כחלון: "אני צריך 15 מנדטים בשביל לפתור את בעיות הדיור"

משה כחלון, יו"ר מפלגת כולנו, בוועידת נדל"ן ותשתיות של "גלובס": "באמת צריך את המבקר כדי לדעת מה קרה למחירי הדיור?" ■ "עד שלא יקצבו פה זמן לקבלנים זה פשוט לא יקרה ורק ימשיכו לשווק" ■ "אני רוצה להיות שר אוצר"

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

"אני צריך 15 מנדטים צריך בשביל לפתור את בעיות הדיור", כך אמר היום (ב') משה כחלון, יו"ר מפלגת כולנו, בשיחה אחד-על-אחד עם סטלה קורין-ליבר ואלי ציפורי, סגן עורך "גלובס", בסיום ועידת נדל"ן ותשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי טפחות.

כחלון אמר כי "צריך יישום של החלטות כדי לפתור את משבר הדיור. לא תוכניות, לא שיווקי סרק, לא ענייני פייסבוק. שיווקים זה בסדר וכותרות זה בסדר, אבל עד שלא יקצבו פה זמן לקבלנים זה פשוט לא יקרה ורק ימשיכו לשווק".

"תארו לעצמכם שהייתי מפסיד בקרב של הסלולר. איפה הייתי היום? לכן פה צריך אומץ וצריך לדעת שאם היו מנצחים אותי לא הייתי מביא לחם הביתה. צריך לא לפחד".

בנוגע לביקורת על התוכנית של כחלון, הוא אמר: "בואו נראה מה קרה עם אורי אריאל: הוא העלה את המחירים ב-16% על ריק. לפיד העלה את המחירים בזכות מע"מ 0. אז לפני שתוקפים אותי בוא נראה מה קרה עם התוכניות שלהם. אם הייתי אחראי במשך שנתיים על הגופים האלה והמחירים היו עולים ב-16% הייתי מתבייש לבוא לעמוד פה. אם אכשל - לא אעמוד פה. אני אתבייש.

"התוכנית שלנו מדברת על קציבת זמן - 3 חודשים להיתר. אני לא רוצה להיות יהיר מדי - אבל קודם כל, צריך לעצור את הדימום שיש פה".

- מה הכוונה בפירוק המנהל?

"המנהל מנהל 3 גופים: את עצמו, קק"ל ונכסי נפקדים. הוא מונופול שלא מנהל כל כך טוב, אז למה לתת לו עוד גופים לנהל? צריך תחרות באזורי הביקוש ואחר כך למכור קרקעות עם תמ"א ושהיזמות תלך לשוק הפרטי. לא נעשה מונופול פרטי, זה יותר גרוע. נפזר יפה את הקרקעות.

"אותו גוף שיננהל בממשלה הבאה את משבר הדיור צריך להוביל את התשתיות, הכבישים והתכנון, להוציא את זה ממשרד הפנים. בלי שהתכנון מחובר לרמ"י - חבל, לא יקרה שם כלום.

"אני רוצה להיות שר אוצר. כל משרד שאהיה, אבקש איחוד של מנהל התכנון ורמ"י - ולהיות ממונה על זה. בלי זה לא אכנס לממשלה".

- מה קרה עם לפיד?

"התפיסות עולם של לפיד ושלי שונות. אני מדבר על תפיסה יותר חברתית. אם אני מתחבר ללפיד, התחברתי לבעיה או לפתרון? אני מדבר על פירוק מונופולים, על תחרות לבנקים - שמעתם מישהו מראשי המפלגות אפילו מדבר על זה?".

בנוגע לדוח המבקר על הדיור אמר כחלון: "אני באמת צריך את המבקר כדי לדעת מה קרה למחירי הדיור? תפתחו חדשות כל ערב תראו מה קורה למחירי הדיור. אנחנו ערב בחירות, גם הנסיעה לקונגרס זה קמפיין, ולכן לא צריך לקחת הכל יותר מדי ברצינות. אני לא מתאר לי שיש שם משהו שגובל בפלילים או משהו כזה".

בנוגע לתוכניות הדירו של הממשלה האחרונה ותוכנית מע"מ 0 אמר כחלון כי "שר שנכשל או ראש ממשלה שנכשל צריך לבוא ולהגיד 'נכשלתי, אני הולך לדרך אחרת', ולא לקחת את הכשלון ולהפוך אותו כאילו להצלחה".

כחלון נשאל על דוח המבקר על מעון ראש הממשלה ואמר: "אני מעולם לא התייחסתי לדברים האלה. זה לא התפקיד שלנו, זה תפקיד הציבור להתעסק עם זה. לא מוצא את עצמי במקום הזה".