"המחדל הגדול מאז מלחמת יום כיפור"

תגובות לדוח המבקר: הרצוג מבטיח לפתור את המשבר, לפיד מבטיח להשלים את המלאכה בה החל, ומשה כחלון מאשים את נתניהו-לפיד-בנט

קוני דירות / צילום: רוני שיצר
קוני דירות / צילום: רוני שיצר

דוח מבקר המדינה שפורסם היום (ד') גרר תגובות רבות של גורמים ממשלתיים ופוליטיים. להלן התגובות העיקריות שהתקבלו לדוח המבקר על מחדל הדיור:

יצחק הרצוג: אפתור את המשבר

"אני מודה למבקר על דוח אמיץ שמוכיח שוב את מה שכל מי שרוצה בית בישראל יודע - ביבי נכשל. הוא לא עשה כלום בדיור, כלום למען משפחות צעירות וכלום למען אזרחי ישראל שמגיע להם בית ונמאס להם לשמוע תירוצים, זריקת אחריות וריבים בין שר האוצר או שר השיכון לראש הממשלה.

"דיור לאזרחים הוא אחריות של ראש ממשלה ולכן אני אוביל את המלחמה על פתרון המשבר וכל השרים בממשלה שאקים יהיו חיילים בה. הבעיות המוצגות בדוח הן לא בעיות שצריך רק לזהות - ראש ממשלה אחראי הוא לא חוקר או עיתונאי. אנחנו נחזיר לאזרחים את התקווה לדיור עם תוכנית ברורה ומקיפה אותה נשוב ונפרט מחר מול כל מדינת ישראל".

הליכוד: נלמד את הדוח

"מדובר דוח חשוב מאוד. אנו נלמד את הדוח וניישם את מסקנותיו המתבקשות. ממשלות הליכוד בראשות נתניהו עשו הרבה בתחום הדיור, זה מצוין בדוח, אבל יש עוד הרבה מאוד מה לעשות. הגדלנו את כמות התחלות הבנייה מ-32 אלף ל-47 אלף בשנה.

"אנו מפנים את מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב - ובמחנות צה״ל שיתפנו נבנה 100 אלף דירות חדשות. הגדלנו דרמטית את שיווק הקרקעות לדיור, והשנה נגיע ל 60,000 יחידות דיור. ביטלנו את ההחלטה המונעת בנייה חדשה במרכז הארץ, וכבר השנה נגיע לתכנון של 80 אלף יחידות דיור. וכמובן הובלנו את מהפכת הכבישים והרכבות, שמחברת את הנגב והגליל למרכז הארץ, ומאפשרת לגור בקריית גת ולעבוד בתל אביב.

"בקדנציה הבאה נפעל יחד עם שותפינו הטבעיים, שמחויבים כמונו לפתור את משבר הדיור, וניישם את מסקנות הדוח. רק ממשלת ליכוד חזקה בראשות נתניהו, תפתור את משבר הדיור, בדיוק כפי שעשינו בשורה ארוכה של רפורמות ושינויים מבניים עמוקים, שהפכו את המשק הישראלי לחזק ותחרותי".

אהוד אולמרט: בתקופתי ירדו מחירי הדירות

"על פי נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בארבע השנים שבהן כיהן אולמרט כשר אוצר ואחר כך כראש ממשלה הייתה ירידה ריאלית כוללת של כ-2% במחירי הדירות.

"העלייה הדרמטית וההרסנית במחירי הדיור הייתה בתקופת ממשלות ביבי. אך אצל ביבי, כמו ביבי, המנדט הבריטי אשם, בן גוריון אשם, כולם אשמים חוץ ממי שמכהן כראש ממשלה כבר 6 שנים!!! במקום לברוח מאחריות, ולהמציא תירוצים מבישים, הגיע הזמן, אחרי 6 שנים בתפקיד, שביבי יסתכל לציבור בישראל בעיניים ויודה שניכשל".

מפלגת כולנו: ציון נכשל לממשלת נתניהו-לפיד-בנט

"דוח מבקר המדינה מעניק ציון נכשל לממשלת יוקר המחייה של נתניהו-לפיד-בנט. הציבור בישראל לא זקוק לדו"ח כזה או אחר בכדי להבין את המצב הקטסטרופלי בו אנו נמצאים. הציבור מרגיש את המצב בכיס שלו יום-יום בסופר, בבנק, במשכנתא ובשכר הדירה.

לצערנו, הדוח לא סוקר את המחדל הגדול ביותר של השנים האחרונות, תכנית מע"מ 0% של יאיר לפיד. תכנית שגרמה לנזק אדיר לציבור בישראל בכלל ולזוגות הצעירים בפרט והרחיקה אותם מחלום הדירה ב-160 אלף שקל נוספים שממילא אין להם. באופן תמוה ובניגוד גמור להמלצות כל הכלכלנים הבכירים מפלגת יש עתיד מתעקשת להשאיר את תכנית מע"מ 0 במצע שלה גם לבחירות הקרובות מסיבות שאינן כלכליות. הגיע הזמן שהאשמים במחדל ובראשם שר האוצר לשעבר ויו"ר קבינט הדיור יאיר לפיד יקחו אחריות וינהגו ביתר צניעות כאשר הם באים לבקש את תמיכת הציבור פעם נוספת".

יש עתיד: "כל מה שאמרנו נמצא בדוח הזה"

"'יש עתיד' מברכת על דוח מבקר המדינה שהתפרסם היום. מדובר בדוח חשוב החוקר שנים של כישלון והזנחה של נתניהו בטיפול בבעיות הדיור בישראל וראוי שהציבור יידע מי אחראי למשבר הדיור הלאומי. במשך שנים הממשלות בישראל הביטו מהצד על משבר הדיור המתעצם ולא עשו דבר כדי לפתור את המשבר, שהפך לאיום אסטרטגי על דור שלם של צעירים שכבר מאבדים את האמונה שיום אחד תהיה להם דירה.

"כל מה שאמרנו כל השנה האחרונה נמצא בדוח הזה, שחור על גבי לבן. עכשיו זו כבר לא טענה של מפלגה אחת נגד מפלגה אחרת, זה דו"ח רשמי של מבקר המדינה שנותן גיבוי לכל הטענות שלנו - משבר הדיור בישראל הוא תוצאה ישירה של ההזנחה של נתניהו והליכוד. לא חיכינו לדוח המבקר כדי להתמודד עם הבעיות והכשלים שנוצרו במשך שנים של התעלמות ממשבר הדיור.

"הקמנו את קבינט הדיור, שגרם לכל משרדי הממשלה הרלבנטיים וגופי התכנון והשיווק לעבוד יחד. גיבשנו תכנית לאומית לפתרון משבר הדיור שכללה 62,000 דירות שכבר יצאו לדרך בשכונות חדשות במסגרת הסכמי הגג, השקעת 4.5 מיליארד שקל על מנת לשחרר 50,000 דירות בפרויקטים שנתקעו, פינוי מחנות צה"ל שיאפשרו לבנות 60,000 דירות, בניית 150,000 דירות להשכרה לטווח ארוך וצעדים נוספים. את התכניות האלה נתניהו קטע כשהחליט לפרק את הממשלה וללכת לבחירות.

"את התכניות האלה אנחנו נמשיך ליישם רגע אחרי הבחירות. זו לא מלחמה על דיור, זו מלחמה על דור שלם של צעירים בישראל שנלחמים כדי לקנות דירה".

הבית היהודי: אורי אריאל זיהה את הכשלים

"דוח המבקר מוכיח ששר הבינוי אורי אריאל והבית היהודי זיהה נכון את הכשלים עם כניסתו לתפקיד וידע לפעול לתיקון נזקים של שנים. מדיניותו של השר אריאל שהביא לשיא שיווקים מאז קום המדינה של מעל 50,000 דירות, יזם והפעיל את תכנית מחיר מטרה, חתם על הסכמי גג עם הרשויות המקומיות, שילש את המלאי התכנוני וקידם את תכנית נתיב לדירה היא הפתרון היחיד לבעיית הדיור".

משרד הבינוי: הדוח לא רלוונטי

"דוח מבקר המדינה שפורסם היום היה נכון לתחילת 2013. הנקודות והנושאים שמעלה המבקר טופלו ותוקנו מאז כמעט כולן, ולכן הדוח אינו רלבנטי להיום. שר הבינוי אורי אריאל פנה למבקר המדינה לעשות דוח השלמה ומעקב אחר התיקונים לשנים 2013-14.

"כפתרון לבעיות שזוהו עם תחילת הקדנציה הנוכחית ומופיעות בדוח התבצעו בשנתיים האחרונות פעולות משמעותיות - נקבעו יעדי שיווק ריאליים וגבוהים בתיאום כל הגורמים הרלבנטיים - יעדים שהמשרד ורמ"י עברו אותן ואף הגיעו לשיא של שיווק קרקעות (50,500 יח"ד) מאז הקמת המדינה בשנת 2014. בוצעו שני מהלכים שזכו להסכמה ולשבחים מקיר לקיר: פרסום מכרזי מחיר מטרה ראשונים המבטיחים הנחה של של 20% לפחות על מחיר הדירה, חתימת חמישה הסכמי גג לעשרות אלפי יחידות דיור (ועוד הסכמים בדרך) המבטיחה תמרוץ רשויות להאצת הבנייה ולהוצאת היתרי בנייה מהירים תוך 90 יום.

"לראשונה, הוקם גוף מתכלל למדיניות הדיור המיידית וארוכת הטווח (ועדת השרים לענייני הדיור, 'קבינט הדיור'), הרשאות ותקציבי התכנון גדלו במאות אחוזים, הוארך תוקף חוק הוד"לים וכן הוקמה הותמ"ל על מנת לקצר את משך התכנון הסטטוטורי, נחתם הסכם בגובה 4 מיליארד שקל להסרת חסמים תחבורתיים ('נתיב לדירה'), קודם פינוי מחנות צה"ל במרכז הארץ, הקמת רשות להתחדשות עירונית נמצאת בשלבים האחרונים לקראת יישום ומהלכים רבים נוספים".

ח"כ מיקי רוזנטל: "המחדל הגדול מאז מלחמת יום כיפור"

"מדובר במחדל הגדול ביותר מאז מלחמת יום הכיפורים. המחדל של ממשלות נתניהו לא גרם להרוגים אבל הותיר עשרות אלפי ישראלים פגועים, ללא סיכוי להגיע לקורת גג. בעקבות התנהלותו הרשלנית של ראש הממשלה, הישראלים העניים ביותר מוציאים שליש מהכנסתם על דיור, מה שהופך אותם לעניים יותר ויותר".

ח"כ אילן גילאון, יו"ר סיעת מרצ: "פטיש 500 קילו למדיניות ממשלתית מפוקרת"

"הדוח הוא פטיש 500 ק"ג למדיניות ממשלתית מופקרת ובלתי-אחראית. הפקרות זו גרמה לעליית מחירים מטורפת של הדיור עד כדי הפיכת דירה לחלום בלתי-מושג עבור רוב הישראלים. זהו עסק הביש של הדיור בישראל, כל הרפורמות בהן דובר היו קש וגבבה, סיפורי בדים שגרמו להפסדים של מאות מיליונים. בכל מדינה מתוקנת האחראים למפולת המהדהדת הזו היו עפים 2000 ק"מ מכל מוקד קבלת החלטות.

"רק תכנית חרום משולבת בין משרדית ומתוקצבת על-ידי הממשלה, New deal ישראלי בתחום הדיור, יוכל להתמודד עם משבר כזה. תכנית שתתן פתרון משולב בדיור ציבורי, דיור להשכרה ודיור בר השגה לרכישה. אחרת המשבר רק יחריף ויעמיק".

יו"ר מרצ זהבה גלאון: "כתב אישום נגד נתניהו"

"האזרחים והאזרחיות בישראל לא צריכים את דו"ח המבקר כדי לגלות את המימדים הקטסטרופליים של משבר הדיור, הם חווים אותם על בשרם מדי חודש. נתניהו הפך דור שלם של צעירים לחסרי יכולת להגיע לדירה, הפך אותם לתלויים ביכולת הכלכלית של הוריהם וברצונם הטוב וגזל מהם את היכולת לבנות עתיד נורמלי עבור עצמם ועבור ילדיהם.

"דוח המבקר הוא כתב אישום חסר תקדים נגד נתניהו וכל מי שהיה שותף לממשלות האחרונות בהובלתו. הדוח, המצביע על כשלון של שתי ממשלות נתניהו בהליכי התכנון והשיווק, מציג נתונים בלתי נתפסים על נסיקת מחירי הדיור ומוכיח שהם נבעו מהזנחה פושעת ומתת-תפקוד מחפיר של הממשלה והעומד בראשה. היום ברור יותר מתמיד - אסור שנרשה לאיש הזה להמשיך להחריב לנו את המדינה, הוא חייב ללכת הביתה. והדרך היחידה להראות לו את הדלת היא להצביע רק למי שמתחייב לא לתת יד לממשלה נוספת בראשותו".