"מני נפתלי היכה עובדים באגרופים וזלזל בשרה נתניהו"

תצהירים שהגישה המדינה: "במספר הזדמנויות הוא שפך מים בפרוזדור כאשר ידע שהגברת נתניהו צריכה לעבור, והיה אומר לעובדים: 'אני מת שתחליק'"

מני נפתלי / צילום: אוריה תדמור
מני נפתלי / צילום: אוריה תדמור

בהתאם להחלטות בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, הגישה היום (ג') המדינה תצהירי תשובה במענה לתביעה שהגיש מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה נתניהו ונגד המדינה.

עם זאת, למרות שנפתלי מבקש לזמן את גברת שרה נתניהו לעדות, ולמרות שזימונה אושר על-ידי בית הדין לעבודה, נמנעה הפרקליטות מלהגיש היום תצהיר עדות של שרה נתניהו.

לטענת המדינה, "באשר לגברת נתניהו, כזכור, עדותה התבקשה על-ידי התובע. מלכתחילה סברו הנתבעים כי אין מקום ואין צורך לזמן את אשת ראש הממשלה למתן עדות בתיק זה, וכי ניתן להסתפק בעדים אחרים שיובאו מטעם הנתבעים. מסקנה זו מתחזקת לנוכח התצהירים המוגשים היום לבית הדין, אשר יש בהם כדי לתת מענה לכל טענות התובע ולכל הנטען בתצהירים שהוגשו מטעמו".

לפי הודעת הנתבעים, "בנסיבות אלה חוזרים הנתבעים על עמדתם כי אין כל צורך בעדותה של הגברת נתניהו. יחד עם זאת, לנוכח בקשת התובע לזמן את הגברת נתניהו למתן עדות, הרי שאם בית הדין הנכבד יסבור גם כיום, ולמרות הגשת התצהירים המצורפים, כי יש צורך בעדותה - הרי שמבחינת הנתבעים אין כל מניעה שהגברת נתניהו תתייצב למתן עדות במועד ההוכחות, והנתבעים אינם רואים צורך בהגשת תצהיר של הגברת נתניהו מטעמם".

המדינה הגישה תצהירי עדות של רן ישי, סמנכ"ל למנהל ומשאבי אנוש במשרד ראש הממשלה; עזרא סיידוף, סמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה; נעמי מן, ראש אגף משאבי אנוש במשרד ראש הממשלה; ואיילת קדוש, סגנית מנהלת אגף בכיר (מערכת הביטחון) בנציבות שירות המדינה.

כן הוגשו תצהירים של יניב סויסה, מנהל תחום בכיר (משכורת) במשרד ראש הממשלה; שלום שמיר, ראש יחידת מגן במשרד ראש הממשלה; עפרה שמעון, עובדת לשעבר במעון ראש הממשלה; ואמנון זכאי, אב בית לשעבר במעון ראש הממשלה.

סיידוף: "יחסי האנוש של נפתלי היו לא טובים"

התצהיר המרכזי שהוגש הוא של עזרא סיידוף. בתצהירו דחה סיידוף את טענות נפתלי נגדו, נגד שרה נתניהו ונגד המעון.

ביחס לטענות של נפתלי כי שרה נתניהו התעמרה בו והתבטאה כלפיו בגזענות, כתב סיידוף: "לא הייתי עד לגילויי גזענות והתבטאויות גזעניות כאלה או אחרות. כמו כן, נפתלי לא טען בפניי שברצונו לסיים את העבודה בשל כך. גם ביום העבודה האחרון של נפתלי הוא שב ואמר כי אם יקבל תקן, הוא יישאר כאב בית".

לדברי סיידוף, "נפתלי לא התאים להיות מנהל במעון ולא התאים לשמש כאב בית. הוא לא ניהל את העובדים כמצופה מאב בית, לא סידר את העבודה בצורה שוויונית וסבירה, וככל הנראה משיקולים אישיים דאג לשבץ את עצמו במרבית התורנויות בבית".

לפי התצהיר, מתלונות של עובדים אחרים נודע לסיידוף כי "יחסי האנוש של נפתלי איתם לא היו טובים. נפתלי נהג כלפיהם בזלזול, בשחצנות וגרם להם לעזוב את הבית".

עוד טוען סיידוף כי נפתלי שהה במקרים רבים מחוץ למעון על דעתו והעביר דיווחים על שעות עבודה רבות, למרות שלא היה צורך בנוכחותו בשעות הללו.

כמו כן דחה סיידוף את הטענה כי הובטח לנפתלי להיקלט כעובד מדינה. "כבר במועד קליטתו נאמר לנפתלי כי הוא נקלט כממלא-מקום, וכל עוד לא יעבור מכרז, הוא יאייש את המשרד כממלא-מקום ולא כעובד קבוע", כתב סיידוף.

סיידוף גם העלה טענות קשות נגד תפקודו של נפתלי, ובין היתר כתב בתצהיר כי נפתלי נתן לאשתו להשתמש ברכב שהוקצה לו לצורכי עבודתו - "דבר שהיה אסור מכל וכל".

"נהג לאיים על העובדים"

בתצהירים נטען כי נפתלי התנכל לכאורה לעפרה שמעון. כך, אמנון זכאי טוען כי "בין התובע לבין יתר העובדים במעון ראש הממשלה היו מריבות רבות. התובע נהג לריב איתי ועם יתר העובדים, להפריע לנו במהלך העבודה ולזלזל בנו לעיתים תכופות. כך, למשל, היה התובע מלכלך את המטבח במתכוון, כדי להכשיל את הגברת עפרה שמעון וכדי לגרום לסכסוך בינה ובין הגברת נתניהו. כמו כן נהג התובע לדחוף עובדים וכן להרטיב את עובדי המעון בשעה שהיה משקה את הגינה.

"בנוסף, התובע נהג לאיים על העובדים בבית ראש הממשלה שהוא מצלם ומקליט אותם. זכור לי כי במספר הזדמנויות שונות העובדת גברת עפרה שמעון שעבדה בבית פרצה בבכי בגלל התובע ועזבה את הבית, ואני נאלצתי לצאת ולהחזיר אותה.

"התובע ניסה להתנכל לגברת עפרה שמעון בכל דרך, איים עליה בפיטורים וניסה להכשיל אותה בכל דרך. זכור לי כי באחת ההזדמנויות לאחר שעפרה הכינה ארוחת ערב למשפחת נתניהו, זרק מני נפתלי את הארוחה לפח האשפה. כאשר בני הזוג נתניהו ביקשו לאכול, טען שעפרה לא הכינה ארוחת ערב והזמין ארוחת ערב מבחוץ. למחרת, כאשר עפרה שאלה אותו מדוע זרק את האוכל, השיב: 'יש לנו הסכם מסגרת ותקציב גדול, ואני יכול להזמין מה שאני רוצה'".

"נהג בזלזול כלפי שרה נתניהו"

עפרה שמעון עצמה מסרה כי "לאורך כל תקופת עבודתי במעון ראש הממשלה התובע פגע בי, זלזל בי, התנכל לי והפריע לעבודתי. ביני לבין התובע היו מריבות רבות, ולא פעם בכיתי בגללו ובגלל היחס שלו כלפיי. במספר הזדמנויות שונות, לאחר שהכנתי את ארוחת ערב לבני הזוג נתניהו, נודע לי שהתובע זרק את האוכל שהכנתי לפח, טען בפני בני הזוג נתניהו שלא הכנתי ארוחת ערב, והציע להם להזמין אוכל מבחוץ. התובע נהג גם כלפי עובדים נוספים במעון בזלזול ובגסות. הוא דחף עובדים, היכה אותם באגרופים וזרק חפצים בבית.

"התובע נהג בזלזול גם כלפי הגברת נתניהו ונהג להרגיז ולהכעיס אותה בכוונה. התובע בכוונה עיכב את ביצוע המטלות שהגברת נתניהו הטילה עליו ולעיתים אף לא ביצע את המטלות, והכול כדי להרגיז את הגברת נתניהו. כך גם לא ענה לקריאות של בני הזוג נתניהו באינטרקום.

"במספר הזדמנויות אמר התובע לעובדים: 'בואו תראו איך אני מטריף את הגברת נתניהו'. כמו כן, במספר הזדמנויות שפך מים בפרוזדור כאשר ידע שהגברת נתניהו צריכה לעבור, והיה אומר לעובדים: 'אני מת שתחליק'. כמו כן לכלך מספר פעמים את המטבח או הניח קרטונים במקום שבו הייתה אמורה לעבור הגברת נתניהו".

עדות נתניהו

בדצמבר האחרון הורה בית הדין האזורי לעבודה בירושלים לשרה נתניהו להגיש תצהיר במענה לתביעה שהגיש אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, נגד נתניהו והמדינה. בכך נענה בית הדין לבקשתו של נפתלי לזמן את נתניהו כעדה במשפט. באמצעות עורכי הדין נעמי לנדאו ונאוה פינצ'וק-אלכסנדר, טען נפתלי כי עדותה של נתניהו חיונית לבירור התביעה.

"אשת ראש הממשלה היא הממונה בפועל על המתרחש, ועל פיה יישק דבר, כך הובהר לא אחת על-ידי גברת נתניהו עצמה", כתב נפתלי בבקשתו.

לדבריו, "גברת נתניהו העלתה דרישות מוגזמות כלפי סגל העובדים, שאינן עולות בקנה אחד עם אמות-מידה ראויות, נקטה יחס קשה כלפיהם, בפרט בשורה של מקרים המתוארים על-ידי התובע בתביעתו ובתצהירו".

כמו כן נטען כי "שרה נתניהו התנהגה באופן העולה לכדי התנכלות והתעמרות בעובדים במקום העבודה".

נפתלי ציין כי נתניהו ומעון ראש הממשלה מכחישים מכל וכל את ההתנהגויות הנטענות בתביעתו. "לאור המחלוקת העובדתית ומעורבותה הישירה, עדותה של גברת נתניהו חשובה מאין כמוה ותוכל לשפוך אור על ההתנהלות כלפי עובדים בכלל ועל המבקש בפרט במעון ראש הממשלה", נכתב בבקשת נפתלי. "מעורבותה הישירה מתבטאת אף בהוראותיה להפרת נהלי ההוצאות במעון ואילוצו של התובע לפעול בניגוד לנהלים בעניין רישום המתנות שקיבל ראש הממשלה, נוהלי הוצאות החורגות מתחום המזון; וכן דרישתה של גברת נתניהו לדיווח כוזב אודות מספר המוזמנים לסעוד בארוחה אחת במעון ראש הממשלה".

"שרה נתניהו דרשה כל ביצה בשקית נפרדת"

נפתלי, ששימש כמאבטח האישי של שרה נתניהו וילדיה ובהמשך נבחר לתפקיד אב הבית של בית ראש הממשלה, התפטר מעבודתו בבית נתניהו לפני כשנתיים. במארס האחרון הגיש נפתלי לבית הדין לעבודה בירושלים תביעה בסך מיליון שקל נגד נתניהו ומשרד ראש הממשלה. התביעה כללה טענות על העסקה פוגענית וקיפוח זכויות וכן תיאורים על השפלות, אמירות גזעניות והתקפי זעם לכאורה מצד אשת ראש הממשלה.

בתצהיר שהגיש לאחרונה פירט נפתלי את תלונותיו על היחס שלטענתו קיבל מהזוג נתניהו. בין היתר טוען נפתלי כי שרה נתניהו ראתה בכל העובדים בעיה הגיינית ודרשה מהם להחליף בגדים 3 פעמים במהלך יום עבודה. למעשה, לפני שהם נכנסו לחדר השינה, הם התבקשו לשטוף את גופם.

בנוסף, נפתלי טוען כי נתניהו דרשה מכל עובדי המעון לכנות אותה "גברת" והחתימה אותם על טופס שמירת סודיות.

באחד האירועים הנטענים שפירט נפתלי בתצהירו נטען כי כשאשת ראש הממשלה גילתה שאחת העובדות ארזה בטעות כמה ביצים בשקית אחת, "היא דרשה מנפתלי לחזור למטבח עם העובדת - ותוך 20 שניות לדאוג שהעובדת תארוז כל ביצה בשקית נפרדת".

נפתלי טוען כי הוא הועסק באופן פוגעני, כי בית ראש הממשלה לא עמד בהתחייבויות כלפיו לקבלת תקן קבוע, וכי לא קיבל פיצוי בעבור שעות עבודה וימי עבודה חריגים - אולם עיקר התביעה הוא תיאור המתרחש, לדבריו, בביתו של בנימין נתניהו.