רשות החשמל הקפיאה מכסות סולאריות; "מישהו משחק בכסף"

רשות החשמל הודיעה השבוע באופן חריג על הקפאת מכסות של 50 קילוואט שמאפשרות למפעלים ומשקים פרטיים להתקין גגות סולאריים ובכך לייצר לעצמם חשמל

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

רשות החשמל הודיעה ביום שני השבוע באופן חריג על הקפאת מכסות של 50 קילוואט שמאפשרות למפעלים ומשקים פרטיים להתקין גגות סולאריים ובכך לייצר לעצמם חשמל. זאת בגין ריבוי תלונות על אי-סדרים ברישום למכסות באתר חברת החשמל. על-פי התלונות, גורמים בחברת החשמל הקציבו בצורה לא חוקית לעשרות קיבוצים מכסות שמאפשרות להן לייצר חשמל, ובכך הפלו אותם על פני מאות מבקשים אחרים.

בתחילת החודש פתחה רשות החשמל, הרגולטור של משק החשמל, מכסה של 17 מגוואט אשר מאפשרת למפעלים, משקים וקיבוצים, ולמעשה לכל מי שרוצה לייצר חשמל בעצמו, ויש ברשותו גג של כ-500 מ"ר להתקין על גגו פאנלים סולאריים שמאפשרים ייצור חשמל בסך 50 קילוואט. מדובר במכסה השישית שפרסמה הרשות לטובת התקנת פאנלים סולאריים.

רשות החשמל קבעה כי מפעל שמתקין גג כזה, יוכל למכור את החשמל לרשת החשמל בתעריף קבוע של 47 אגורות ליחידת חשמל (קוט"ש) למשך 20 שנה צמוד למדד. על-פי חישובי הרשות, תשלום זה משקף את סך עלויות הייצור של מתקין הפאנל הסולארי, וכולל גם עלויות הקמה, תפעול ומימון, תוך הבטחת תשואה של 10% לאחר מס.

ואולם, מאות יזמים שביקשו להירשם לתור, ולקבל מכסה, נדהמו כשהבינו שהמכסה הסתיימה בתוך שעה. מפניות רבות של יזמים לרשות החשמל, טענו כי קיבוץ אשר נרשם לתור לקבלת מכסה באתר חברת החשמל, הצליח למעשה לרשום עצמו מספר פעמים. כך נוצר מצב, שעשרות קיבוצים הצליחו כל אחד לזכות בממוצע ב-6 מכסות, במקום באחת, כפי שקובעים הנהלים.

"לצערי, חברת החשמל שוב חורגת מהנהלים הקבועים בחוק. כל צרכן בעל מונה רשאי להגיש בקשה אחת על מונה קים, מערכת אחת, ושעון חשמל אחד" טוען דני דנן, יזם שנתקל בבעיה זו, והוסיף "כל מכסה של 50 קילוואט, שוויה הריאלי נע בין 700-800 אלף שקל . מישהו בחברת החשמל משחק פה בהרבה כסף".

ואכן, בצעד חריג התכנסה לפני יומיים מליאת רשות החשמל, וביקשה להקפיא את מתן האישורים שכבר ניתנו. עוד קבעה הרשות כי האישורים אשר ניתנו עד כה יבחנו מחדש.

גם המכסה לבתים פרטיים חולקה בצורה לא סדירה ולא שקופה לציבור

במטרה לעודד הפקת חשמל ממתקנים סולאריים ביתיים אישרה רשות החשמל במארס 2013 מכסת ייצור בהיקף 10 מגוואט עבור בעלי בתים שיתקינו על הגג מערכת סולארית בהספק של עד 15 קילוואט. ההסדרה הבטיחה לכל בעל מתקן שיצליח להיכנס למכסה כי חברת החשמל תחבר אותו לרשת החשמל ותרכוש ממנו עודפי חשמל במחיר של 63 אגורות לקוט"ש, צמוד למדד במשך 20 שנה.

ואולם, מחשיפת גלובס ומגזין תשתיות בחודש שעבר עלה כי גם מכסה זו חולקה באופן לא סדיר, וירדה בקצב מסחרר בזמן השביתה הארוכה של חח"י. באופן מפתיע לא פחות, לאחר פרסום הכתבה ב"גלובס", עלו בחזרה המכסות. לא רק זו, אלא שהמכסה העדכנית, אשר אמורה להיות שקופה לציבור ולהופיע באתר החברה, הורדה ממנו.

מרשות החשמל נמסר כי "רשות החשמל החליטה על הקפאת ההסדרה השישית בעקבות תלונות רבות שהצטברו בפני הצוות בימים האחרונים בנוגע להקצאות שנתפסו על-ידי מחלקים היסטוריים. הרשות מבצעת מהלך זה מתוקף תפקידה לפקח אחר התהליך ובמטרה לבחון את הטענות ואת דרכי הפעולה לאורן. הרשות מדגישה כי בשלב זה אין בהודעתה להביע כל דעה ביחס לנכונות התלונות או להתנהלות המחלקים ההיסטוריים ו/או חברת החשמל".

מחברת החשמל נמסר: "ההחלטה של רשות החשמל להקפאת ההסדרה, אינה קשורה לחברת החשמל. רשות החשמל פרסמה בהודעתה, שהגיעו אליה הודעות בהקשר לאי-סדרים בנוגע לפרטים שרשמו המחלקים ההיסטוריים באתר .לצורך בדיקת הנושא הוקפאה ההסדרה עד לסיום הבדיקה על-ידי הרשות".

לגבי המכסות הביתיות הגיבה החברה: "המכסות הביתיות לא מוצגות באתר בשל בעיה טכנית ואנו מקווים שעד מחר הם יועלו שוב. אין כל קשר לכתבות הקודמות".