המדינה מעמיסה על יזמים במודיעין עלויות הקמת קו רכבת

חברות נדל"ן שמתעניינות ברכישת הקרקעות שמשווקת רשות מקרקעי ישראל בימים אלה במודיעין, מוחות על העמסת העלויות שיביאו לייקור מחירי הדירות

מודיעין / צילום: תמר מצפי
מודיעין / צילום: תמר מצפי

האם הממשלה באמת מכניסה יד לכיס כדי להוריד את מחירי הדירות ? ל"גלובס" נודע כי רשות מקרקעי ישראל דורשת מיזמים לשאת בעלויות של הקמת קו רכבת במודיעין, אם יחפצו לרכוש קרקעות שמשווקת הרשות.

זאת למרות שלפני כמעט שנה, הודיעה הממשלה על הקצאת 4 מיליארד שקל לטובת הסרת חסמי תחבורה. חברות נדל"ן שמתעניינות ברכישת הקרקעות שמשווקת רשות מקרקעי ישראל בימים אלה במודיעין, מוחות על העמסת העלויות, שיביאו לייקור מחירי הדירות.

ביוני 2014, כמעט לפני שנה, הודיעו משרדי הבינוי, התחבורה והאוצר כי חתמו על הסכם בהיקף 4 מיליארד שקל, למימון 45 פרויקטים תחבורתיים שמטרתם להסיר חסמים להקמה של יותר מ-50 אלף דירות שבנייתן מתעכבת בשל העדר תשתיות תחבורתיות. ההסכם יחול בין השנים 2014-2020.

בנובמבר 2011 הצהיר שר הבינוי אורי אריאל כי יחד עם תוכניות כמו מחיר מטרה, מע"מ אפס (שבוטלה בינתיים), פינוי מחנות צה"ל ונתיב לדירה תיסלל הקמתן של 160 אלף יחידות דיור, והדגיש כי "לראשונה, ממשלת ישראל מכניסה את היד לכיס ושמה על השולחן סכום של 4 מיליארד שקל בשנה על מנת להוריד את מחירי הדיור".

אלא שמעיון במכרז שפרסמה לאחרונה רשות מקרקעי ישראל לשיווק ארבעה מתחמי מגורים במודיעין (אזור המע"ר), המיועדים להקמת 420 דירות, נוספה דרישה חדשה לתשלום מעבר לעלות הקרקע, הפיתוח, והקמת מוסדות ציבור והיא "דרישה להשתתפות בהקמת קו הרכבת".

מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי מדובר בחיבור תחבורתי של מודיעין לקו הרכבת המהיר שמוקם בימים אלה ושעתיד לחבר בין תל אביב לירושלים באמצעות רכבת מהירה. היזמים שמתעניינים במכרז מברכים על החיבור התחבורתי, אך מוחים על העמסת עלויות חיבור הקו במחיר שיידרשו לשלם כדי לזכות במכרז.

"שרי הממשלה יודעים כל הזמן להגיד שהם פועלים להורדת מחירי הדירות, אבל בפועל, עושים פעולה הפוכה", אמר היום אחד היזמים שהתעניינו במכרז, "לא ייתכן שבצד ההצהרות הממשלה מספרת שהיא מכניסה יד לכיס, אך בפועל מעמיסה את ההוצאות על היזמים, ואלה כמובן יועמסו על מחירי הדירות. עלויות הפיתוח והקרקע במודיעין גבוהות גם ככה, והעמסת עוד ועוד עלויות נוספות, היא בטח לא הדרך להוריד את מחירי הדירות".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "הפרויקט קשת מודיעין נכלל בהסכם נתיב לדירה שנחתם ביוני על ידי הממשלה. מדובר על פרויקט תחבורתי שעתיד לתרום רבות לקידום העיר ולמשיכת אוכלוסייה. עלות הפרויקט עומדת על 360 אלף שקל עבור כלל 12,500 יחידות דיור במודיעין. עלות הקרקע והפיתוח מהוות מקשה אחת. ככל שעלות הפיתוח גבוהה יותר, הצעות היזם בגין הקרקע נמוכה יותר. למעשה המדינה היא זו שסופגת את עלות הפיתוח, כי התקבולים שלה בגין הקרקע נמוכים יותר".