אלפרד אקירוב: "מחירי הדירות במרכז לא יירדו"

שידור חי מוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" ■ יצחק לקס: "אם חלק מהכסף מתוכנית מע"מ 0% היה מגיע אלינו, עמידר הייתה יכולה להוסיף 10,000 דירות לפחות בכל רחבי הארץ"

פאנל "משבר הדיור עדיין כאן" / צילום: תמר מצפי
פאנל "משבר הדיור עדיין כאן" / צילום: תמר מצפי

"צריך לדאוג למי שאין לו דירה, וזה קל מאוד: לשחרר 150 אלף דירות מקרקעות חקלאיות ולבנות דירות שיעלו 700 אלף שקל - אפשר לעשות את זה, אבל יש אימפוטנטיות, וכל שר רוצה להיות ראש ממשלה, ולא אכפת לו". את הדברים האלה אמר היום (ב') יו"ר אלרוב, אלפרד אקירוב, בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי-טפחות.

אקירוב דיבר בדיון יחד עם רו"ח שחר זיו מ-BDO זיו האפט, עו"ד ד"ר יצחק לקס, יו"ר מועצת המנהלים בעמידר, ואורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים.

לקס אמר בדיון כי "אם חלק מהכסף מתוכנית מע"מ 0% היה מגיע אלינו, עמידר הייתה יכולה להוסיף 10,000 דירות לפחות בכל רחבי הארץ".

אקירוב אמר כי אפשר לאשר משכנתאות מסובסדות של 100% לציבור כדי לקנות דירות אחרי שהמחירים יוזלו: "אם יסבסדו משכנתא ב-100% לציבור שיקנה את הדירה ב-700 אלף שקל לא תהיה בעיה עם ההחזר החודשי".

הוד ציין כי "יש הרבה מאוד המלצות אבל אף גורם לא מאחד אותן ומוביל את העגלה. אני רוצה לקחת צד אופטימי: הממשלה החדשה לא תוכל להתעלם מנושא הדיור וברור שהם צריכים להיות מחויבים וזה אמור להוביל לתוצאות. אני לא אדבר כמו אלפרד על 700 אלף שקל לדירה, אבל אני כן אומר שאפשר לבנות דירות, והרבה. אנחנו נבנה וניתן פתרון לזוגות צעירים שלא בטוח יכולים לקנות דירה המרכז. אני מקווה שתהיה מספיק יושרה לפוליטיקאים למנות מישהו אחד שיוביל את זה וייתן מענה לבעיית הדיור".

"מבחינת הזוגות הצעירים - הם לא חייבים לקנות ולגור בשדרות רוטשילד, שייקנו בחדרה", הוסיף הוד. "אנחנו מחפשים לבנות בכל מקום אבל מחפשים גם ודאות מבחינת ניהול סיכונים. אבל אם מחירי הביצוע מגיעים למחירים מטורפים ויש נטל מיסוי כזה גבוה, אז במצב כזה מחירי הדירות לא יירדו - זה לא יקרה בעזרת תפילות וניסים. צריך פעולות ממשלה".

אקירוב אמר בהקשר זה כי "מחירי הדירות במרכז לא יירדו, שלא תחשבו אחרת. לבוא לדבר על הוזלת מחירים בתוך הערים ובתוך ת"א ובירושלים זה לעבוד על אנשים. זה לא יקרה. צריך לבנות מיד 150 אלף דירות לזוגות צעירים ולדבר על מחוץ למרכזי הערים. לזוגות צעירים לא יעזור אם מחיר דירה במרכז יירד מ-5 מיליון שקל ל-4 מיליון שקל. הם בכל מקרה לא יוכלו לקנות את הדירות האלה".

רו"ח שחר זיו הוסיף כי "אמירות בומבסטיות רק מרעות את המצב - זה גורם לכולם לשבת על הגדר - גם לרוכשים, גם ליזמים וגם לקבלנים, אז אני חושב שצריך לנקוט מתינות. לתת יעד ריאלי ולהכריז על רצועה מתונה של הפחתת מחירים במקביל לעלייה בהכנסות הבית - וזה אפשרי".

באשר למעבר לפריפריה, יצחק לקס הוסיף כי הוא רואה עשרות זוגות צעירים שמעוניינים להגיע לשם: "למשל בבאר שבע אם היו מוסיפים עוד דירות הצעירים היו מגיעים לשם. בואו ונבנה עוד שם, מחוץ למרכז אבל במרחק של 40 דקות מת"א".

לדברי זיו, "אני לא רואה את כל הצהרות הממשלה בענף הנדל"ן מתקיימות כל כך מהר. צריך להיות סקפטיים ולנהל את המינוף בזהירות... בראיית מאקרו - אני לא רואה בתקופה הקרובה שינויים. אנחנו בנקודה שיש לנו אלמנט סיכון. סביבת הריבית נמוכה והנטל על הרוכשים הוא גבוה. מלאי הדירות הוא הגבוה ביותר בשנים האחרונות, אך אם יקרה משבר כלכלי נהיה בנקודת סיכון גבוהה יותר".

אקירוב הוסיף, כי "הבנקים גם יודעים שאין מספיק מכירות ולא נותנים כסף כל כך בקלות".

הוד אמר שמחירי הדירות לא יירדו מהר: "לא נראה ירידת מחירים חדה מאוד - זה לא יקרה. אבל בכל זאת אנחנו בשוק אופטימי ואפשר לשנות את כללי המשחק. צריך פשוט לעשות. לבנות".