לא רק ג'וליאני יכול

גם מפלגות הימין וגם מפלגות השמאל מזניחות את ביטחון הפנים

ניידת משטרה / צלם: תמר מצפי
ניידת משטרה / צלם: תמר מצפי

הבחירות הקרבות לכנסת ישראל לוחצות בעוצמה על בלוטות הקריאטיביות של פוליטיקאי ישראל, והתוצאה היא שלל רב של תוכניות - חדשות וממוחזרות - לשיפור איכות חיי אזרחי ישראל. סלט הגימיקים אשר רוקחים הפוליטיקאים מעל כל במה מעלה שאלה קטנה: מדוע לא קידמו אותם פוליטיקאים מוכשרים ואמיצים תוכניות אלה כאשר שילמנו את שכרם החודשי בבית המחוקקים?

יש הטוענים כי מחנה הימין מסיט באופן מסורתי את הדיון הפוליטי ערב הבחירות למגרש הביטחוני וחותר להסיר מעל סדר-היום הציבורי את הדיון הכלכלי-חברתי. אלה השמים את הדיון הביטחוני בראש סדר-היום הציבורי טוענים במידה רבה של היגיון, כי ללא הבטחת הביטחון של אזרחי ישראל לא נוכל להבטיח את ביטחונם הכלכלי ואת רווחתם.

אך לא כולם מאמצים טיעון לוגי זה, שכן התפיסה האלטרנטיבית גורסת כי חברה סולידרית בעלת סדר-יום כלכלי-חברתי ברור, היא המפתח לביטחון מדינת ישראל.

שני המחנות הללו, הן אלה המדגישים את האתגרים הביטחוניים של ישראל והן אלה המדגישים את האתגרים הכלכליים-חברתיים של המדינה, מקדישים תשומת-לב מינימלית לצורך החיוני לשדרוג ביטחון הפנים של אזרחי ישראל. טיפול שורש בביטחון הפנים של כולנו יניב פירות יקרים, הן במישור הביטחוני והן במישור הכלכלי-חברתי.

במשך כל שנות קיומה של המדינה צצו לאוויר העולם "מפלגות אווירה" אשר הניפו דגלים מדגלים שונים, אולם מעולם לא קמה מסגרת פוליטית אשר חרתה על דגלה את שדרוג ביטחון הפנים של אזרחי ישראל. מפלגה לטיפול בגמלאים, מפלגה לזכויות הגבר, מפלגת עלה ירוק, מפלגות לטיפול במעמד הביניים, מפלגות עולים ועוד, קמו ונפלו ושוב קמו - אולם מפלגת ביטחון פנים או מפלגה שזה הוא יעדה העליון, לא צמחה עדיין בזירה הפוליטית המקומית.

הקריסה המוסרית של משטרת ישראל, אשר הביאה להדחתם מן השורות של בכירי מפקדיה, לא זעזעה מספיק את אמות-הסיפים של החברה הישראלית ולא הניעה את המערכת הפוליטית להציב את שדרוג ביטחון הפנים כיעד לאומי ראשון במעלה. רבים מתייחסים למצב ביטחון הפנים המקומי ככוח עליון אשר אין יכולת לשנות אותו, ולפיכך משקיעים את האנרגיות הפוליטיות ברבדים פגומים אחרים בחברה.

חלקים גדולים בציבור הישראלי מעדיף להתמקד במחיר המילקי הגבוה, ולא בדרישה בלתי מתפשרת לשדרוג ביטחון הפנים של כולנו. רבים מאיתנו הגיעו לתחנות המשטרה בשנים האחרונות לדווח על גניבת רכב, פריצה לבית וצרות אחרות - ונתקלו בחוסר מענה, מעין אדישות מקוממת, כאילו מדובר בכוח עליון.

פריצות לבתים ופגיעה באזרחים קשישים הן מכת מדינה, והשלמה עימן היא ויתור מודע על תחושת הביטחון האישי המינימלי, שכן ביתנו כבר אינו מבצרנו.

בואו נשאל את עצמנו שאלה פשוטה: האם כאשר אנו רואים מולנו ניידת משטרה אנו חשים ביטחון מוגבר - או לעתים דווקא תחושת אי-נוחות על אף היותנו אזרחים שומרי חוק?

הציבור בישראל זקוק למשטרה שאפשר לתת בה אמון, משטרה אשר תרסק את ארגוני הפשיעה ותחזיר את הביטחון לרחובות. אסור להתרגל למציאות של מכוניות מתפוצצות ויריות אל כלי רכב ברחובות חדשות לבקרים. אנו זקוקים למשטרה אשר תמגר את הבריונות בכבישים ותמזער את תופעת השוהים הבלתי חוקיים (השב"חים) במדינה.

ולא רק ברחובות. גם ברשת האינטרנט הישראלים מייחלים למשטרה מתוחכמת ואיכותית אשר לרשותה עומדים הראשים הטכנולוגיים המובילים בישראל, וזאת על מנת להתמודד עם פשעי הרשת.

משטרת ישראל חייבת לגייס מוחות כלכליים ומשפטיים מובילים על מנת להתמודד עם הלבנות ההון והפשיעה הכלכלית הגואה, כדי שהכספים העצומים ישובו לכיס הציבורי, יממנו תקציבים חברתיים מוגדלים ויתרמו להפחתת יוקר המחיה.

כוח פוליטי ממוקד-מטרה לשדרוג ביטחון הפנים של אזרחי ישראל יבנה תוכנית אסטרטגית לטיפול בחוליים השונים וידאג לשריין את המשאבים הכלכליים הנדרשים להבטיח לאזרחי המדינה ביטחון פנים ברמה גבוהה.

ביטחון פנים אינו מתחיל ונגמר במשטרה משודרגת, אלא הוא דורש מתיחת פנים וקביעת סדרי עדיפויות של מערכות נוספות, ובעיקר מערכת המשפט אשר תפקידה הוא להרחיק את הפושעים מרחובות ישראל לתקופות ארוכות ככל האפשר.

מסגרת סיעה פוליטית אשר תתבסס על חבורה אנושית-ערכית ומחויבת, המציבה את ביטחון הפנים בראש הפירמידה ויודעת לתקשר זאת, תזכה גם לכוח פוליטי ותוכל לייצר מדדים כמותיים ואיכותיים לשיפור ביטחון הפנים.

ייתכן כי בבחירות האלה שיתקיימו בשבוע הבא, ההזדמנות לקדם רעיון זה על בסיס כוחות חדשים ורעננים, כבר הוחמצה. אולם ראוי לנסות ולהרים את הכפפה כבר בעתיד הקרוב וגם לדרוש מן המסגרות הפוליטיות הקיימות להרים אל-על את דגל ביטחון הפנים המשודרג.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.