ברגר לבזק: "אתם מסכנים הרפורמה"; צפויה להיקנס

(עדכון) - מנכ"ל משרד התקשורת זועם על שיש עדיין אלפי לקוחות שמבקשים לעבור לספקיות האינטרנט, והספקיות לא מצליחות לעשות זאת בגלל העיכובים שנגרמים בבזק ■ מחכים למעבר לקוחות אוטומטי ב-17 במאי

הרפורמה בשוק התקשורת הקווי (השוק הסיטונאי) - תמונת מצב: המכשולים הטכניים הוסרו, אך קצב העברת הלקוחות מבזק לספקיות האינטרנט ימשיך ויהיה איטי, עד שהתהליך האוטומטי ייכנס לתוקף ב-17 במאי - כך מעריכים בכירים בשוק התקשורת.

בימים האחרונים ניכר כי המכשול המרכזי שמעיב על הרפורמה (ניתוק הלקוחות במסגרת המעבר שלהם לספקית) הוסר, ולקוחות מנותקים לזמן קצר מאד. לעומת זאת, קצב המעבר של הלקוחות מבזק לספקיות באופן ידני עדיין לא זורם. לגבי תהליך זה נראה כי הפקק ישתחרר רק כאשר התהליך האוטומטי ייכנס לתוקף, בין היתר משום שקשה לחייב את בזק להקצות כוח-אדם לשם כך.

אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת, הודיע היום (ה') לבזק כי בכוונתו לפרסם דוח פיקוח בעקבות המשך העיכובים והתקלות במעבר לקוחות מבזק לספקיות האינטרנט במסגרת הרפורמה. ברגר הביע כעס על כך שעדיין ישנם אלפי לקוחות שמבקשים לעבור לספקיות האינטרנט, והספקיות לא מצליחות לעשות זאת בגלל העיכובים שנגרמים בבזק.

נראה כי הבעיה כרגע מתמקדת בעובדה שבזק לא עומדת בדרישות השירות שקבע המשרד של העברת לקוח תוך 30 דקות, והתוצאה היא שישנן אלפי בקשות תקועות בצנרת.

מהדיון שהתנהל היום במשרד התקשורת, במסגרת שולחן עגול שבו משתתפים כל המפעילים, עולה כי בזק לא הקצתה מספיק כוח-אדם על מנת לטפל בהעברות ידניות של לקוחות. ברגר אמר שהוא אינו מוכן שבזק תסכן את התהליך ואת הרפורמה, ודרש ממנה לעמוד בדרישות השירות.

לנוכחים בדיון היה ברור שברגר מתכוון הפעם להחריף את הצעדים נגד בזק, וכפי שפורסם ב"גלובס", הוא אף מתכוון לנקוט בצעדי ענישה כלפי החברה בדרך של הטלת קנסות.

הרפורמה בשוק הקווי, שהחלה לפני שבוע וחצי, מאפשרת ללקוחות לרכוש שירות אינטרנט ישירות מספקיות האינטרנט ללא הפרדה בין ספק לתשתית.

מעבר הלקוחות נתקל בקשיים בימים הראשונים לרפורמה, אך כעת המכשולים הטכניים הוסרו, אולם קצב המעבר איטי, בגלל שמדובר בתהליך ידני שבו בזק צריכה לנתק את הלקוח ולהעבירו לאחריות הספק.

כרגע מה שקורה הוא שבזק בינלאומי ונטוויז'ן, ספקיות האינטרנט הגדולות בישראל, לא נכנסו לתהליך בגלל הקשיים הטכניים, משום שצפו את הבעיות במעבר במסגרת התהליך הידני. היום אפשר לראות שאם שתיהן היו נכנסות לתהליך מיומו הראשון, היה נוצר בבזק פקק אדיר שהיה תוקע את הרפורמה עוד יותר.

לא ברור האם בזק בינלאומי ונטוויז'ן ייכנסו לתהליך הידני או שיעדיפו לחכות לתהליך האוטומטי, כיוון שגם אצלן מצטברות בקשות של לקוחות שרוצים לדעת האם ניתן לקבל מהם חבילות אינטרנט מעודכנות. ל-012 סמייל ולאקספון יש עדיין מאות לקוחות שמעוכבים בצנרת, וקצב המעברים המוצלחים עדיין איטי.

הערכות בשוק הן כי משרד התקשורת ימשיך וילחץ על בזק להאיץ את המעברים, אבל בסופו של דבר כמה שלא ילחצו עליה - היכולת שלה לענות לאלפי הפניות מוגבל, ולכן את השינוי האמיתי בשוק נרגיש כאשר התהליך יהפוך להיות אוטומטי.

אז גם ניתן יהיה לראות האם תתפתח תחרות שיווקית בין הספקיות - משהו שכרגע לא ניתן לזהות, משום שהמחיר ל-100 מגה באקספון וב-012 סמייל הוא זהה ועומד על 100 שקל לחודש עבור ספק ותשתית.

ברגע שכל הספקיות ייכנסו לרפורמה, עשויה להתפתח תחרות מחירים ביניהן - מה שיוזיל את מחיר חבילות ה-100 מגה. נראה כי חבילות ה-100 מגה הן החבילות המבוקשות כרגע בעיקר, אך יש ביקושים גם לחבילות הנמוכות יותר.