בורסת פרסום ישראלית תהווה אלטרנטיבה לגוגל ופייסבוק

הבורסה, שפועלת תחת השם ILX, מכוונת למפרסמי פרימיום

פרסום דיגיטלי / צילום: shutterstock
פרסום דיגיטלי / צילום: shutterstock

עולם הפרסום הדיגיטלי באתרי התוכן בישראל מתאפיין בלא מעט קנייה ישירה, שבה משרדי פרסום נמצאים בקשר ישיר מול אתרי התוכן ורוכשים מהם פרסום "על המשקל" - בלי פרסום פרוגרמטי, בלי טרגוט ובלי פיצ'רים מתקדמים במיוחד.

את שטחי הפרסום שלא נמכרים, שאינם כוללים שטחי פרמיום, מעלים אתרי התוכן אל בורסות פרסום מתקדמות, שהמובילות בהן הן גוגל ופייסבוק, ששולטות בשוק ביד רמה ולפי הכללים שלהן.

עמית אוחיון, לשעבר מנהל הדיגיטל במדיה קום, ויובל פרלמן, לשעבר אחראי פאבלישרים בחברת Mediashakers, החליטו להרים את הכפפה ולנסות לייצר אלטרנטיבה לבורסות הפרסום הקיימות, בדמות בורסת פרסום מקומית שפועלת בשיתוף-פעולה עם אתרי התוכן עצמם במעין קואליציה משותפת.

תחת השם המחייב ILX (Israel Exchange) הם השיקו באחרונה את בורסת הפרסום, שמגלה גמישות מסוימת בכללי הפרסום ובשיתוף אתרי התוכן המובילים בישראל, ומאפשרת להם למכור שטחי פרסום פרימיום (וידיאו, מובייל ו-Rich Media) שלא הצליחו למכור.

בין האתרים החברים בבורסת הפרסום אפשר למצוא את ynet, "גלובס", "דה מרקר", "הארץ", One וספורט5 - בעוד וואלה ומאקו נמצאים בתהליכי אינטגרציה טכנית של בורסת הפרסום.

בורסת ILX מכניסה לראשונה פרסום פרוגרמטי בזמן אמת (RTB) לעולם הפרימיום באתרי התוכן, וגם מאפשרת להם להרוויח יותר כסף מנדל"ן פרסומי שקודם לא נוצל ולא מומש.

בורסת ILX נשענת על מערכת טכנולוגית מתקדמת מהעולם של חברת appnexus, אחת מחברות הפרטיות המובילות בעולם עם שווי של 1.2 מיליארד דולר, בנוסף לפיצ'רים נוספים שהוספו על-ידי שני המייסדים.

לדברי אוחיון, הכוונה היא לייצר בורסת פרסום למפרסמי פרימיום בלבד, וכך להכניס רק פרסומות איכותיות במיוחד - ולהשאיר בחוץ פרסומות לטיפול בפטרת ציפורניים או לקרקעות בכרכור, שניתן לראות לעיתים באתרים.

יתרון נוסף שמביאה איתה ILX הוא כלי פרסומי חדש יחסית בשם In-read, שתופס תאוצה בעולם ומייצר שטח פרסום חדש שלא היה קיים קודם. כך, גולשים שקוראים אייטם טקסטואלי באתר וגוללים מטה ייתקלו בסרטון פרסומת קצר או במודעת דיספליי שתקפוץ להם בין הפסקאות ללא שטח פרסום מוגדר מראש. בכך, נוצרת הכנסה נוספת לאתרים על נדל"ן פרסומי שקודם לא היה באמתחתם.