עובדת לשעבר תובעת 16 מיליון דולר מקרן הון סיכון בגין אפליה

תביעה בעמק הסיליקון: אלן פאו טוענת כי קרן קליינר, פרקינס, קופילד אנד ביירס שילמה לה פחות ממה ששילמה לעמית גבר שלה, מנעה ממנה קידום והתנקמה בה מפני שהתלוננה על אפליה נגדה

קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock
קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock

דיון בתביעת אפליה על רקע מגדרי בסך 16 מיליון דולר בעמק הסיליקון החל אתמול (ג'), כאשר התביעה טוענת כי אחת מקרנות ההון הסיכון המצליחות ביותר בעולם לא סיפקה "מגרש משחקים שווה" לשותפה זוטרה לשעבר, שהפכה למנכ"לית בחברה אחרת.

אלן פאו טוענת כי קרן קליינר, פרקינס, קופילד אנד ביירס, שתמכה בחברות כמו אמזון וגוגל בתחילת דרכן, שילמה לה פחות ממה ששילמה לעמית גבר שלה, מנעה ממנה קידום והתנקמה בה מפני שהתלוננה על אפליה נגדה.

הפירמה מכחישה את האשמה וטוענת כי פאו לא התקדמה בשורותיה בגלל חוסר ניסיון והתנגשויות עם עמיתים לעבודה.

התביעה של פאו נשמעת על רקע ויכוח סוער למדי בעמק הסיליקון בשאלה למה יזמיות ונשות הון סיכון נשארו מיעוט למרות הישגיהן של נשים בתחומים שהיו גבריים מאוד בעבר, כמו רפואה ומשפטים.

רק 6% מכל השותפים בחברות ההון סיכון בארה"ב הם נשים, ירידה מ-10% ב-1999, לפי דוח של חוקרי מכללת בבסון. בסן פרנסיסקו עובדות נשים מעטות יחסית בתעשיית הטק, אומר איי.ג'יי סמית, עורך חברת השירותים הפיננסיים והנתונים SmartAsset, שניתח נתונים ארציים של תעסוקה במגזר הטכנולוגיה בארה"ב.

פאו, שתובעת פיצויים בסך 16 מיליון דולר, מכהנת כעת כמנכ"לית רדיט, הפורום הקהילתי המקוון, למרות אי-הצלחתה להתקדם בקליינר פרקינס. הסיבה לאי-הצלחתה היא מוקד הדיון המשפטי, שצפוי להימשך כחודש.

בדברי הפתיחה שלו תיאר פרקליטה של פאו את מרשתו כאישה הישגית שעובדת הרבה ובעלת תארים בהנדסה, משפטים ועסקים מאוניברסיטאות יוקרה בארה"ב. היא רצתה למצוא את "גוגל הבאה", אמר הפרקליט אלן אקסלרוד, אבל תמיד דילגו עליה בקידום ובהזדמנויות אחרות בגלל הסקסיזם של הממונים עליה.

פאו כתבה בתלונתה המקורית מ-2012 כי עמית נשוי שלה לעבודה לחץ עליה לנהל איתו רומן, ואחר-כך ניסה לפגוע בקריירה שלה כשהיא ניתקה את יחסיה איתו. שותף נשוי אחר העניק לה מתנה ליום האהבה (ולנטיין דיי): ספר שירה עם איורים מפורשים ונועזים. שותף אחר אמר לה שאינו מזמין נשים לארוחת ערב של החברה, כי הן "הורגות את הבאזז".

"האם היה מגרש משחקים שווה לאלן פאו בקליינר פרקינס? אנחנו נוכיח לכם שבמקרה הזה לא היה", אמר אקסלרוד.

עורכת הדין של קליינר פרקינס ביקשה להפריך את הטענות שהוצגו בפתח הדיון על-ידי התביעה. "אלן פאו לא הצליחה כאשת מקצוע בתחום ההשקעות מפני שלא היו לה הכישורים הנחוצים לתפקיד", אמרה לין הרמל. בייחוד, היא אמרה, פאו התנגשה עם עמיתיה לעיתים תכופות מדי, הייתה "טריטוריאלית ופוליטית מדי" בעבודתה, ולא היה לה די ניסיון שיצדיק קידום.