דרור הלוי: "צריך להחליף את ביבי - תעיפו אותו"

יו"ר העיר החדשה: כל מי שמקבל במה חייב להגיד את זה ■ רו"ח דן אטיאס: "רמת המחירים של היום מייצרת כדאיות כלכלית לחלק מהיזמים בתמ"א 38"

פאנל "חושבים בתוך הקופסא" / צילום: תמר מצפי
פאנל "חושבים בתוך הקופסא" / צילום: תמר מצפי

"רמת המחירים של היום מייצרת כדאיות כלכלית לחלק מהיזמים בתמ"א 38, היא באה גם ליצור התחדשות עירונית ותוספת דירות. כשתמ"א 38 אושרה בשנת 2005 היא עברה הרבה התנגדויות אך לבסוף היא יצרה כדאיות. מאז 2005 ועד 2012 חוזקו ונוספו עשרות אלפי דירות במסגרת תמ"א 38 ואנחנו מזהים עלייה בהיקף התוכנית". כך אמר היום (ב') רו"ח דן אטיאס, ראש אשכול הנדל"ן, BDO זיו האפט, בפאנל "חושבים בתוך הקופסא" בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי-טפחות.

בפאנל משתתפים עוד נועם בנימיני, מנכ"ל אפריקה 38; פנינה אלה, מנהלת סקטור נדל"ן, בנק מזרחי טפחות; עו"ד איתן גינזבורג, סגן ומ"מ ראש עיריית רעננה ויו"ר ועדת משנה לתכנון ובניה; שחר אלוני, מנכ"ל ובעלים, אלוני האפט; אדריכלית סופיה אלדור יועצת, לשעבר מנהלת אגף לתכנון עירוני במשרד הבינוי והשיכון ויו"ר הוועדה הראשונה להתחדשות העירונית; אורלי אראל, סגנית מהנדס העיר ומנהלת האגף לתכנון העיר ת"א-יפו; דרור הלוי, יו"ר העיר החדשה; גד גרשון, סמנכ"ל יזום ותכנון נדל"ן, שפיר הנדסה.

הלוי פתח את דבריו בקריאה לקהל: "צריך להחליף את ביבי - תעיפו אותו. הוא מסוכן, פחדן ופוגע בכם - תחליפו אותו". הלוי אמר כי כל מי שמקבל במה חייב להגיד את זה. לגבי תוכניות פינוי בינוי ותמ"א 38 הלוי אמר כי "התוכניות נתקעות ואין שום מידע בממשלה איפה הן תקועות".

בנימיני ציין כי "יש לנו סדר גודל של 600 יחידות דיור בתמ"א 38 ב-17 פרויקטים. אנחנו מתעסקים בתהליך ארוך של הבשלה ולאט לאט אנחנו רואים עוד ועוד תוכניות תמ"א 38 - זה תהליך חשוב ומנוע צמיחה".

אלדור: "המדינה לא מגיבה מספיק מהר לצרכים של האזרחים באישורי התוכניות האלה ואנחנו רואים אזרחים גרים בדירות שלא ראויות למגורים. אני חושבת שפינוי-בינוי היא תוכנית טובה יותר מתמ"א 38, ואם יש טענות על צפיפות - אז יש לנו בערים הגדולות עוד דרך ארוכה לעשות כדי לצופף את האזרחים כדי להשיג איכות חיים, שיתופיות ושמחת חיים".

אראל הדגישה: "המטרה המרכזית בתמ"א 38 היתה חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. אבל כיום מדברים רק על התוספת של הדירות בתוכניות האלה. בנוסף, הרבה בניינים בכלל לא ניתנים לחיזוק מפני רעידות אדמה ולחלק אין כדאיות כלכלית. יחד עם זאת עיריית ת"א נותנת אישורים לכל מי שעומד בקריטריונים של התוכנית".

עו"ד גינזבורג: "לתמ"א 38 יש איכויות שבלעדיהן להמון תושבים לא יהיו דירות ראויות או בכלל מקום לגור. התוכנית משפרת את חיי התושבים שלחלקם הגדול אין את האפשרות לשפץ לעצמם את הדירה. אני מבין את הביקורות על התוכנית, אבל היתרונות עולים על הביקורות. צריך החלטה של מנהיגות ומדיניות כדי להניע את זה. התוכנית היא כלי תכנוני שעושה טוב לכולם, אז למה לא לאפשר אותו?".

גרשון: "פינוי-בינוי עדיף על תמ"א 38 אבל עיריות ורשויות לא רוצות את הפרויקטים האלה. הם מעדיפים משרדים כי זה מכניס הרבה כסף. וגם אם כן, העירייה לא מוותרת על היטלי ההשבחה, אז איך יקודמו תוכניות כאלה? בשביל זה המדינה צריכה לעזור בניוד זכויות - שהמדינה תתמוך בפרויקטים מסוימים ע"י ניוד של זכויות מקרקעות אחרות, וגם הרגולציה צריכה להקל מבחינת היטלי השבחה, ואז הפרויקטים ייבנו".

אלה: "חלה התקדמות במימון בנקאי לתוכניות תמ"א 38 ופינוי-בינוי. אנחנו במזרחי טפחות מממנים פינוי-בינוי של 1,000 דירות רק בתל אביב, ואנחנו רואים שהתופעה הולכת וצוברת תאוצה. הבנקים נמצאים בשוק הזה, ובפרויקטים קטנים נכנסו לשוק מממנים אחרים - אני לא רואה שפרויקטים כאלה נשארים בלי מימון".

אלוני חתם את הפאנל ואמר כי "השלטון צריך לתת עדיפות וכוח ליזמים של פינוי-בינוי ותמ"א 38. הבנקים עושים צעדים ענקיים בתחום הזה וזה מזניק את התוכניות האלה. עדיין יש בנקים ומוסדיים שלא משחקים במשחק הזה וזה חשוב שהם כן ייכנסו וייתנו יד".