זו הסיבה לזינוק של 18% במניית קרדן NV היום בבורסה

החברה השלימה בסוף השבוע את המהלך הראשון במכירת פעילות טיהור המים שלה בסין ■ היקף העסקה צפוי להגיע ל-149 מיליון דולר, וחלק מהסכום יועבר למחזיקי האג"ח

שוקי אורן / צלם: איל יצהר
שוקי אורן / צלם: איל יצהר

חברת ההחזקות קרדן אן.וי השלימה בסוף השבוע את המהלך הראשון לצמצום פעילותה בסין, ומכרה את השליטה (75%) בחברת KWIG, המרכזת את פעילות טיהור המים שלה בסין, לחברת התשתיות הסינית CGGC. במקביל, הודיעה קרדן אן.וי. על פרישתם של שני מנהליה הבכירים בסין, אלון שלנק וארז אפלרוט. מניית קרדן אן.וי זינקה היום 18% לשווי של כ-155 מיליון שקל.

שלנק ייסד לפני יותר מעשור את פעילות הנדל"ן של הקבוצה בסין, שמרוכזת בחברה הבת קרדן לנד צ'יינה, ושמתמחה בהקמת שכונות מגורים ומרכזים מסחריים. מאז הקמת חברת הנדל"ן החזיק שלנק בתפקיד היו"ר, ואת הניהול השוטף הוא הפקיד בידיו של אפלרוט. יחד הובילו השניים את פיתוח הפעילות שהפכה לרגל המרכזית של קרדן אן.וי, שבשליטת יוסף גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר.

שלנק, שעלה לכותרות כשגרף בשנת 2011 שכר בעלות של 28.7 מיליון שקל (בעיקר תשלום מבוסס מניות), שימש במקביל כיו"ר KWIG, שמפעילה 11 מתקנים לטיפול בשפכים ולטיהור מים, ופעלה עד כה כחברה בת של תהל גרופ, הנמצאת בבעלותה המלאה של קרדן אן.וי.

ביום שישי דיווחה תהל כי קיבלה 68 מיליון דולר, המהווים 90% מתמורת השלב הראשון של העסקה (שבו נמכרו 75% מהמניות). בתוך עשרה ימים היא תקבל תשלום נוסף של 7.5 מיליון דולר. נוסף על כך פרעה KWIG לתהל הלוואות בעלים בהיקף של 48.5 מיליון דולר.

בשלב השני, שאמור להתבצע עד יוני, יימכרו ל-CGGC עוד 25% ממניות KWIG תמורת 25 מיליון דולר. תמורת העסקה (סה"כ 149 מיליון דולר) תשמש את תהל בפעילותה השוטפת, וכן לצורך פירעון חובותיה לקרן פימי, שעומדים על כ-25 מיליון דולר.

סכום של כ-65 מיליון אירו מתוך התמורה תעביר תהל לקרדן אן.וי, לצורך לתשלומי קרן וריבית למחזיקי איגרות החוב של האחרונה, בהתאם להסכמות שהושגו עם נציגי מחזיקי האג"ח בחודש שעבר. העסקה אמורה לייצר לקרדן אן.וי רווח הון (נטו) של כ-5 מיליון אירו, אולם לדברי החברה, השלכותיה עדיין נבחנות.

מקרדן אן.וי נמסר, כי שלנק ואפלרוט ביקשו כבר בעבר לפרוש מתפקידיהם, אולם התבקשו להישאר עד להשלמת העסקה הנוכחית והעסקה למכירת יתרת ההשקעה בקניון גלריה צ'נגדו, שעליה דווח לפני חודשים אחדים. את מקומו של אפלרוט ימלא מעתה וולטר ואן דאם, ששימש עד כה כמנכ"ל KWIG, בעוד שאת תפקידיו של שלנק ימלא שוקי אורן, מנכ"ל קרדן אן.וי.

אורן ציין כי עיתוי השינויים נובע מהשלמה מוצלחת של מכירת קניון גלריה בעיר צ'ינגדו לפני כשלושה חודשים, ומכירת KWIG כעת. לדבריו, העסקה הנוכחית "תוכל לשמש את צורכי המזומן של קרדן אן.וי עד 2017, בהתאם למתווה עקרונות ההסדר שאושר על-ידי מחזיקי איגרות החוב של החברה".

לקרדן אן.וי חוב של כ-1.6 מיליארד שקל (368 מיליון אירו) למחזיקי האג"ח שלה מסדרות א' וב', וזאת מבלי לכלול תשלומי ריבית צפויים של 230 מיליון שקל (53 מיליון אירו) בתקופת החוב. על פי המועדים המקוריים, הייתה החברה אמורה לפרוע תשלום קרן לשתי הסדרות בחודש שעבר, שנדחה זמנית לקיץ, עד להשלמת הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח.

במסגרת הסדר החוב הסכימו הצדדים לדחות את כל אחד מתשלומי הקרן ב-24 חודשים, למעט שני התשלומים האחרונים של סדרה ב' (2019-2020), שיוכפלו עקב דחיית התשלומים הקודמים. בתמורה, הסכימה החברה להעלות את הריבית על שתי הסדרות, ולהקצות 12% ממניותיה למחזיקי האג"ח. עם זאת, השלמת המימוש הנוכחי ישמש לפירעון חלק מהחוב מיד לאחר שמחזיקי האג"ח יחליטו על שינוי כתב הנאמנות, שקובע את תנאי ההלוואה בינם לבין החברה המנפיקה.

אורן ציין עוד, כי האתגרים בסין לא הסתיימו, וכי פני החברה נשואות להשלמת הפרויקט בעיר הנמל דליאן, ולהמשך פיתוח שכונות המגורים בערים נוספות בסין. הפרויקט בדליאן כולל קניון וחמישה מגדלים, מתוכם שניים כבר נמכרו בשלמותם. הקניון כבר היה אמור להיפתח אשתקד, אולם פתיחתו מתעכבת, ותתוזמן במקביל למועד פתיחת תחנת הרכבת התחתית הסמוכה, שמתוכננת לחודש הבא.

מגדל שלישי בפרויקט בדליאן נבנה כעת ממש מעל הקניון, וכיום מתנהלים מגעים למכור גם אותו בשלמותו לרשת שתפעיל אותו כדירות שירות קטנות. שני הבניינים הנוספים מיועדים לפי התוכנית המקורית לשמש למגורי יוקרה, ובנייתם אמורה להתחיל במחצית השניה של 2015. עם זאת, מאחר שמדובר ברכיב המסוכן של הפרויקט, תידרש הנהלת קרדן לקבל בחודשים הקרובים החלטה אם להתחיל לבנות כבר השנה, או לדחות את תחילת הבנייה בשנה-שנתיים.

בקרדן רואים את הערך המוסף של החברה בבניית קניונים, ולכן בתחום המגורים בסין הם אינם מתכוונים לרכוש קרקעות נוספות, ויבחנו הן אפשרות של השלמת מלוא הבנייה בעתודות הקרקע הקיימות, והן את האפשרות למכור את הפעילות, אם תתקבל הצעה ראויה לכך. החברה מתכננת להקים קניונים נוספים, אולם רק לאחר שתפרע 55% מהחוב למחזיקי האג"ח.