עובדי כיל חסמו כבישים בת"א וניסו לפרוץ למשרדי ההנהלה

העובדים, שמוחים על כוונת החברה לפטר 140 עובדים, חסמו כבישים בת"א - רחוב הארבעה, קרליבך ואבן גבירול ■ צפו בתמונות מההפגנה הסוערת ■ וכיל? היא עוברת להתקפה אישית נגד מוביל המחאה, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן

כיל / צילום: דוברות ההסתדרות
כיל / צילום: דוברות ההסתדרות

עובדי כיל בדרום הפגינו היום (ג') בת"א במחאה על כוונת החברה לפטר 140 עובדים במה שהיא מגדירה "התייעלות". העובדים החלו בהפגנות סמוך למשרדי החברה ברחוב הארבעה בת"א ולפי דיווחים הם אף ניסו לפרוץ למגדל שבו ממוקמת ההנהלה והתעמתו עם כוחות הביטחון.

בהמשך העובדים המשיכו לצעוד לכיוון רחוב קרליבך, בליווי כוחות משטרה ומג"ב גדולים, ואח"כ לרחוב אבן גבירול - ומאות העובדים חסמו את הצירים המרכזיים האלה לתנועה.

כיל / צילום: דוברות ההסתדרות
 כיל / צילום: דוברות ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הנחה אתמול את ראשי הוועדים בדרום להיערך לקראת שביתה שתחל ביום חמישי הקרוב, ותכלול את נמלי הים באשדוד ובאילת, רכבת ישראל בדרום, הרשויות המקומיות, משרדי הממשלה, בתי החולים הממשלתיים בדרום ומפעלים ומקומות עבודה נוספים במגזר הציבורי והפרטי.

התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר ביקשו למנוע את השביתה, בטענה כי ייגרם נזק עצום למשק. מנגד, בהסתדרות ובוועדי העובדים טוענים כי הפיטורים הצפויים בכיל הם חלק ממשבר תעסוקה חמור ומתמשך בדרום, ולכן יש הצדקה לקיום השביתה הכללית.

ניסנקורן אמר אתמול, כי "לא נשלים עם המצב ולא ניתן יד להרחבת מעגל האבטלה. על מדינת ישראל להפעיל את מניית הזהב ולדאוג לעובדיה של קבוצת כיל. המאבק להצלת הדרום הוא מאבק של כל אזרחי ישראל אשר לא מוכנים לאבד על הפנים החברתיות של המדינה. לא מוותרים על הדרום".

יו"ר הוועד במקום אמר כי העובדים לא יפסיקו במחאות ובהפגנות ואף יעלו מדרגה בחומרתן. לדבריו, "לא נפסיק עד שנבעיר את כל הדרום - ואף נשבית אותו החל מיום חמישי הקרוב בגיבוי ההסתדרות".

בתגובה, כיל עוברת להתקפה אישית אישית נגד מוביל המחאה, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. מהחברה נמסר היום, כי ניסנקורן "מעודד, תומך, מעניק חסות ומשתתף בהפגנות בהן נעשית השוואה בין אירן לעידן עופר; וחמור מכך, נעשות בהן שימוש ב'שיח שואה' המשווה את מנהלי כיל לנאצים ולעוזריהם".

לדברי החברה, "כיל מכבדת את זכות השביתה של עובדיה ואת חירותם להפגין ולמחות, אך היא קוראת להסתדרות ולעובדים להקפיד על קיום החוק והכללים המקובלים, שלעתים מופרים ברגל גסה. כמי שמוביל באופן אישי את מאבק העובדים, כיל רואה ביו"ר ההסתדרות אחראי לתופעה חמורה זו, ולמרות פנייה אישית אליו דבר לא נעשה. כיל קוראת שוב ליו"ר ההסתדרות לדאוג באופן אישי כי תופעה זאת תיפסק לאלתר".

כיל / צילום: דוברות ההסתדרות
 כיל / צילום: דוברות ההסתדרות

עובדי כיל בגיבוי ההסתדרות מוחים נגד כוונת ההנהלה לפטר כבר מספר שבועות על המהלך של ההנהלה. בהסתדרות טוענים כי חברה שמרוויחה מיליארדי שקלים בשנה, ושבכירי משתכרים בעלות מיליוני שקלים בשנה, אין סיבה לפטר עובדים וכי המהלך הוא כ"נקמה" על מסקנות ועדת ששינסקי 2 שכירסמה ברווחי החברה. החברה, מנגד טוענת כי מגזר הברום שבו היא רוצה לקצץ בעובדים, הוא הפסדי ולכן מדובר בהתייעלות גרידא.

בתקופה האחרונה עולות לקריאות למדינה להפעיל את מניית הזהב שלה כדי למנוע את הפיטורים ובמשרד האוצר אף דרשו מכיל הבהרות לפעולות הנוגדות את תנאי מניית הזהב. עובדי כיל טוענים כי החברה לא פנתה למדינה ולו פעם אחת בשבע השנים האחרונות כדי לבקש את אישורה להעברת פעילויות שלה לחו"ל, למרות שלטענתם הדבר היה מתחייב מתנאי מניית הזהב. מכיל נמסר כי "אין שום קשר בין מניית הזהב של המדינה בכיל לבין הניהול השוטף של המפעלים והצורך בתכניות התייעלות במפעלי החברה".

בתחילת פברואר פתחו 800 עובדי תרכובות ברום בשביתה במחאה על מכתבי פיטורים ששלחה ההנהלה ל-140 עובדים. כשבועיים לאחר מכן בפתחו גם כ-1,200 עובדי מפעלי ים המלח בשביתה לאחר שההנהלה סירבה להסיר את האיום לפטר 135 מעובדיה. אל מחאתם של עובדי קבוצת כיל הצטרפו רבים ברחבי הארץ, ובכמה עיריות בדרום אף התקיימו שביתות הזדהות.

הפגנת עובדי הדרום מול מטה ההנהלה של קבוצת כיל / צילום: דוברות ההסתדרות
 הפגנת עובדי הדרום מול מטה ההנהלה של קבוצת כיל / צילום: דוברות ההסתדרות