לפיד על תוכנית הדיור של כחלון: "אין לנו 5 שנים לחכות"

לפיד: "מע"מ 0% לא היה מעלה את הביקושים - כי לביקוש אין עוד לאן לעלות" ■ השתלח בנתניהו: "גם אני לא חשבתי שראש ממשלה יכול להפר כל-כך בבוטות את כל ההבטחות שלו, אבל הוא עשה את זה"

יאיר לפיד / צילום: צילום מסך
יאיר לפיד / צילום: צילום מסך

שר האוצר לשעבר יאיר לפיד אומר היום (ב') בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" שראש הממשלה בנימין נתניהו עצר את כל התהליך שלפיד הוביל להורדת מחירי הדירות.

"אני בא לעבוד, לא בא לעשות עליהום", אמר לפיד בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי טפחות. "עמדתי בראש קבינט הדיור שנה וחצי שבהן בעיקר עבדתי בעיקר להגדלת ההיצע. חתמנו הסכמי גג עם ערים על עשרות אלפי דירות. עשינו את דירה להשכיר ועוד. ראש הממשלה עצר את כל התהליכים האלה בגלל שהוא רצה להיכנס לבחירות. מדינה שלמה ושוק שלם עמד ועצר וחיכה לתוכנית, אבל ראש הממשלה עצר את הכול, כי זה לא היה לו נוח פוליטית".

עורך "גלובס" חגי גולן שאל את לפיד מדוע התעקש על תוכנית מע"מ 0% למרות דעתם של הכלכלנים המובילים, והוא ענה: "מע"מ 0% לא מגביר את הביקושים, כי הביקוש לדירות מצד הזוגות הצעירים קשיח. מחירי הדיור בישראל עלו באופן שהוא לא פחות משערורייתי. המחירים הם בידי המדינה כי המדינה לקחה את משאב הקרקע והעלתה את מחירו שנה אחר שנה. זו שערורייה לאומית.

"אנחנו אמרנו לחבר'ה צעירים ששירתו בצבא שבגלל שהמדינה העלתה את המחירים אנחנו ניתן להם בהוראה שעה ל-7 שנים את החלק של המס. זה לא מעלה ביקושים כי לביקושים אין לאן לעלות, וזה גם היה מוריד את המחירים בשוק דירות יד-שנייה וגם עושה צדק עם הצעירים. זה מעולם לא נועד לפתור את כל בעיות הדיור וזה לא היה תוכנית הדגל. בחיים לא הייתי מפרק ממשלה על מע"מ 0% אבל היה אינטרס מעניין לליכוד ולעבודה לעשות מזה דבר גדול כדי לצייר אותנו כעקשנים סתם".

לפיד הוסיף כי "גם אני לא חשבתי שראש ממשלה יכול להפר כל-כך בבוטות את כל ההבטחות שלו, אבל הוא עשה את זה". הוא הגיב גם לתוכנית כחלון לפירוק רשות מקרקעי ישראל ואמר: "אין לנו את ה-5 שנים שזה ייקח עד שזה יקרה עם כל הבג"צים. המשבר הוא כאן ועכשיו".

חגי גולן שאל את לפיד על הטענות לפיהן כל הגורמים השונים בעלי האינטרס לא רוצים שמחירי הדירות יירדו, ולפיד ענה: "אני לא חושב שזה נכון שאומרים שהרוב בממשלה לא רוצים שמחירי הדירות יירדו. יש אינטרסנטים, נכון".