"קו גזרה": תערוכה חדשה במוזיאון ינקו דאדא בעין-הוד

התערוכה "קו גזרה", המוצגת במוזיאון ינקו דאדא בעין-הוד, מציגה אסונות שעברו ריכוך בצלליות ומגזרות נייר

עבודה שלנועה יקותיאלי/ צילום:ברק ברינקר
עבודה שלנועה יקותיאלי/ צילום:ברק ברינקר

התערוכה החדשה "קו גזרה" במוזיאון ינקו-דאדא בעין-הוד מחברת בין טכניקה אמנותית לאירועים אקטואליים, אסונות "כוח עליון" שנגרמו בידי אדם. אסון דליפת הנפט בערבה, הרס בתים בעזה במבצע צוק איתן ואסון השריפה בכרמל, שהגיע עד לבתי עין-הוד, מקבלים נוכחות מעודנת, בעבודות המתבססות על פרשנות עכשווית לאמנות מגזרות הנייר. במוזיאון מוצגות שלוש תערוכות יחיד של אמנים צעירים ותערוכה קבוצתית, שבכולן וריאציות בנושא מגזרות נייר.

בתערוכתו "מצאנו נפט!" איתמר בגליקטר מציג חיתוכי צלליות, שנוצרו על-פי צילומי אוויר של תוואי התפשטות כתם הנפט בשמורת הטבע עברונה בערבה. מיליוני ליטרים של נפט שזרמו לשמורה בעקבות הפיצוץ בצינור הנפט בחודש דצמבר האחרון גרמו נזק אקולוגי עצום. בגליקטר מדמה את ערוצי הקרקע הספוגים בנוזל השחור לבעלי חיים מוזרים או לכתמי רורשך, שהוא חותך כמגזרות מלוחות PVC.

במיצב שיצר במיוחד לחלל המוזיאון הוא מציג מקסם אור שנוצר באמצעות ערבסקות מחורצות שחרט בגופם של דליי פלסטיק שחורים - חומר "נמוך" וזול, שהופך באמצעים פשוטים למראה מרהיב ומפתה.

"בגליקטר מבטא אמירות טעונות-הומור בנושאים נכבדים: הוא בוחן את האתוס הציוני מול אסונות טבע. עיצובו אלגנטי, אסתטי ומוקפד, אך נוספים אליו אמירה חתרנית וביקורת רבה על היעדר המבוגר האחראי", כותבת האוצרת, רעיה זומר טל.

המיצב של נעה יקותיאלי - "Uncontainable" מורכב ממגזרות נייר ידניות, צלליות נייר וחבל. הוא נוצר בהשראת צילומי עיתונות של הרס בתים בעזה במבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון. יקותיאלי עוסקת באופן שבו הזיכרון האנושי מעבד את מראה האסונות ומתמודד עם המראות המתרחקים ומתרככים עם חלוף הזמן.

בתערוכת היחיד השלישית, "בית וגן", מציגה קרן ענבי דימויים של קתדרלה וירטואלית - בית מוקטן ואינטימי, הבנוי ממגזרות עץ ונייר, הנראות כתחרות אווריריות שרב בהן החסר על המלא.

בתערוכה הקבוצתית מציגים שישה אמנים. גיל דסיאנו ביטון יוצר מראה אפוקליפטי של*מעין יער מפויח, המורכב מחומרים אורגניים כמו עפר ואפר על בדי קנבס.

ניר דבוראי מצלם בתי שיכונים משנות ה-50, גוזר מהם מקטעים, ממיין את הגזירים ומאפסן אותם כאילו היו חלקי חילוף בתאי אחסון שקופים או מציב אותם כמזכרות צפות בתוך כדורי זכוכית שקופים. הוא ער לרב צדדיות שבבתי השיכון ורואה בהם גם את הכיעור וגם את היופי, את המחסה שהם מעניקים ואת התחושה המאיימת שהם עלולים לקרוס בשלב כלשהו. רותי דה פריס מציגה מגזרות בווידיאו באמצעות אנימציה ממוחשבת ואיגור קפלונוביץ יצר עבודה אינטראקטיבית המציגה תעתוע של מגזרות.

מוזיאון ינקו-דאדא, עין-הוד. jancodada.co.il