מייסד טכניקת שחיית ה-TI מסביר כיצד הפך לגורו עולמי

לנוע במים עם כמה שפחות אנרגיה, לטפח גוף מאוזן, לנשום לשני הכיוונים, לשחות כמו דגים ולא כמו יונקים יבשתיים, והכי חשושב לשחרר את הראש; תרתי-משמע ■ טרי לאכלין, מייסד טכניקת שחיית ה-TI, מסביר ל-G מה כל-כך מיוחד בה

טרי לאכלין / צילום: רוברט פאגן באדיבות טרי לאכלין
טרי לאכלין / צילום: רוברט פאגן באדיבות טרי לאכלין

דפיקה לא צפויה בדלת הטרידה את משפחת לאכלין באמצע יום שגרתי ב-2012. בעלת הבית פתחה את הדלת ומצאה שם קשיש מצויד במבט נחוש. "אני ד"ר פול לורי", הוא הכריז, "ורציתי לבדוק אם יש פה מישהו שיוכל ללמד אותי לשחות פרפר". בשלב הזה הצטרף לשיחה גם בעל הבית, טרי לאכלין, מייסד השיטה ללימוד השחייה Total Immersion (הטמעה טוטאלית) או בכינוייה השגור TI, שהכשירה כמעט מיליון שוחים ברחבי העולם והולכת ותופסת תאוצה גם בישראל.

פול לורי, מספר לאכלין, היה אז בן 94, מה שלא גרע מילימטר מהשאפתנות שלו. לאכלין הפנה את לורי לשיעור פרפר שבתו מעבירה, והוא עצמו בא לצפות בו. "התבוננתי בו והמלצתי לו ללמוד גב במקום", משחזר לאכלין, "הוא כבר שחה לא רע חתירה. הצעתי שאפגוש אותו בבריכה של הדיור המוגן לגיל השלישי שבו הוא חי, ושיחד נעבוד על סגנון החתירה שלו וגם אלמד אותו שחיית גב. נתתי לו שמונה שיעורים של שלושים דקות כל אחד, בסופם פול כבר היה בן 95, וצילמנו וידיאו של שנינו שוחים יחד והעלינו ליוטיוב (לצפייה, סרקו את הברקוד). היו לזה כבר כמעט ארבעים אלף צפיות, כי אנשים לא מאמיני שזה אדם בן 95 ששוחה כל-כך יפה".

מי שעמדה עם הסטופר ליד הבריכה, ומדדה את הישגיו של לורי, היא עוד סיפור במורשת הקרב של TI: קוראים לה מרילין בל, והיא שכנתו של לורי בדיור המוגן. "לפני שנה פול התקשר אליי ואמר, 'טרי, אתה יודע שגרה פה אגדת שחייה?'". לורי שלח את לאכלין לעשות עליה גוגל, ולאכלין מצא שם נפש תאומה. "ב-1954, בגיל 16, מרילין הייתה השחיינית הראשונה שחצתה את אגם אונטריו", הוא מונה את אחד ההישגים הראשונים של בל. "היא שחתה 32 מייל (כ-52 קילומטרים) ב-22 שעות".

עקרונות השיטה של טרי לאכלין / צילום: רוברט פאגן באדיבות טרי לאכלין
 עקרונות השיטה של טרי לאכלין / צילום: רוברט פאגן באדיבות טרי לאכלין