בכיר באוצר: "מחירי הדירות כן יירדו - אנחנו משוכנעים"

ערן ניצן: "שיתוף-הפעולה המקצועי שמתקיים בימים אלה יניב תוצאות" ■ ראש עיריית צפת: "פריפריה זו מילה נוראית. היא מתייגת את היישובים וגורמת לנו מחויבות כל הזמן להתנצל"

פאנל "חיזוק מטרופולינים או חיזוק גבולות" / צילום: תמר מצפי
פאנל "חיזוק מטרופולינים או חיזוק גבולות" / צילום: תמר מצפי

"אני חושב שצריך להשקיע בערים פריפריאליות גם מטעמים של ציונות. לא צריך להתבייש בזה. באנו לבנות ולהיבנות. זה ייתן פיתרון לאנשים שלא יכולים לגור במרכזי הערים, וגם בנייה בפריפריה תורמת לערים הסובבות עצמן. ברגע שבונים ישובים יש תחרות שמאפשרת לערים הסובבות להתפתח ולהשתפר". כך ציין היום (ב') אבנר בן דרא, ראש המועצה המקומית מיתר, בפאנל "מלחמות בתוך הבית: חיזוק מטרופולינים או חיזוק גבולות - המאבק של הרשויות המקומיות על שינוי הכללים" בוועידת נדל"ן ותשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי-טפחות שמתקיימת בתל-אביב.

בפאנל משתתפים עוד אילן שוחט, ראש עיריית צפת; עו"ד בני וקנין, ראש עיריית אשקלון לשעבר ויו"ר הוועדה לאיחוד תל-אביב ובת-ים; עו"ד מאיר פורגס, שותף בכיר, משרד ש. בירן ושות'; דניאלה פז ארז, מנכ"ל חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה; ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר; פרופ' הלל שוקן, אדריכל.

עו"ד וקנין ציין כי "אני חושב גם שיש הזנה כלכלית דו-צדדית בין היישובים לערים, והדוגמה הטובה ביותר היא ישובי עוטף עזה ואשקלון. בהחלט יש דו-צדדיות חיובית, וזה מודל מצוין".

שוחט: "פריפריה זו מילה נוראית. היא מתייגת את היישובים וגורמת לנו מחויבות כל הזמן להתנצל". לדבריו, "אם המדינה חושבת שב-120 מיליון שקל אפשר לפתח את הנגב והגליל - היא טועה. אם לא יסייעו בתקציבים ראויים אז האוכלוסייה תתרוקן, והיא מתרוקנת. צריך לאחד רשויות כדי לחסוך משאבים ולהגדיל תקציבים לרשות המאוחדת. צריך אומץ וחייבים לעשות את זה".

פרופ' שוקן אמר כי "גם אני לא אוהב את המילה פריפריה, אבל הבעיה היא שהמדינה מייצרת את הפריפריה בגלל בעיה תכנונית. אנחנו מצליחים לייצר ערים פריפריאליות באופן שהן אף פעם לא יוכלו להפוך לחלופה אמיתי למה שקיים בערים אמיתיות שקיימות רק במרכז הארץ. חולדאי אמר את זה הכי טוב - יש רק עיר אחת - תל-אביב. מי שחושב שאפשר לשלוח את הצעירים לגור ביישובים מרוחקים כי שם יותר זול, הוא לא לוקח בחשבון שביוקר המחיה קיימת ההוצאה על הנסיעות ואת הזמן שצריך לנסיעות, ושנית הוא לא לוקח בחשבון שאותם הצעירים צריכים את מה שיש בעירוניות, מפגש עם אנשים כמוהם על מנת לייצר סיכוי לקיום. כאני רואה תוכניות מתאר ביישוביים ועיירות שמכפילות את שטחן באותו אופי בינוי - ברור לי שיישפך המון כסף על הנצחת הפריפריאליות ולא על שיפור".

פז ארז: "לפעמים זה זול יותר להקים יישוב מרוחק יותר אבל חדש. האמירות כאן מדברות על ישובים אבל אני חושב שאנשים יגורו איפה שנוח להם. בכל מקרה המפתח הוא התעסוקה".

ניצן: "אנחנו מפגינים הרבה אופטימיות בעניין מחירי הדיור וזה יסתדר בסופו של דבר, אנחנו משוכנעים. שיתוף-הפעולה המקצועי שמתקיים בימים אלה יניב תוצאות".

"המדינה כן נוקטת פעולות"

בהמשך התקיימה שיחה 1:1 עם בינת שוורץ, מנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים. שוורץ, שאמרה כי "הדברים שנאמרו כאן ביטאו המון דרישות מהממשלה לנקוט פעולות, אז אני רוצה להגיד לכם - המדינה כן נוקטת פעולות. אני רוצה לדבר על תמ"א 38. זו תוכנית נפלאה. מקצרים הליכים, בונים עוד, ונותנים אפשרויות. אנחנו מציעים למנף את הפלטפורמה הזו, להתערב ולאפשר עוד התחדשות עירונית. זו יאפשר גם בניית קומות מסחר אולי - מנגנון שיחזק את הערבות ההדדית בין הרשויות המקומיות, אבל אין שום דבר פשוט".

"עירוניות טובה היא תוצאה של פעילויות קטנות, הסדרי תנועה, וכדומה - זה דברים שבסמכות השלטון המקומי ולא של הממשלה. המדינה רק צריכה לא להפריע ולשפר את התשתיות", הוסיפה שוורץ.