זה לא השוקולד

בגלל ישראלים כאלה התדמית שלנו בעולם נראית כפי שהיא נראית

פרשת התקרית האלימה שהתרחשה בטיסת ישראייר לוורנה אתמול בבוקר, בה משפחה ישראלית תקפה דייל אוויר, תוך וויכוח קולני סביב מכירה של שוקולד על המטוס, בצירוף שלל "ברכות" ו"איחולים", יצר באז מיידי בכל המדיה הישראלית.

"המשפחה התנהגה בצורה מחפירה לכל אורך הטיסה", סיפר דייל המטוס ניר לבוב לעיתונאים, "ומאחר והיוו מטרד לכל הנוסעים במטוס, החליטו הדיילים לסגור את המכירה של מוצרי הדיוטי פרי. הוויכוח סביב השוקולד היה רק המשך לאותה התנהגות מכפירה בה החלו עוד קודם".

מעבר לכך שההתנהגות הברברית, הזולה וחסרת הרסן הזו, מציגה לראווה את ה"ישראלי המכוער" במערומיו, היא גם חלק ממשהו גדול בהרבה, שלא תמיד אנו ערים לו - מערך ההסברה שלנו.

נוסע ישראלי, מהרגע בו הוא עולה על מטוס ועוזב את הארץ, הופך באופן אוטומטי למייצג את המדינה. ההתנהגות שלנו נבחנת בעולם "כישראלים" ולא כפריט בודד ואותה התנהגות נבדקת, נבחנת ונרשמת - לנצח נצחים.

אם התייר הישראלי סבור שהוא מטייל בעולם כהלך חופשי ותלוש מכל מערכת, עליו לחשוב שוב. אנחנו חלק ממערך! וחלקה של מדינה שלמה, אותה אנו מייצגים.

ההסברה הישראלית הרשמית מנוהלת בפועל על ידי משרד החוץ, משרד ההסברה והתפוצות, כמו גם משרד התיירות ומשרד ראש הממשלה, בין היתר לצורך תמיכה עולמית והשגת "אוהדים" למדינה וכן לצמצום השנאה.

מערכת ההסברה פועלת בכל תחום, על מנת להראות את חשיבות הפיתוח המדיני, בתחומים השונים כגון: במדע, הטכנולוגיה, ההנדסה, החקלאות, הסיוע למדינות העולם השלישי ועוד. המטרה של ההסברה, לאורך שנים של עבודה יסודית נמרצת, היא להציג את נאורותה של מדינת ישראל - מטרה שתקרית כגון "קטטת השוקולד" הנוכחית, מחריבה בחמש דקות!

נכון, שהתקרית התרחשה בטיסת ישראייר, שהיא חברת תיירות ישראלית. אולם התרחיש הזה אינו זר גם בטיסות חוץ ובחברות תעופה זרות. מלבד זאת, הסרטון הוויראלי שתיעד את התקרית מהר מאוד יתפוס את מקומו במדיה העולמית.

וכיצד חברות התעופה הזרות יגיבו, כאשר נזמין מקום לטיסה הבאה לחו"ל? וכיצד מדינות העולם יגיבו, כשיראו את הסרטון המציג את "הישראלי המכוער" בהתגלמותו?

על מערך ההסברה הישראלי לבצע פעולות פנים נרחבות, על מנת למגר לעד התרחשויות מהסוג הזה. את מה שתעדה הקופסה השחורה על המטוס באותו היום, עלינו להשחיר לתמיד ולעולם לא להרשות לתרחישים אלו להישנות.

כחלק מנוהל הסברתי, צריכה להתקיים הסברה כלל ארצית, על ההשלכות העולמיות של התנהגות ישראלית בחו"ל. על האזרח הישראלי להבין, שמרגע בו הוא שומט את הקרקע הישראלית, הוא הופל למייצג המדינה ובהתאם לכך נדרשים חוקים ורגולציה תואמת, להתנהגות ההולמת, הנדרשת מרגע זה. על המערך ההסברתי לייצר חוקים התנהגותיים, לישראלי במדינות זרות. חוקים שירשמו ויחתמו על ידי אותו תייר, בטרם קיבל אישור יציאה מהארץ. על החוקים להיאכף בצורה יעילה ולהיקנס בקנות רלוונטיים, בעת הפרתם.

מילות גנאי, קללות, ויכוחים ואיומים הינם אסורים על פי חוק, ומעבר לכך עליהם להיות אסורים בהתאם למדיניות ההסברה הישראלית. זאת, כיוון שתרחיש כזה, בודד וקטן ככל שיהיה, עשוי להחריב שנים של עבודת הסברה לצורך רכישת אהדה עולמית, למדינתו, שכה זקוקה לאהדה הזו.

כולי תקווה שחוקים אלו יכתבו ויאכפו כראוי, על מנת שבפעם הבאה שישראלי עולה על טיסה, או נוחת במדינה זרה, הוא ישקול פעמיים, אם יש שוקולד בעולם ששווה את ההתנהגות המכפירה הזו.