נדחתה תביעת עו"ד שלמה כהן נגד המשטרה: "עוכב כדין"

כהן, יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר, התווכח עם נהג מונית, וזה הזעיק את המשטרה שעיכבה את כהן לחקירה ■ כהן תבע מהמשטרה חצי מיליון שקל בטענה כי עוכב שלא כחוק ■ המדינה: "תביעה קנטרנית וטורדנית"

שלמה כהן / צילום: איל יצהר
שלמה כהן / צילום: איל יצהר

שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, אושרי פרוסט-פרנקל, דחתה היום (ג') את התביעה הנזיקית בסך חצי מיליון שקל שהגיש ד"ר עו"ד שלמה כהן, יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, נגד שוטר במשטרת ישראל ונגד המשטרה והמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה. זאת, בטענה כי במהלך אירוע שהתרחש בשנת 2011 ולאחר שכהן התעמת עם נהג מונית שהסיע אותו למשרדו, עוכב כהן על-ידי המשטרה באופן לא חוקי.

השופטת דחתה באופן גורף את טענותיו של כהן ופסקה כי השוטרים פעלו כראוי בנסיבות העניין, וכך גם מח"ש והפרקליטות, שבדקו את התנהלות השוטרים בעקבות תלונותיו של כהן ומצאו כי לא נפל דופי בהתנהלותם.

בית המשפט קבע כי העיכוב של כהן על-ידי המשטרה "נבע מאי-ציות להוראות שוטר והעלבת שוטר בעת מילוי תפקידו, מה שהצדיק את עיכובו של כהן".

עוד לדברי השופטת, הואיל וכהן הפריע לשוטר במילוי תפקידו, לא ציית להוראותיו והעליב אותו - הוא עוכב כדין.

באשר לטענות שהעלה כהן ולפיהן תלונותיו ביחידה לתלונות הציבור במשטרה, במח"ש ובפרקליטות טויחו - כתבה השופטת כי "אני מוצאת שהשוטרים פעלו כראוי בנסיבות העניין כפי שתוארו בפסק הדין. משכך, גם הגופים שבדקו את התנהלות השוטרים, בהתאם לתלונות התובע, פעלו נכון משלא מצאו דופי בהתנהלות השוטרים".

ויכוח עם נהג מונית

תחילת הפרשה המעט מוזרה ב-1 באוגוסט 2011, אז נסע עו"ד שלמה כהן במונית שהזמין מתחנת המוניות "קסטל". במהלך הנסיעה ביקש כהן מהנהג דוד אבוחצירא, שהסיעו למשרדו ברחוב אבן גבירול בתל-אביב, להנמיך את עוצמת הרדיו שהפריעה לכהן לדבר בטלפון הנייד.

הנהג סירב לבקשה, וכאשר כהן אמר לו שהרדיו מפריע לו לשוחח, ענה הנהג: "אתה מפריע לי לשמוע רדיו". לאחר זמן מה הנהג עצר את המונית וביקש מכהן לפנות את הרכב. כהן סירב, והנהג הזעיק את המשטרה.

שני שוטרים הגיעו למקום, ועם הגעתם יצא הנהג ושוחח עמם. באותה עת שוחח כהן עם פקח המשמעת של תחנת "קסטל" והתלונן על הנהג.

בהמשך דרש ממנו השוטר לפנות את חפציו ולשלם לנהג. כהן בתגובה טען בפני השוטר כי על-פי החוק על הנהג להסיעו למחוז חפצו. במהלך המשפט הוא הוסיף וטען כי על-פי תקנות התעבורה קיים איסור על הפעלת מקלט בקול רם, וחובה על נהג להנמיך את קול הרמקולים לבקשת נוסע.

בסופו של דבר, ולאחר שכהן ניסה להסביר לשוטר שהוא טועה, הודיע לו השוטר כי הוא מעוכב והורה לו להתלוות אליו לתחנת המשטרה, תוך שאמר לנהג: "בוא תגיש תלונה".

בתחנת המשטרה הושב כהן במסדרון ולאחר זמן קצר הועבר לתא מעצר, ודלת הסורג ננעלה. לאחר זמן מה הציעו לו השוטרים לשלם לנהג המונית ו"לסגור את העניין", שאם לא כן יואשם בקבלת דבר במירמה, אך כהן סירב. לאחר מכן העובר כהן לחקירה בפני חוקר בשם יצחק אורנשטיין, ולטענתו הוא עוכב בתחנת המשטרה 4 שעות עד לשחרורו, שבמהלכן לא נערכה כל פעולת חקירה.

לאחר המקרה הגיש כהן תלונה ליחידה לתלונות הציבור במשטרה, אשר דחתה אותה לגופה. בנוסף הגיש כהן תלונה למח"ש, אשר דחתה אותה מאחר שהמסגרת המתאימה לבירור תלונותיו היא היחידה לתלונות הציבור. בהמשך הגיש כהן גם ערר על דחיית תלונתו במח"ש לפרקליטות המדינה, אשר נדחה גם הוא, ולכן גם תבע את הגורמים הללו בטענות ל"טיוח" תלונותיו.

בתביעה שהגיש לבית משפט השלום טען כהן בין היתר כי המשטרה והשוטר פעלו לא בסמכות ופגעו בחירותו, כי נכלא ללא סמכות, וכי נגרמו לו נזקים בסך 1.3 מיליון שקל. לצרכי אגרה כהן כימת את התביעה ותבע חצי מיליון שקל בלבד.

"תביעה קנטרנית וטורדנית"

המדינה טענה מנגד כי מדובר בתביעה קנטרנית וטורדנית שהחלה בסכסוך של התובע עם הנהג על תשלום של 26.30 שקל ועל עוצמת הרדיו ברכב, ואלמלא התנהגות התובע במפגש עם השוטרים, האירוע היה מסתיים תוך דקות. אלא שהתובע התייחס לשוטר בזלזול, העליב אותו וסירב להישמע להוראותיו לפנות את המונית, ועל כך עוכב ונחקר.

השוטר שהעיד במשפט טען כי כהן התייחס אליו בכוחניות, דיבר בצורה מתלהמת ובוטה, הטיח בו העלבות והאשמות לכל אורך האירוע וסירב להישמע להוראותיו.

בפסק דינה המנומק דחתה השופטת את טענות כהן אחת לאחת. ביחס לטענתו כי השוטרים התנהלו כלפיו בצורה לא תקינה, השופטת קבעה כי "העיכוב נבע מאי-ציות להוראות השוטר בעת מילוי תפקידו, מה שהצדיק את עיכובו של כהן".

לגבי הטענות של כהן בדבר מקום ומשך העיכוב, פסקה השופטת: "לא מצאתי פגם בעיכובו של התובע בחדר המעוכבים לחקירתו. לשם כך נועד חדר זה, ובין היתר, השהייה בו מונעת מהיוצאים והבאים לתחנה לדעת אודות המעוכבים. גם לא מצאתי פגם בזמן שהיית התובע בחדר העיכוב, כאשר היה צורך בקבלת אישור קצין בכיר לחקירת התובע כעורך דין".

יצוין כי התביעה האישית שהגיש כהן נגד השוטר סולקה כבר בשלבים ראשונים של הדיון.

את התיק ניהלה מטעם המדינה עו"ד שרון דרורי מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי).

"תקרית אלימה"?

עו"ד ד"ר שלמה כהן נחשב לאחד מהמומחים הגדולים בארץ בקניין רוחני, והוא הבעלים של פירמת עורכי דין המונה כ-80 עובדים. כהן גם שימש בעבר כראש לשכת עורכי הדין.

האירוע שבו התעמת כהן עם נהג מונית ועם המשטרה הוא רק אחד המקרים שבהם עלה שמו של כהן בעת האחרונה בהקשר שאינו חיובי. לפני מספר שבועות נחשף כי בתוך משרדו של כהן התגלע עימות חריף בין כהן לבין עו"ד ליעד וטשטיין, שהיה יד-ימינו במשך כשני עשורים ועזב את הפירמה בטריקת דלת ביחד עם עוד 5 עורכי דין שכירים. הסכסוך שמתנהל בין כהן ווטשטיין בבית הדין לעבודה כולל טענות קשות מצד שני הצדדים.

בין היתר טוען וטשטיין ל"תקרית אלימה" שאירעה בין השניים, שבמהלכה דחף אותו עו"ד כהן וצווח עליו בנוכחות עובדים במשרד.

מנגד טוען כהן, בין היתר, כי וטשטיין היה זה שנהג באלימות כשדחף עובדת ניקיון שהייתה בהריון, מאחר שרעש שואב האבק ליד דלת חדרו הפריע לו.