הרצת מניית מנופים: הפרקליטות תיסוג מאחד האישומים?

השופט דוד רוזן לתביעה: "בשביל מה אתם צריכים את האישום על שתילת ידיעה כוזבת ב'כלכליסט' ע"י ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר?"

ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי
ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי

האם הפרקליטות תיסוג מהאישום השני במשפטם של אנשי העסקים ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר, שבמסגרתו נטען נגד השניים כי הם השתילו ידיעה כוזבת בעיתון "כלכליסט"?

האישום המרכזי נגד בן-זקן, הבעלים לשעבר של חברת מנופים פיננסים, שהוא גם הבעלים של מועדון הכדורגל של אשדוד, ואלדר, איש שוק ההון שייעץ לו, הוא שהם הריצו את מניות חברת מנופים פיננסים (מפל) בנובמבר 2010, במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד תל-אביב 100.

בן-זקן ואלדר מואשמים בנוסף בבית המשפט המחוזי בתל-אביב כי הם שתלו ידיעה כוזבת שפורסמה בעיתון "כלכליסט" ב-23 בנובמבר 2010, לפיה משפחת אנשי העסקים היהודית-קנדית, גרמזיאן, נמצאת במשא-ומתן מתקדם לרכישת מנופים. לטענת הפרקליטות, מדובר היה בידיעה כוזבת, שכל מטרתה להשפיע על שער מניית מנופים, ושהיא חלק מתוכנית המירמה לכאורה של בן-זקן ואלדר.

אתמול (ב') העיד לראשונה בן-זקן במשפט והכחיש את הטענות הללו, תוך שהוא טוען כי משא-ומתן בינו לבין משפחת גרמזיאן התקיים גם התקיים. בן-זקן העיד, בין היתר, כי בינו לבין נציגה של משפחת גרמזיאן בארץ, יאיר פיליפ, נערכו מספר פגישות בסמוך לפרסום הכתבה ב"כלכליסט", וכי ב-4 בנובמבר 2010 הוא טס בשעת לילה לניו-יורק ונפגש עם רפאל גרמזיאן במלון פלאזה של יצחק תשובה בניו-יורק. "בפגישה דובר על מנופים", העיד בן-זקן שנחקר בחקירה ראשית על-ידי פרקליטו, עו"ד נבות תל-צור.

הוכחה בהאזנות הסתר?

במהלך הדיון תהה השופט דוד רוזן, באמירה שנותרה מחוץ לפרוטוקול, האם האישום שעוסק בהשתלת הידיעה הכוזבת עודנו רלוונטי - וייתכן כי הוא רמז בכך על עמדתו בנושא.

"בשביל מה אתם צריכים את האישום השני?", שאל רוזן את התובע, עו"ד אמיר טבנקין. טבנקין השיב לו כי צריך לחכות לסיום החקירה הנגדית של הנאשמים, ואז הדברים יתבהרו.

ואולם, לטענת בן-זקן, עשרות ומאות האזנות סתר שבוצעו לו על-ידי חוקרי רשות ניירות ערך ועשויות להיות רלוונטיות למשפטו, לא נכללו בחומרי החקירה שהועברו אליו, שכן הן הוגדרו על-ידי הפרקליטות כלא רלוונטיות. לטענתו, האזנות הסתר מוכיחות, בין היתר, כי הוא זכאי מהאישום השני נגדו.

לאחר ויכוח שהגיע עד לבית המשפט העליון - ובעקבות הסכמה שאליה הגיעו סנגוריו של בן-זקן, עורכי הדין נבות תל-צור וירון ליפשס, עם התביעה - הוחלט כי הפרקליטות תבחן מחדש את תוכנן של מאות האזנות הסתר הללו.

"גם תינוק לוקח תשעה חודשים"

אחת מהשיחות שמוכיחות, לטענת בן-זקן, כי הוא אכן ניהל משא-ומתן עם משפחת גרמזיאן, נערכה ב-14 בדצמבר 2010 - כלומר כ-3 שבועות לאחר פרסום הכתבה בעניין המשא-ומתן ב"כלכליסט" - ולכן, לדבריו, הוא צריך להיות מזוכה מהאישום לפיו הוא שתל ידיעה כוזבת ב"כלכליסט".

בשיחה שתמלילה הגיע לידי "גלובס" השתתפו כתב "כלכליסט", גולן חזני, בן-זקן ופיליפ, נציג משפחת גרמזיאן בארץ. בשיחה נשמעים השלושה מדברים על העסקה בין בן-זקן לגרמזיאן, שלא יצאה בסוף אל הפועל.

בקטע הרלוונטי אמר בן-זקן לפיליפ: "טוב יאיר (פיליפ - ח'מ'), דברו, דבר איתי אחרי זה"; חזני אמר בתגובה: "אני מבסוט... אתם יחד על הקו, סימן שעוד משהו ייצא... אני כבר התייאשתי"; ופיליפ השיב: "לא אל תדאג. אתה יודע שגם תינוק עושים... לוקח 9 חודשים עד שהוא יוצא". חזני אמר בתגובה: "בסדר, מה, עסקה לוקח(ת) פחות מתינוק".

בשלב זה אמר פיליפ: "השאלה אם היא (העסקה - ח'מ') טובה. גם עסקה אפשר לעשות ברגע. השאלה אם היא טובה"; וחזני השיב: "זה גם נכון. אני ארד (מהקו - ח'מ'), אתם תדברו, נדבר אחר-כך...".

בהמשך השיחה, ולאחר שחזני ירד מהקו, נשמעים בן-זקן ופיליפ מתאמים מפגש עם נדר גרמזיאן. פיליפ נשמע אומר: "בוא נעשה ככה, היות ומתחיל לי היום, אני רק לא יודע איך הוא מסתיים, כי מחר נדר (גרמזיאן - ח'מ') נוסע חזרה לארה"ב, ומחר יהיה לי יום עמוס מאוד - אז לשעות הצהריים (נקבע את הפגישה - ח'מ'). אני אתקשר אליך במהל היום, ונקבע בדיוק. נגנוב איזה חצי שעה ביחד".

בן-זקן השיב: "בסדר גמור". ופיליפ העיר: "נכין את עצמנו, כל אחד עם הציפיות שלו, לפגישה המרובה איתם, שאני יודע מה... אנחנו ממשיכים בקו שדיברתי איתך". לסיום אמר בן-זקן: "אוקיי".

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר בתגובה: "הפרקליטות איננה נוהגת להתייחס לדברים שנאמרו או לא נאמרו בתיק מתנהל, ונמליץ, ככלל, להמתין לסיום שלב ההוכחות והצגת כלל הראיות".