יוסף בוכמן מוכר את מתחם הדולפינריום בת"א ב-200 מיליון שקל

בוכמן רכש את מתחם הדולפינריום בסוף שנות ה-80 ב-5 מיליון דולר, לאחר שהדולפינריום שפעל בו נקלע לקשיים כלכליים ונסגר

היזם היהודי-גרמני יוסף בוכמן המחזיק במתחם הדולפינריום בטיילת בתל-אביב, מוכר את המתחם לקבוצת משקיעים ישראליים תמורת 200 מיליון שקל. על-פי הערכות, הרכישה מותנית במימוש עסקת חילופי הקרקעות המתוכננת להתבצע בין בוכמן לעיריית תל-אביב. זאת מאחר וחלוקת הזכויות בין בוכמן, עיריית תל-אביב ורשות מקרקעי ישראל, לגבי החלק שתקבל כל אחת מהקרקע - טרם הסתיימה.

כזכור, ב-2003, נחתמה בין בוכמן לבין עיריית תל-אביב עסקת חילופי שטחים, לפיה יעביר בוכמן את מתחם הדולפינריום לעירייה, המעוניינת להמשיך ולפתח את רצף הטיילת במקום, ובתמורה יקבל מהעירייה קרקע ברחוב הרברט סמואל, עליה חלה תוכנית שאושרה לאחרונה על-ידי הוועדה המחוזית, להקמת מגדל מגורים ומלון.

בוכמן, אגב, רכש את מתחם הדולפינריום בסוף שנות ה-80 ב-5 מיליון דולר, לאחר שהדולפינריום שפעל בו נקלע לקשיים כלכליים ונסגר.

לתוכנית שקודמה לאורך השנים הוגשו התנגדויות רבות הן מצד בעלי נכסים המתגוררים בסמוך לתוכנית, ובעלי עסקים, והן מצד עמותות כמו אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון, שטענו כי בוכמן, שהזניח במשך שנים את מבנה דולפינריום זוכה מהעירייה לפרס בשווי למעלה ממיליארד שקל בעסקת חילופי קרקע המעניקה לו מגרש בבעלות ציבורית, עתיר זכויות בנייה, על חשבון הקופה הציבורית.

הוועדה המחוזית שמעה את ההתנגדויות והחליטה בדצמבר האחרון לדחות את מרביתן ולאשר את התוכנית למתן תוקף במספר תנאים. בין התנאים שגובה המגדלים לא יעלה על 25 קומות, 20% מהדירות יהיו דירות קטנות, שני המגדלים יכללו יחד 300 מקומות חנייה לציבור, ולתוכנית יתווספו 900 מ"ר שטחים עיקריים לצורכי ציבור שיירשמו על שם עיריית תל-אביב.

מנגד, קבעה הוועדה המחוזית כי הטענות בדבר התעשרותו של בוכמן והזכויות שמגיעות לקופה הציבורית, כי תבוצע תוכנית חדשה של איחוד וחלוקה בסמכות ועדה מקומית, שתחלק את זכויות הבנייה בין הגורמים בעסקה המשולשת: בוכמן, עיריית תל-אביב ורשות מקרקעי ישראל, אז יוכרע מי מהגורמים יקבל איזה נתח מזכויות הבנייה בקרקע. גם לתוכנית זו צפויות להיות מוגשות התנגדויות רבות על רקע זכויותיו של כל אחד מהצדדים בקרקע.

תגובת החברה: "חברה פרטית בבעלות משקיעים פרטיים, רבי ניסיון ובעלי שיעור קומה מישראל ומחו"ל - בהובלת הגברת אורית פרידמן ויסמן - רכשה את מלוא הבעלות בחברת השער לישראל בע"מ ממר יוסף בוכמן ובכך הפכה לבעליו של מתחם הדולפינריום שבתל-אביב.

יצוין כי התמורה ששולמה בעבור הנכס נמוכה משמעותית מהסכומים הדמיוניים, שנזרקו לחלל האוויר על-ידי מתנגדי העסקה.

"בכוונת בעלת השליטה החדשה לממש את הסכם החברה למול עיריית תל-אביב ורשות מקרקעי ישראל, אשר יביא בסופו של יום לפינויו של מתחם הדולפינריום, ובכך יתאפשר לעיריית תל-אביב ולרשות מקרקעי ישראל להשלים את תכניותיהן באזור לרווחת ולטובת הציבור הרחב, ותושבי תל-אביב-יפו - בפרט. כמו כן, יזמי החברה יפעלו להשבחת ולפיתוח המתחם החלופי בהתאם להסכם האמור".

אורית פרידמן ויסמן הינה בין הבנקאים הישראלים הבכירים בוול סטריט ואחת מהנשים הבולטות בבנק ההשקעות העולמי גולדמן זאקס. פרידמן ויסמן פרשה מהבנק כשותפה בשנת 2014, אולם ממשיכה להעניק לו שירותי ייעוץ בדגש על ישראל. פרידמן ויסמן אשר החלה דרכה בבנק לפני למעלה מ-21 שנה, הפכה בשנת 2006 לשותפה בבנק.

בשנת 2007 חנכה פרידמן-ויסמן את הסניף הישראלי והניחה את היסודות להפיכתו לבנק ההשקעות הזר הגדול בישראל. מאז ייסוד הפעילות בארץ, הצוות של גולדמן סאקס בישראל ליווה עשרות עסקאות מרכזיות במשק הישראלי ובשוקי ההון הגלובאליים.
קודם להצטרפותה לגולדמן סאקס, עבדה פרידמן ויסמן במוסדות פיננסים מסוג Merchant Banking. היא בעלת תואר JD מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב ו-MBA מבית הספר שטרן לעסקים, באוניברסיטת ניו-יורק.