"המטרה שלנו כמדינה היא לייבש את מוכרי הדירות יד שנייה"

שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד הבינוי, השתתף בכנס שערך אתר מדלן ואמר כי "אם הייתי יכול לשווק עכשיו 10,000 יחידות דיור בראש העין...המחירים היו יורדים" ■ לפיד: המחירים התחילו לרדת אך נתניהו חשש שנצליח

שלמה בן אליהו / צילום: ששון תירם
שלמה בן אליהו / צילום: ששון תירם

"באוקטובר האחרון, לראשונה מאז 2007, מחירי הדיור הראו לראשונה איתות של התייצבות ושינוי מגמה. הבעיה הייתה שנתניהו הבין שזה עובד, והיות שהוא לא מוכן שאנשים יצליחו לידו, הוא עצר הכל והלך לבחירות. לא בגלל שהוא חשש שניכשל. עם זה אין לו בעיה. אלא מפני שהוא חשש שנצליח". את הדברים האלה אמר אמש (ב') שר האוצר לשעבר יאיר לפיד בכנס שערך אתר מדלן במכללה למנהל, אשר הפגיש רוכשי דירות עם בעלי תפקידים שהיו אחראים על שוק הנדל"ן בשנים האחרונות.

"במשך שנים ממשלות ישראל לדורותיהן הביטו מהצד על משבר הדיור ולא עשו שום דבר" הוסיף לפיד. "בשנה ושמונה חודשים שעמדתי בראש קבינט הדיור, בנינו ובנינו, כי זה הדבר שיוריד את מחירי הדיור - לבנות מעבר לגידול הטבעי, להגדיל את ההיצע באופן דרמטי, גם למכירה ולגם להשכרה".

שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד הבינוי דיבר גם הוא בכנס, והתייחס לתכנית מחיר מטרה ששווקה השבוע לראשונה בראש העין: "המטרה שלנו כמדינה היא לדחוף אנשים לקנות דירות חדשות מקבלנים, ועל ידי זה לייבש מוכרי דירות יד שנייה, לתת להם לחכות ולאלץ אותם להוריד מחירים". לדברי בן אליהו, כיום רק רבע מכלל 100 אלף עסקאות הדיור שנערכות בשנה הן לרכישת דירה חדשה מקבלן.

הוא הוסיף כי דירה במחיר מטרה תחסוך לדייר 300-400 אלף שקלים ביחס לדירה יד שנייה, וגם מי שלא יזכה בהגרלה בראש העין או במודיעין, יבחר להמתין להגרלה הבאה כעבור כמה חודשים: "ברגע שהמתנתם", פנה לקהל, "המחירים ירדו. אם לא תאמינו לממשלה ותגידו 'המחירים עולים, אז נקנה כבר עכשיו דירה בריבית נמוכה', תגדילו את הביקוש ותגרמו לעליית מחירים".

מנכ"ל משרד הבינוי הוסיף כי תכניות מחיר מטרה, הורדת מע"מ או מענקים אינן יכולות להיות תשובה מספקת למצוקת הדיור, וכי הפתרון לה טמון בהגדלת ההיצע. "אם הייתי יכול לשווק עכשיו 10,000 יחידות דיור בראש העין במקום 2,000, ובמודיעין עוד 30,000, המחירים היו יורדים. אז למה אני לא מצליח? פשוט כי אין לי את המוצר שאותו אני צריך למכור, שזה מלאי קרקעות מתוכננות עם קרקע ייעודית למגורים. כרגע, את כל המלאי שיש לנו במחסנים שמנו על השולחן".

 

עוד התייחס בן אליהו בדבריו להחלטת ממשלת אולמרט ב-2007 להפסיק לתכנן בנייה למגורים במרכז הארץ, כדי להסיט את הרוכשים לרכישת דירות ביישובי הפריפריה: "מה לעשות שאנשים לא מקשיבים להחלטות ממשלה, והעדיפו לגור במחסנים, בדירות מפוצלות ואצל החותנת, ובלבד שלא בחצור או בירוחם".

אמיר וינשטוק, מנכ"ל מדלן, אמר כי "מטרת הכנס היא להפגיש רוכשים עם מקבלי החלטות, לסקור את מצב השוק ולתת לרוכשים מידע שיעזור להם בתהליך הרכישה. מעבר למידע שיינתן, ובשל הסמיכות לבחירות, הבאנו גם אנשי מפתח בשוק הדיור שכיהנו בזמן הממשלה האחרונה, כדי שהרוכשים יוכלו לשאול אותם באופן ישיר מה ניסו ומנסים לעשות פה כדי לטפל במשבר, ואיך רואה אותו מי שיושב בצד השני".

והרוכשים? אלה באו לכנס בלי הרבה ציפיות מהדוברים, אך כן עם עניין בתכניות הממשלתיות להורדת המחירים: "זו הדירה הראשונה שלנו", אמרו ל"גלובס" חגי ושמואלה, זוג צעיר בשנות השלושים המוקדמות לחייהם. "למרות שאנחנו מקבלים תמיכה רבה מההורים, אנחנו מתעניינים בפרויקט מחיר מטרה במודיעין, ומקווים לשמוע עליו כאן". "אנחנו לא מחפשים דירה", אמרה משתתפת אחרת, "אבל באתי עם בעלי לשמוע פתרונות למצב הדיור, כי הוא לא הגיוני, וזה לא יכול להימשך ככה".