העיר. תעצמו את העיניים ותחשבו על שלושה בניינים בגובה של 9-18 קומות שמסתירים לכם את הנוף, ממש על קו החוף. אני בעד פיתוח התיירות בעיר, אבל הכול צריך להיעשות במידתיות, תוך פגיעה מינימלית בתושבי העיר".

פדלון הוסיף כי "לצערי, קודמיי בתפקיד לא הבינו את הפוטנציאל ההרסני של התוכנית וקידמו את אישורה. תושבי הרצליה מכירים היטב את הפקקים בימי הקיץ, ומפחיד לחשוב מה יקרה כשהתוכנית תצא אל הפועל. לפיכך, הנחיתי את הגורמים המשפטיים לבדוק כיצד להמשיך להילחם בתוכנית בכל הכלים המנהלתיים והמשפטיים העומדים לרשותי, על מנת לצמצם מהותית את היקף הבנייה המתוכננת במקום".

רשת מלונות דן יוצגה בהליך בידי עורכי הדין צביקי פירון, אוהד יאראק ודנה ניסים-משלי ממשרד מ.פירון ושות'.