ויצ"ו: הפרסומת של קפה טורקי עלית - הכי סקסיסטית ב-2014

ועדת השיפוט: הקמפיין, שנוצר בבאומן-בר-ריבנאי, "מגלם גישה מיושנת של יחסי הכוח בין גברים ונשים" ■ מנכ"ל באומן: "אין סתירה בין פמיניזם לחוש הומור"

ויצ"ו בחרה את קמפיין הפרסום של קפה טורקי עלית, באמצעות באומן-בר-ריבנאי, כקמפיין הפוגעני ביותר כלפי נשים לשנת 2014.

מדובר בסרטון המציג סיטואציה שבה גבר המועמד כשותף לדירה עומד מול שתי השותפות הגרות בה, ולמרות שהנשים נרתעות ממנו כשהוא מורה להן להכין לו קפה, הן מקבלות אותו כשותף לאחר שמסבירים להן את היתרונות הגלומים בהכנסתו לדירה - בהם הגנה מפורצים, שמירה על חניה וכדומה.

הפרסומות הסקסיסטיות נבחרו על-ידי ועדת שיפוט מקצועית המורכבת ממומחיות מגדר ותקשורת, נשות אקדמיה, עיתונות ומשפט.

דירוג הפרסומות הסקסיסטיות
 דירוג הפרסומות הסקסיסטיות

לטענת ויצ"ו, "הפרסומת של קפה טורקי עלית מגלמת בתוכה גישה מיושנת של יחסי הכוח בין גברים ונשים ואלמנט חזק של גזענות. לטענת ועדת השיפוט שבחרה את הפרסומת, הנשים מוצגות 'בהפוך על הפוך' כמין החזק, וזאת באמצעות העליונות על הגבר המזרחי. זו תפיסה פטריארכלית במהותה, שאיננה משחררת נשים. בפרסומת יש התייחסות גזענית לגבר המזרחי, שמוצלח בעבודות 'פשוטות'".

לדברי גילה אשרת, יו"רית ויצ"ו ישראל, "פרסומות העושות שימוש לרעה בדימוי ובגוף האישה מחלחלות למוחם של ילדינו ומעוותות את המציאות. ניתן לעשות שימוש במוטיבים מיניים ולשמור במקביל על הצגה מציאותית ומכבדת של נשים. אנו קוראות לכולם לאמץ עקרונות כאלה של פרסום צודק והוגן".

קמפיין "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי" של ויצ"ו מתקיים זו השנה השביעית ברציפות ומטרתו להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ולהעלות את המודעות לנזק החברתי שמסיבות פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.

פרסומות נוספות שנכנסו לדירוג הפרסומות הסקסיסטיות הנוכחי הן פרסומת בכיכובה של בר רפאלי להודי'ס של סוכנות AWESOMW, פרסומת נוספת בכיכובה של רפאלי לקרולינה למקה באמצעות ראובני-פרידן, פרסומת נוספת של ראובני-פרידן עבור חברת האופנה קסטרו ופרסומת של זרמון DDB לרשת אפריל.

יוסי לובטון, מנכ"ל באומן, מסר בתגובה: "למרות הבחירה של ויצ"ו, אנחנו עדיין מאמינים שאין סתירה בין פמיניזם לחוש הומור".