דירוג הערים היקרות בעולם: סינגפור שומרת על הפסגה

אחריה בדירוג של יחידת המחקר של "אקונומיסט": פריז, אוסלו וציריך ■ קראצ'י, בירת פקיסטן - העיר הזולה ביותר

קניון בסינגפור / צילום: רויטרס
קניון בסינגפור / צילום: רויטרס

המדינה-עיר סינגפור בדרום מזרח אסיה שמרה על תוארה כעיר היקרה ביותר בעולם בפעם השנייה ברציפות, לפי הסקר הדו-שנתי של אקונומיסט אינטליג'נס יוניט, EIU, יחידת המחקר של השבועון "אקונומיסט". למעשה, 5 הערים היקרות ביותר בסקר הקודם נשארו ללא שינוי ב-2015: פריז מדורגת שנייה ביוקר המחיה, לפני אוסלו, ציריך וסידני.

"אבל החזית הזו של יציבות יחסית מוליכה שולל, ונדיר שהחמישייה הפותחת במדד יוקר המחיה העולמי שומרת על מעמדה", מסרה EIU.

מלבורן הייתה השישית, לפני ז'נבה, קופנהגן, הונג-קונג וסיאול שהשלימו את טבלת 10 הערים היקרות ביותר. סיאול בירת דרום קוריאה התברגה לראשונה לטבלת 10 הגדולות, ויוקר המחיה בה זהה כעת לזה של הונג-קונג.

עם זאת, ביטול הצמדת הפרנק השווייצרי לאירו אומר שציריך וז'נבה הן למעשה הערים היקרות בעולם בשערי החליפין הנוכחיים.

ראויה לציון העובדה שערים יפניות כמו טוקיו ואוסקה - בין היקרות בעולם ב-20 השנים האחרונות - נעדרות הפעם מרשימת 10 הגדולות בזכות אינפלציה חלשה והפיחות של הין.

הסקר, שנערך אחת לשנתיים, מדרג את הערים על בסיס השוואת מחירי סל של מוצרים, כולל מזון, שתייה, הלבשה, שכירת דירה, תחבורה, חשבונות חשמל, בתי-ספר פרטיים, עוזרות בית ועלויות נופש/פנאי.

סינגפור נשארה העיר היקרה בעולם למוצרי הלבשה, לפי הדוח. במרכז הקניות הראשי של סינגפור, אורצ'רד רואוד, המחירים גבוהים ביותר מ-50% בהשוואה לניו-יורק. עלויות התחבורה בסינגפור גבוהות פי שלושה בהשוואה לניו-יורק, במידה רבה בגלל מערכת התשלומים המסובכת להשגת "תעודת הזכאות" - רישיון הנהיגה ל-10 שנים שכל נהג רכב פרטי מחויב בו.

ערי אסיה הן היקרות ביותר במחירי מכולת. סיאול היא שיאנית מחירי המזון היומיומי. לדוגמה, ק"ג פסטה יבשה ארוזה עולה 4 דולר באתר רשת המרכולים הקוריאנית הפופולארית הומפלוס - פי שניים מהמחיר באתר של וול מארט בארה"ב.

ערים אירופיות כמו ציריך הן היקרות ביותר לפעילות פנאי/בידור/נופש, במה שאולי משקף את החשיבות שמייחסים בעלי ההכנסות הגבוהות לפעילות זו.

ערי הודו דומיננטיות ברשימת 10 הערים הזולות ביותר למגורים בעולם: קראצ'י (פקיסטן) מדורגת ראשנה בטבלה זו, לפני בנגלור, קרקאס, מומביי, צ'נאי וניו-דלהי.

בירת ונצואלה, שהייתה העיר השישית ביוקר המחיה בעולם ב-2014, עברה מהפך בשנה האחרונה, כאשר מטבע לא יציב, קריסת מחירי הנפט ואינפלציה גבוהה הכניסו את המדינה את למשבר כלכלי.

"בוונצואלה האימוץ של כמה שערי חליפין הפך את התמחור של קרקאס לכמעט בלתי אפשרי", מסרה EIU. "הצניחה הזו לרשימת 5 הערים הזולות בעולם תחריף עוד יותר בגלל מדיניות הפיצול הנוסף בשערי החליפין שהוכרזה בפברואר".