האוהלים חזרו לשדרות רוטשילד: "בן 40 ועדיין אין לי בית"

כשבועיים לפני הבחירות הקימו פעילים חברתיים מחדש את מאהל המחאה החברתית בלב ת"א ■ מארגני המחאה החליטו לפעול לאחר שקראו היטב את דוח המבקר על הדיור ■ "האיש בבית רה"מ עדיין מנסה להתעלם מהמצוקות"

אוהלים רוטשילד / צלם: תמר מצפי
אוהלים רוטשילד / צלם: תמר מצפי

שלוש שנים וחצי חלפו מאז שקופל אחרון האוהלים בשדרות רוטשילד שבתל-אביב וסתם את הגולל על המחאה החברתית של קיץ 2011, שהתעוררה בעקבות משבר הדיור הגובר והולך בישראל. הערב (א'), כשבועיים לפני הבחירות, נראים ניצנים ראשונים של זעם ציבורי מתחדש כשבאותן שדרות בדיוק מוקמים אוהלים ראשונים במה שמכונה "המחאה החברתית השנייה" - גרסת חורף 2015.

בעמוד הפייסבוק של היוזמה, שהקים הפעיל החברתי שי כהן תחת הכותרת "אני בן 40 ואין לי דירה!", נכתב: "אם יש בכם עוד תקווה שמשהו במדינה הזאת יכול להשתנות; אם גם לכם אין ברירה אלא שמשהו במדינה הזאת ישתנה, עזבו הכול ובואו לרוטשילד. נלחמים על הבית".

כהן, שחוגג את יום הולדתו ה-40, החליט לנקוט יוזמה ולנסות להוציא לרחובות את שותפיו לבעיה, בני מעמד הביניים. "גם אז ב-2011, אני וכמה חברים היינו שותפים למאבק החברתי", הוא סיפר לחדשות 2 Online עכשיו הגעתי לגיל 40, והחלטתי שאני רוצה 'לחגוג' את זה בצורה הזו".

עד כה הגיעו לשדרות רוטשילד מאות צעירים כדי לנסות ולשחזר את הישגי קיץ 2011 ולאירוע המחאה ניתן אישור להתקיים עד מחר בערב. "אלה אותם חבר'ה צעירים שלקחו להם לפני 20 שנים את חלום השלום", אמר דוד גאון, עובר אורח שהזדמן למקום, "עכשיו לקחו להם את חלום הדירה. במה אשמים הילדים הצעירים הללו? הם עכשיו בני 30-40 ורוצים לקנות דירה. אין פה משילות, אין אחריות. ראש הממשלה נתקע על איראן, והוא לא יוצא מזה".

הדברים באים על רקע דוח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר ומטיל את האחריות למשבר הדיור על ממשלות נתניהו ואולמרט. "אנחנו בשנת 2015 ומבקר המדינה עדיין מפרסם דוחות על הכישלונות. האיש בבית ראש הממשלה עדיין מנסה להתעלם לחלוטין מנסה להתעלם מהמצוקות החברתיות".

בדוח החמור שפרסם מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא, ניתנה שימת דגש על התנהלות ממשלות ישראל בעשור האחרון. "משבר הדיור מסכן את חוסנם הכלכלי של משקי בית רבים ופוגע ברמת חייהם, ואף יותר מכך, הוא טומן בחובו סכנה לחוסן הכלכלי של המשק כולו. דיור נאות הוא צורך אזרחי בסיסי", קבע המבקר וטען כי ראשי הממשלה אולמרט ונתניהו הגיבו באיחור לזינוק במחירי הדיור.

"בדוח זה הועלו ליקויים מהותיים שמלמדים על בעיות מבניות בתפקוד הממשלה ובתפקודם של מכלול הגופים המעורבים. הממשלה ומשרדיה התוו מדיניות דיור לאומית באופן לקוי", הוסיף שפירא. בדוח נכתב גם כי הממשלה פעלה במקרים רבים ללא מידע מהימן, נקטה "פעולות מאולתרות" וחלק ניכר מההחלטות לא יושם או שטופל בעיכוב ניכר. "כפועל יוצא מהכשלים בכל אחד משלבי שרשרת הייצור נוצרו פערים גדולים בין היצע לביקוש וחלה עלייה חדה במחירי הדיור".