רוצים להכיר את הלקוח שלכם? צאו כבר מחדר הישיבות

ד"ר דיוויד ליברמור, שמייעץ לפוליטיקאים ואנשי עסקים איך להתנהל מול מנהיגים אחרים, בראיון מיוחד ל"ליידי גלובס"

לעבור למדינה אחרת בימינו זה מהלך פשוט מאי-פעם, אך עדיין מצריך לשנות את החיים - ולפתח ולשייף יכולת מסוימת, שאי-אפשר בלעדיה. "הרווארד ביזנס ריוויו" הגדיר אותה כיכולת הכרחית להצלחה בעולם העסקים במאה ה-21. היא הוגדרה רשמית ב-2003, על-ידי שני חוקרים, פרופ' כריסטופר ארלי ופרופ' סון אנג, שהגיעו למסקנה שאינטליגנציה תרבותית (CQ) מאפשרת להתמודד עם מצבים רב-תרבותיים ולעבוד ביעילות בתרבויות שונות. מנהיג ללא אינטליגנציה תרבותית עלול להיות מנוהל במקום מנהל.

"אינטליגנציה תרבותית היא היכולת לזהות ולווסת את הרגשות של האחר. יש מתאם בינה ובין אינטליגנציה רגשית - אך אינטליגנציה תרבותית עוסקת במפורש במיומנויות של עבודה עם אנשים שמגיעים מרקע תרבותי שונה", אומר ד"ר דיוויד ליברמור, 47, חוקר אינטליגנציה תרבותית, המייעץ למנהיגים ואנשי עסקים בכל העולם. ליברמור עשה דוקטורט בחינוך בינלאומי. הוא נשוי ואב לשתי בנות, ומתגורר במישיגן, שם הוא משמש נשיא המרכז לאינטליגנציה תרבותית.

"יש אנשים עם נטייה מולדת לאינטליגנציה תרבותית, כמו שיש אנשים שריצה, הנדסה או מוזיקה באות להם בקלות. אינטליגנציה תרבותית מתחילה בפיתוח מודעות עצמית. בכל תרבות יש לפרש אחרת משמעויות בין השורות, להבין רמזים חברתיים ולפענח את מה שאינו נאמר מפורשות. ואגב, ברומא לא תמיד כדאי להתנהג כרומאי".