לאומי יפסיק להכיר בדוחות החברה לישראל מהרבעון השני

בנוסף, דחה הבנק את פרסום הדוח השנתי לסוף מארס, בעקבות הנחיית בנק ישראל לכלול את הדוח השנתי של החברה לישראל

רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג
רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג

בנק לאומי יפסיק להכיר בתוצאות החברה לישראל בדוחותיו, החל מדוחות הרבעון השני השנה.

היום (ד') הודיע הבנק, בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, כי בעקבות הנחיית בנק ישראל, הבנק יוותר על ייצוגו בדירקטוריון החברה לישראל ועל זכותו למינוי דירקטורים. ויתור זה, בנוסף לעובדה שלאומי ירד באחרונה לשיעור החזקה של כ-11% בחברה (לעומת 18% בעבר), לאחר שמכר חלק מהחזקותיו, יביא לכך שהחברה לישראל לא תיחשב החזקה מהותית.

המשמעות היא שתוצאות החברה לישראל לא ייכללו בדוח הרווח והפסד של לאומי החל מדוח הרבעון השני שיפורסם בחודש אוגוסט הקרוב. רק במקרה שבו לאומי יממש מניות בהחזקה זו, הרווח מאותו מימוש יירשם בדוח הרווח והפסד.

במסגרת המעבר של ההחזקה הזו להגדרה של נכס זמין למכירה, לאומי צפוי לרשום ברבעון הראשון ב-2015 גידול בהון העצמי של קרוב לחצי מיליארד שקל, בזכות שערוך ההחזקה בחברה לישראל לפי שווי השוק שלה.

משמעות ההחלטה היא שתוצאות החברה לישראל יפסיקו להשפיע על התשואה השוטפת של הבנק. נציין כי בשנים האחרונות, לא אחת הייתה לתוצאות החברה לישראל השפעה דרמטית על תוצאות בנק לאומי, לנוכח טלטלות שונות שעברו על קבוצת ההחזקות שבשליטת עידן עופר.

מצד שני, אחרי שבשנים האחרונות החברה לישראל הסבה גם לא מעט הפסדים לבנק, החל מהשנה היא דווקא אמורה להציג תוצאות טובות, וזאת בעקבות הפיצול של החזקותיה הבעייתיות יותר לתוך חברת קנון, והשארת הנכסים האיכותיים והיציבים יותר בתוך הקבוצה. אלא, שלאומי לא ייהנה ממגמה זו.

קיבל ארכה מבנק ישראל

בנוסף לכך, בנק לאומי הודיע היום כי בעקבות הוראת בנק ישראל, הוא דוחה את פרסום הדוח השנתי מה-10 במארס ל-30 בחודש. נזכיר כי בנק ישראל הורה לבנקים לפרסם את דוחותיהם השנתיים עד ל-10 במארס (זאת בעוד שאר החברות הציבוריות יכולות לפרסם עד סוף החודש).

כדי לעמוד בהוראות בנק ישראל, ולכלול את תוצאות החברה לישראל, הבנק היה כולל בדוחותיו את תוצאות הרבעון הקודם של החברה לישראל, בהתאם לסיכום עם בנק ישראל. אלא שנראה כי בנק ישראל התחרט, והחליט שהוא מעדיף שהדוח יהיה עדכני, ולכן נתן ללאומי אפשרות לפרסם עד לסוף החודש, על מנת שיוכל לכלול את הדוח השנתי של החברה לישראל.

אותו תרחיש צפוי לקרות גם בדוחות הרבעון הראשון - בעוד שכל הבנקים נדרשים לפרסם את הדוח עד ל-15 במאי, לאומי יפרסם עד לסוף אותו חודש ויכלול את תוצאות החברה לישראל לרבעון הראשון. כאמור, החל מהרבעון השני לאומי כבר לא יכלול את תוצאות החברה לישראל, ולכן יפרסם את תוצאותיו במועד דומה לשאר הבנקים.