בלקסטון תרכוש את מגדל וויליס בשיקגו ב-1.5 מיליארד דולר

המגדל בן 110 הקומות הוא הבניין השני בגובהו בארה"ב אחרי מרכז הסחר העולמי וואן במנהטן ■ רוב האנליסטים אומרים ששוק הנדל"ן הנוכחי הרבה פחות מוקצף מכפי שהוא היה בשנות הבועה 2006-2007

מגדל וויליס בשיקאגו / צילום: בלומברג
מגדל וויליס בשיקאגו / צילום: בלומברג

חברת השקעות הנדל"ן הגדולה בעולם, בלקסטון, עומדת לקנות את אחד הבניינים הידועים בעולם, מגדל וויליס בשיקגו, תמורת 1.5 מיליארד דולר בעסקה שתיחתם השבוע, לפי מקורות יודעי דבר.

המגדל בן 110 הקומות, שידוע יותר בשמו הקודם, מגדל סירס, הוא הבניין השני בגובהו בארה"ב אחרי מרכז הסחר העולמי וואן במנהטן.

הקנייה המתוכננת של המגדל מגיעה על רקע הרנסנס שעוברות ערים רבות בארה"ב עם ירידת שיעורי השטחים המשרדיים הפנויים. בניינים מפורסמים כמו אמפייר סטייט בילדינג בניו יורק או וויליס בשיקגו הם גם נכסי תיירות, שמושכים עד מיליון מבקרים בשנה, שמוסיפים להכנסות הבעלים שלהם.

כמה חברות שעברו לפרברי ערים חזרו בהן לאחרונה והן חוזרות למרכזי הערים, ולדעת בלקסטון המגמה הזו תימשך.

המחיר הצפוי, או לכל הפחות גובה ההצעה של בלקסטון למגדל וויליס צפוי לעורר מחדש את הוויכוח בשאלה אם שוק הנדל"ן הפך לבועתי מדי בחודשים האחרונים על רקע הריביות הזולות. ערכי הנכסים עלו בתלילות כתוצאה מעלויות ההלוואות הנמוכות. בלקסטון ניצלה את המגמה הזו כדי למכור כמה מנכסיה, כמו מלון הדגל וולדורף אסטוריה בניו יורק, ובנייני משרדים בחודשים האחרונים.

אך רוב האנליסטים אומרים ששוק הנדל"ן הנוכחי הרבה פחות מוקצף מכפי שהוא היה בשנות הבועה 2006-2007. שוק ניירות הערך בגיבוי משכנתאות לבניינים מסחריים הנוכחי עדיין רחוק מהשוק של השנים ההן, וכלכלת ארה"ב מתחזקת כעת, ולא מצויה על סף מיתון כפי שהייתה ב-2007. עם זאת, כאשר הריביות יתחילו לעלות, קצב התייקרות הנדל"ן צפוי להיות מתון בהרבה, ואולי אפילו תיתכן ירידת מחירים.

המגדל שנבנה על ידי רשת בתי הכלבו סירס רובאק ב-1970 קיבל את שמו החדש בצורה שנויה במחלוקת: חברת הביטוח וויליס שכרה בו שלוש קומות ושילמה תמורת הזכות שהמגדל ייקרא על שמה.

הבניין החליף בעלות בפעם האחרונה ב-2004, כאשר חברת הביטוח מטלייף מכרה אותו לקבוצת משקיעים פרטיים שכללה את ג'וזף שטריט ב-840 מיליון דולר. המשקיעים הללו עומדים כעת לגרוף הון על השקעתם.

בלקסטון היא אחת מחברות הנדל"ן הפעילות ביותר, עם תיק עולמי של נכסים בשווי 81 מיליארד דולר. כתוצאה מהצלחתה, ג'ון גריי, מנהל חטיבת הנדל"ן שלה, נחשב לאחד המועמדים לניהול כל החברה.

רכישת מלונות הילטון על ידי גריי, כאשר הבום בשוק התקרב לקיצו, הייתה אולי ההשקעה היחידה הרווחית ביותר בנדל"ן מאז ומעולם.