רמ"י: קיבוץ חצור סוחר בקבורה אזרחית ומספסר בקרקע

עפ"י התביעה שהגישה רשות מקרקעי ישראל, קיבוץ חצור עושה סחר מכר בחלקות קבר שבבית העלמין בקיבוץ, תוך שהוא גובה עשרות אלפי שקלים לחלקה

שדות קיבוץ חצור / צילום: אייל פישר
שדות קיבוץ חצור / צילום: אייל פישר

קיבוץ חצור מבצע זה שנים סחר בקבורה אזרחית, תוך שהוא מספסר בקרקעות שהמדינה הקצתה לו לצורך עיבודים חקלאיים ולצורכי משק - כך טוענים רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והמשרד לשירותי דת, בתביעה שהגישו בשבוע שעבר לבית משפט השלום בבאר-שבע נגד הקיבוץ וחברת הקבורה האזרחית מנוחת עדן.

על-פי כתב התביעה, שהוגש באמצעות פרקליטות מחוז דרום במשרד המשפטים, הנתבעות עושות סחר מכר בחלקות קבר שבבית העלמין בקיבוץ, תוך שהן גובות עשרות אלפי שקלים לחלקה, ומפרות את הוראות החוק ואת הסכם החכירה של הקיבוץ עם רמ"י, האוסרים על יישובים חקלאיים לקבל תמורה כספית עבור קבורה אזרחית בשטחם.

בנוסף, על-פי החלטת ממשלה מ-2004 ותקנות רשות מקרקעי ישראל שהותקנו מכוחה, נאסר על יישובים חקלאיים לאפשר קבורה בשטחם של מי שאינו בן המקום.

כן נטען בכתב התביעה כי פעולת הנתבעות פוגעת באינטרס הציבורי, באפשרה שימוש בלתי הולם במקרקעין - משאב ציבורי מוגבל ויקר ערך.

בעבר פנתה רמ"י לקיבוץ חצור בדרישה להפסיק את מכירת חלקות הקברים למי שאינו חבר קיבוץ, אולם התרצתה לאור הצהרת הקיבוץ כי הקבורה נעשתה ללא תמורה ולצרכים הומניטריים. לאחרונה, כך נטען, גילו הרשויות כי בניגוד למוצהר על-ידי נציגי הקיבוץ, נמשכת הקבורה בשטחי המשבצת של הקיבוץ תמורת תשלום.

במסגרת פעילות האכיפה נגד שימושים בלתי חוקיים בקרקעות חקלאיות, ובכללם קבורה מסחרית, הגישה המדינה במהלך השנתיים וחצי האחרונות תביעות נגד קיבוץ רבדים וקיבוץ מעלה החמישה, שהסתיימו בפסקי דין לטובת הפסקת הקבורה המסחרית. כיום מתנהלת תביעה נוספת נגד קיבוץ קריית ענבים, שבו כבר התקבלה בקשת המדינה להפסקת הקבורה בצו מניעה זמני.

גורם במשרד המשפטים הביע חשש מתופעה שסדר הגודל שלה טרם הוברר עד תום, שבמסגרתה רכשו משפחות ובני זוג חלקות קבר משותפות לצד יקיריהם. לדברי הגורם, הדבר עלול להחמיר את הפגיעה והמחסור במקרקעי הקיבוץ בעתיד. הוא הוסיף כי בימים אלה נשקלת במשרד המשפטים האפשרות לאשר באופן חריג את אותן רכישות משותפות שכבר נעשו.

מקיבוץ חצור נמסר: "תחילת הקבורה בבית העלמין הייתה מענה של לבקשת הרשויות, לאור המחסור במקומות קבורה אזרחית עם גל העלייה מברית-המועצות לשעבר. הקיבוץ פעל באמצעות חברת מנוחת עדן, והחזיק ברישיון קבורה של המשרד לשירותי דת ובאישור מרמ"י.

"ב-2014 רמ"י פנתה וביקשה להפסיק את השימוש לאור החלטת ממשלה. בעקבות זאת הקיבוץ הורה מיידית למנוחת עדן להפסיק את הקבורה. מכיוון שמנוחת עדן ממשיכה את פעילותה בשטחי הקיבוץ, בניגוד לעמדתו, פנה הקיבוץ למשטרה ולרמ"י וביקש את עזרתם להפסיק את השימוש שלא על דעתו בשטחים אלה על-ידי החברה.

"באופן אבסורדי, מאז ועד היום, ועל אף שהוא אחד התובעים בתיק, המשרד לשירותי דת מפעיל על הקיבוץ לחץ להמשיך את הקבורה האזרחית בשטחו".